Słownik
Poznaj wyjaśnienie najważniejszych analitycznych pojęć.
A
Adaptowalność
Jest to zdolność organizacji lub zespołu do dostosowywania się do zmieniających się warunków, sytuacji lub wymagań. Obejmuje elastyczność, szybkie reagowanie, otwartość na innowacje i zdolność do uczenia się.
Adaptowalny
To cecha lub zdolność jednostki, organizmu, systemu lub procesu, która umożliwia im dostosowywanie się do różnorodnych warunków, sytuacji lub otoczenia. Jest to zdolność elastycznego reagowania na zmiany oraz efektywnego radzenia sobie z nowymi wyzwaniami, w celu utrzymania funkcjonalności, efektywności lub przystosowania.
Agile
To podejście do pracy zespołów w projektach (często informatycznych) skupiające się na dostosowaniu do zmian i aktualnych potrzeb, bezpośrednich interakcjach z ludźmi, bliskiej współpracy z klientem, działającym oprogramowaniu jako mierniku postępu prac.
Akcje zwiększające wartość rozwiązania
To konkretne działania i strategie, które mają na celu zwiększenie jakości, efektywności oraz użyteczności produktu lub usługi w jej środowisku - u klienta już po wdrożeniu i ocenie efektów.
Aktualność
To cecha informacji lub danych, która oznacza ich zgodność z najnowszym stanem rzeczy, zapewniając, że mają zastosowanie w danym momencie.
Analityczne myślenie i rozwiązywanie problemów
To umiejętność systematycznego i logicznego podejścia do złożonych kwestii, obejmująca identyfikowanie, analizowanie oraz ocenianie różnych aspektów zagadnienia w celu opracowania skutecznych rozwiązań. Rozwiązywanie problemów pomaga osiągać lepszy stan doceniany przez Interesariuszy.
Analityk
To specjalista, który zajmuje się analizą danych, informacji lub sytuacji w celu uzyskania głębszego zrozumienia, wykrycia wzorców, identyfikacji problemów oraz określenia możliwych rozwiązań. Osoba ta stosuje techniki analityczne oraz narzędzia, aby wyciągać wnioski i wspierać podejmowanie decyzji.
Analityk biznesowy
To profesjonalista zajmujący się analizą potrzeb biznesowych, procesów, wymagań i strategii w organizacji. Jego głównym celem jest zapewnienie skutecznej komunikacji pomiędzy interesariuszami biznesowymi a zespołem projektowym, a także identyfikacja i rozwiązywanie problemów oraz proponowanie optymalnych rozwiązań, które wspierają cele biznesowe firmy.
Analiza biznesowa
To proces zbierania, analizowania, interpretowania i prezentowania danych dotyczących działalności organizacji lub projektu w celu zrozumienia potrzeb biznesowych, identyfikacji problemów, określenia możliwości oraz opracowania strategii i rozwiązań mających na celu poprawę efektywności i osiągnięcie celów biznesowych.
Analiza danych
To proces przetwarzania, interpretacji i wykorzystywania informacji w celu uzyskania wartościowych wniosków, zrozumienia zależności oraz identyfikacji wzorców i trendów. Analityk biznesowy może wykonywać zadania analizy danych, nie jest jednak tym samym co analityk danych, który specjalizuje się w analizie danych, nie ma natomiast kontekstu biznesowego analityka biznesowego.
Analiza finansowa
To proces oceny i interpretacji danych finansowych, w tym bilansów, rachunków zysków i strat, przepływów pieniężnych, wskaźników finansowych, itp. Celem jest ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, jego zdolności do generowania zysków, zarządzania płynnością i spełniania zobowiązań finansowych. Analiza biznesowa to szersze pojęcie, które obejmuje badanie i ocenę różnych aspektów działalności przedsiębiorstwa, w tym strategii, procesów, systemów, struktury organizacyjnej i innych elementów biznesowych. Celem analizy biznesowej jest zrozumienie, jak firma działa, identyfikacja możliwości poprawy i wdrożenie zmian, które mogą prowadzić do lepszych wyników biznesowych.
Analiza i zarządzanie ryzykiem
To proces identyfikacji, oceny, monitorowania i kontrolowania potencjalnych zagrożeń oraz szans, które mogą wpłynąć na osiągnięcie celów organizacji lub projektu.
Analiza interfejsu (użytkownika)
To proces oceny, badania i oceny elementów interaktywnego punktu kontaktu pomiędzy użytkownikiem a systemem, aplikacją lub urządzeniem. Może dotyczyć także analizy interfejsów wymiany danych między systemami.
Analiza Kano (Kano analysis)
To metoda oceny i klasyfikacji cech produktu lub usługi według ich wpływu na satysfakcję klientów. Wyróżnia ona trzy główne kategorie: cechy podstawowe (oczekiwane przez klientów), cechy satysfakcjonujące (które zwiększają zadowolenie, ale nie są konieczne) oraz cechy zachwycające (które pozytywnie zaskakują klientów). Analiza pomaga firmom priorytetyzować rozwój cech, które najlepiej odpowiadają na potrzeby i oczekiwania klientów.
Analiza łańcucha wartości
To technika badawcza, która skupia się na identyfikacji i zrozumieniu różnych działań i procesów zachodzących wewnątrz organizacji, wraz z ich wpływem na końcową wartość produktu lub usługi. Dzięki temu optymalizacje wprost przekładają się na wartość postrzeganą przez klientów.
Analiza porównawcza
To proces systematycznego zestawiania danych, informacji lub wyników między różnymi podmiotami, okresami lub wariantami w celu zidentyfikowania podobieństw, różnic oraz trendów. Celem tej analizy jest wyciągnięcie wniosków, które mogą wspierać podejmowanie decyzji oraz strategię rozwoju.
Analiza porównawcza procesu
To metoda oceny różnych etapów i procedur działania w celu zidentyfikowania różnic, podobieństw oraz obszarów do usprawnienia. Dzięki porównaniu różnych wariantów lub standardów, analiza ta pomaga w optymalizacji procesów i zwiększeniu efektywności operacyjnej.
Analiza predykcyjna
Wykorzystanie danych historycznych i technik statystycznych do prognozowania przyszłych trendów, zdarzeń lub zachowań.
Analiza systemowa
„Metoda wyjaśniająca działanie danej organizacji.” [1] „Jawne i formalne badanie wspomagające działanie osób odpowiedzialnych za podejmowane
B
C
D
Diagram cebulowy
Ang. onion diagram. Diagram warstwowy wykorzystywany przy analizie interesariuszy. Przypomina, by interesariuszy szukać w 4 warstwach:
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Warsztaty
ukierunkowane wydarzenie z udziałem kluczowych interesariuszy i ekspertów w danej dziedzinie, którzy współpracują ze sobą, aby osiągnąć zdefiniowany cel Źródło: International