Jak można zapunktować podczas rekrutacji, by zdobyć pracę? A jak podczas pracy lub przed rozmową okresową, aby zdobyć awans i podwyżkę? Na czym można zdobyć dodatkowe punkty? Zobacz nagranie.
Ostatnia część z serii o tym, jak zdobyć wymarzone stanowisko w analizie biznesowej
Zapraszam do III części z serii materiałów związanych z zawodem i rozwojem kariery analityka biznesowego. Jeśli nie widziałeś części I i II, to koniecznie do nich zajrzyj. Są tam ciekawe wnioski z Badania zarobków i kompetencji analityków biznesowych.
Każdy z materiałów w tej serii jest w formie nagrania wideo, tekstu oraz PDF, więc można z nich skorzystać na różne sposoby.
W części I mówiłam o tym, co powinno znaleźć się w Twojej ofercie dla przyszłego pracodawcy. Dla chętnych jest również gratis, który ułatwia usystematyzowanie nabytych informacji. Link do tego materiału
Część II to zestawienie cech firm, dla których wg analityków warto pracować z uwagi na dobre zarobki i zadowolenie z pracy. Link do tej części
W tym ostatnim odcinku ogłosiłam również konkurs, w którym możesz wygrać za darmo kurs Zawód: analityk, który przeprowadzi Cię przez podstawy zawodowe analityka biznesowego. Powie Ci, na co warto zwrócić uwagę i rozwinie wszystkie tematy, o których mówimy w tej serii.
Póki co w konkursie wzięło udział ponad 20 osób. Bardzo dziękuję wam za wszystkie komentarze. Uzasadnialiście, dlaczego to właśnie Wy powinniście wygrać ten kurs za darmo. Komentarzy jest naprawdę dużo. Są kreatywne i bardzo fajnie opisujące Wasze historie, drogę, którą przyszliście w swojej pracy analityka. Bardzo fajnie się je czyta.
Rozstrzygnięcie konkursu odbędzie się w poniedziałek 24 stycznia o 19:00 podczas darmowego webinaru na żywo, podczas którego będziemy mówić o tym, jak zdobyć awans i podwyżkę w zawodzie analityka biznesowego. Ujawnię też strategie najlepszych analityków biznesowych, czyli tych, którzy zarabiają w swojej pracy najwięcej oraz tych, którzy są najbardziej z tej pracy zadowoleni na bazie aktualnie trwającego Badania zarobków kompetencji analityków biznesowych.
Tegoroczna edycja badania, o którym mówię właśnie trwa i na ten moment dołączyło do niego 300 osób. Zapraszam Cię do wzięcia udziału i zaproszenia co najmniej dwóch swoich znajomych. Im więcej nas będzie, tym bardziej rzetelne wnioski z tego badania!
Jak analityk biznesowy może zapunktować podczas rozmowy o pracę lub podwyżkę
Dzisiaj będziemy kontynuować. Powiem Ci, co warto zrobić w pierwszej kolejności i na co zwrócić uwagę w procesie rekrutacji czy starania o podwyżkę, żeby dostać pracę marzeń jako analityk biznesowy i/lub żeby rozwijać swoją karierę. Omówię punkty styku, jakie będziesz miał z przyszłym albo obecnym pracodawcą.
Pierwszym procesem, na który warto zwrócić uwagę jest oczywiście rekrutacja. Jest w trakcie jej trwania parę takich punktów, gdzie się z tym przyszłym pracodawcą stykasz:
- przeglądanie CV;
- przeglądanie konta na LinkedIn, by zobaczyć, jak się prezentujesz;
- jeśli macie wspólnych znajomych, to być może rekruter albo osoba z zespołu będzie chciała zasięgnąć opinii na Twój temat, jaką sobie wypracowałeś na rynku pracy;
- rozmowa kwalifikacyjna – może przebiegać różnie na różnych etapach;
- zadania do wykonania.
To są takie etapy, podczas których Ty się spotykasz – dosłownie lub w przenośni – z przyszłym pracodawcą. Masz szansę wywrzeć wtedy pozytywne wrażenie, zapunktować i sprawić, że to właśnie Ciebie zatrudnią na wymarzone stanowisko.
Idealne CV analityka biznesowego
Co możesz zrobić, żeby zwiększyć swoje szanse na pozytywną odpowiedź od rekruterów? Przede wszystkim warto, żeby Twoje CV się wyróżniało. Jeśli rekrutujący przegląda kilkadziesiąt CV, to dobrze, żeby Twoje od razu rzucało się w oczy. Można to zrobić przez layout, zdjęcie, to jak zaprezentujesz treści.
Ważna jest jednak merytoryka – treść w Twoim CV musi odpowiadać temu, co było w ofercie. Często zdarza się tak, że w aplikacji nie ma nic na temat analizy biznesowej. Może faktycznie ktoś nie ma jeszcze żadnego doświadczenia, ale warto, żeby jednak zawrzeć coś, co będzie jakimkolwiek argumentem, że zaproszenie na spotkanie rekrutacyjny nie będzie stratą czasu. CV musi więc przede wszystkim odpowiadać ofercie, również dlatego, że często jest przeglądane przez osoby, które nie siedzą głęboko w analizie biznesowej. Te słowa klucze więc muszą się pojawić.
Coraz częściej też będą używane różne automaty, które będą przyspieszać filtrowanie CV i wstępnie odsiewać te, które nie odpowiadają treści ogłoszenia.
Fajnie, w ramach wyróżnienia się, przygotować sobie jakieś portfolio, które dodatkowo potwierdzi Twoje umiejętności i zachęci, żeby zaprosić Cię na rozmowę. W CV mogą być też różne odnośniki i linki. Świetnym pomysłem jest nagranie krótkiego wideo, w którym opowiadasz o sobie. Każdy taki dodatek to punkt dla Ciebie.
Profesjonalne konto na LinkedIn – warto, by miał je każdy analityk
Rekruterzy mogą też przeglądać Twojego LinkedIna. Jeśli będzie tam bogatsza treść, nie tylko to, że masz konto, ale treści, z których można się czegoś więcej dowiedzieć. Na tym też na pewno zapunktujesz. Wiele informacji z konta na pewno zdubluje się z tymi z CV, ale dodatkowo można znaleźć tam potwierdzenie od innych, że faktycznie jesteś specjalistą. Jest opcja, że Twoi współpracownicy mogą potwierdzić Twoje umiejętności, być może ktoś zostawił Ci rekomendacje. Warto o nie prosić. Na różne sposoby możesz w profesjonalnych social mediach potwierdzać to, że jesteś dobrym kandydatem.
Ciesz się dobrą opinią wśród znajomych
Może się zdarzyć, że Ty i osoby, które Cię rekrutują macie wspólnych znajomych. Naturalnym jest, że zechcą podpytać ich czy Cię znają, co o Tobie myślą, czy wg nich będziesz pasował do ich firmy itp. Na pewno warto cały czas dbać o to, żeby mieć dobre opinie – w miejscu, w którym pracujesz, ale też wśród innych osób, z którymi się stykasz. Żeby one miały pozytywne doświadczenia i postrzegały Cię jako profesjonalistę i osobę z którą warto podjąć współpracę.
Rozmowa rekrutacyjna na stanowisko analityka biznesowego
Jeśli wszystkie wymienione elementy przebiegły pozytywnie, zostaniesz zaproszony na rozmowę rekrutacyjną. Skoro w CV napisałeś, że jesteś analitykiem albo że znasz podstawowe pojęcia analityczne, to warto, żebyś je faktycznie znał i potrafił o tym opowiadać. Czasem podczas takich rozmów kandydaci otrzymują do wykonania zadania, które mają pokazać ich doświadczenie i umiejętności. Zdarzają się różne skomplikowane zagadnienia, które przedstawią osoby rekrutujące, które mają na celu sprawdzenie, co kandydat zrobiłby w danej sytuacji.
Jeśli pojawi się takie zadanie, to na pewno liczy się pierwsze wrażenie jakie zostawiłeś, gdy to zadanie jest oceniane. Rekruterzy zwracać będą uwagę na samo rozwiązanie, ale też opracowanie i merytorykę. Im więcej tych umiejętności analitycznych zdobędziesz wcześniej, tym lepiej dla Ciebie.
Rekruterzy mogą też patrzeć na to, czy pasujesz do zespołu. Im lepiej opiszesz siebie i im lepiej będziesz w stanie zaprezentować kim jesteś, do czego zmierzasz, tym łatwiej będzie im ocenić na ile pasujesz do firmy.
Rozmowa o awans w karierze analityka / rozmowa roczna
Jeśli już pracujesz w firmie i liczysz na awans, to na pewno kluczowe będą wyniki Twojej pracy. Przyjrzymy się punktom styku w trakcie starań o podwyżkę i to, w jaki sposób możesz udowodnić swoje osiągnięcia.
Punkty styku:
- wyniki Twoich zadań,
- opinie Twoich kolegów,
- opinie klientów, jeśli takich masz,
- zmiany, jakie zaszły dzięki Twoim działaniom,
- jaki masz PR.
Na pewno przełożeni zwrócą uwagę na jakość, termin i wpływ jaki Twoje zadania mają na zespół czy na firmę.
Opinie kolegów i klientów – czy oni zauważają Twoją pracę, czy ją chwalą, doceniają? To wszystko są rzeczy, które mogą mieć wpływ na to, jak ocenią Cię przełożeni.
Wprowadzone zmiany – jak było wcześniej, zanim dołączyłeś do zespołu i zacząłeś wprowadzać swoje usprawnienia? Warto żebyś pokazywał jak było wcześniej, a jak jest teraz i jaką to wygenerowało wartość. Bo jeśli nawet Twój szef nie zauważa tego tak na co dzień, to warto, żebyś Ty sam to robił. Może ktoś się nie zna dobrze na analizie biznesowej, może nie wie jakiej wartości może się spodziewać? Jeśli Ty sam będziesz to śledził i podkreślał, to dodatkowy punkt dla Ciebie.
Jaki masz PR? Nie każdy może jest zachwycony z istnienia takiego punktu, ale jednak liczy się też nie tylko to, ile zrobiłeś, ale czy ktoś o tym wie.
Jest takie fajne powiedzenie, że mruganie do dziewczyny po ciemku nie ma za dużo sensu, bo ona nie wie, że Ty do niej mrugasz i tylko Ty wiesz, co zrobiłeś. Jeśli Twój przełożony ma Ci dać awans czy podwyżkę, to musi wiedzieć o Twoich sukcesach i o wszystkich zmianach, jakie wprowadziłeś.
Kurs Zawód: analityk – zdobądź darmowy dostęp
To skrótowy przegląd przez to, jakie są punkty styku z przyszłym i obecnym pracodawcą oraz mała podpowiedź, gdzie możesz zapunktować. Na temat tego jak te wszystkie elementy wdrożyć, będziemy mieli czas porozmawiać, gdy dołączysz na pokład kursu Zawód: analityk. Jeśli chcesz to zrobić za darmo, zapraszam Cię jeszcze raz do wzięcia udziału w konkursie.
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na webinarze, o którym wspominałam na początku – w poniedziałek 24 stycznia o 19:00. Będziemy na nim omawiać strategie najlepszych analityków na to, jak zdobywać świetną pracę i podwyżkę.
Mam nadzieję, że spotkamy się tam na żywo!
Dzięki, że zechciałeś zapoznać się z tym materiałem. Mam nadzieję, że moje wskazówki będą dla Ciebie pomocne.