Analiza interesariuszy – nie pomiń nikogo!

Jeśli pominiesz ważne osoby, grupy czy organizacje, tracisz źródła wymagań i ryzykujesz, że rozwiązanie nie spełni swojego zadania. Pomoże Ci analiza interesariuszy. Analityk biznesowy odpowiada za to, by nie przeoczyć nikogo i przeznaczyć interesariuszom uwagę proporcjonalną do wpływu i zaangażowania.

Zazwyczaj to klient wyznacza osoby odpowiedzialne za projekt po jego stronie. W zespole tym mogą znaleźć się dyrektorzy, kierownicy – wszyscy, którym sponsor chce dać prawo do podejmowania decyzji w sprawie projektu. Czy będziesz potrzebował poznać wymagania kogoś jeszcze? Kogoś, na kogo rozwiązanie będzie miało bezpośrendni wpływ i jego potrzeby okażą się mieć duże znaczenie? Żeby się tego dowiedzieć, musisz określić jaki jest cel, jak wygląda organizacja i jak działa.

Analiza interesariuszy – podstawowe metody

Do czyich zadań należy analiza interesariuszy? Analityka (lub Project Managera – PMBOK wspomina o takim zadaniu kierownika projektu). Kiedy ją wykonujemy? Od rozpoczęcia projektu aż do zakończenia analizy. Jak? …

Cel biznesowy

Rozpoczynając projekt musisz koniecznie określić jego cel biznesowy. Bez tego, ani kroku dalej! Inaczej narażasz się na marnowanie czasu na niepotrzebne czyności i zagubienie. Jaki moze być cel? Zwiększenie sprzedaży, poprawa wizerunku, wprowadzenie nowego produktu, umożliwienie sprzedaży on-line, itp. Kiedy już go ustalisz z klientem, możesz zastanowić się, jacy ludzie mogą mieć wpływ na realizację tego celu. Od kogo potrzebujesz pozyskać wymagania?

Struktura organizacyjna

Drugim krokiem, który powinieneś wykonać, jest zbadanie struktury organizacyjnej. Jakie jednostki posiada? Jakie działy? Jakie są role i odpowiedzialności osób? Jak ze sobą współpracują? Jak na siebie wpływają? Znając cel biznesowy możesz znaleźć w strukturze osoby, które będą wpływać i pomagać w jego osiągnięciu.

Zbiór procesów biznesowych

Dowiedz się jak działa ogranizacja w obszarach, które mają związek z postawionym celem biznesowym. Wyodrębnij procesy biznesowe – ciągi zadań prowadzące do określonego celu. Dowiedz się o zasadach rządzących w organizacji – politykach, procedurach, regułach biznesowych. One pokażą Ci, kto może być wplątany w dany proces i tym samym wskażą, kogo nie można pominąć zbierając wymagania 🙂

Macierz RACI

Analiza interesariuszy nie byłaby pełna bez macierzy RACI – a ta  (jak to macierz) składa się z dwóch wymiarów: osób (ról) i zadań. Do każdej z komórek wpisz spośród litery:

  • R (responsible) – osoba odpowiedzialna za realizację, fizycznie wykonująca całość lub część zadania
  • A (accountable) – osoba podejmująca ostateczne decyzje, odpowiedzialna za wykonanie zadania w całości (powinna być tylko jedna)
  • C (consulted) – osoba, z którą konsulowana jest praca i jej wyniki
  • I (informed) – osoba, która jest informowana o wykonaniu i rezultacie zadania

Analiza interesariuszy - macierz RACI - analiza IT
Wyznaczając osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania, otrzymujemy odpowiedź na pytanie, z kim rozmawiać, kto przekaże nam istotne wymagania.
Macierz RACI może też być pomocna po prostu przy określaniu odpowiedzialności za zadania. Od tej chwili zawsze znajdziemy winnego! Ludzie lepiej wykonują swoje obowiązki, kiedy wiedzą dokładnie, co do nich należy.

Diagram warstwowy / cebulowy

W źródłach pada nazwa „onion diagram”, niestety nie znalazłam polskiego odpowiednika takiego diagramu. Będzie zatem cebulowa:)
analiza interesariuszy - diagram warstwowy / cebulowy - analiza IT

Co w tym ciekawego? Pomaga szukać udziałowców w obszarach:

  1. Dostawcy rozwiązania – zespół odpowiedzialny za wykonanie
  2. Dotknięte jednostki organizacji – użytkownicy i wszyscy inni, których praca zmieni się po wprowadzeniu rozwiązania
  3. Informatyzowana organizacja – sponsorzy, dyrektorzy i inni, którzy współdziałają z dotkniętymi jednostkami
  4. Dotknięci zewnętrzni udziałowcy – klienci, dostawcy klienta, przepisy, itp.

Analiza interesariuszy – pozostałe metody

  • burze mózgów
  • wywiady
  • warsztaty
  • analiza ryzyka
  • scenariusze i przypadki użycia, historyjki użytkownika
  • modelowanie zakresu
  • ankiety i kwestionariusze

Czym kończy się analiza interesariuszy

Warto mieć ich charakterystykę i strategię postępowania:) Udziałowców możemy scharakteryzować zapisując:

  • listę ról potrzebnych do osiągnięcia celu biznesowego
  • nazwiska i stanowiska udziałowców
  • kategorie uddziałowców
  • specjalne potrzeby
  • liczbę osób w danej roli
  • opis wpływu i zainteresowania
  • uprawnienia interesariusza

Jak obrać strategię postępowania? Pomoże Ci w tym dwuwymiarowa mapa intereariuszy. Składa się ona z wymiarów: wpływu i zaangażowania. Udziałowca umieszczamy tym wyżej, im większy jest jego wpływ na kształt rozwiązania (D – sponsor, E – asystentka prezesa) i tym bardziej w prawo, im większe jest jego zaangażowanie (F – zapracowany dyrektor działu, B – specjalista od marketingu).
analiza interesariuszy - mapa interesariuszy - analiza IT

Co z nimi zrobić? Spójrz, w jakiej ćwiartce się znajdują.

  • Monituruj – co jakiś czas sprawdź, czy nie zaangażowali się bardziej lub nie otrzymali więcej uprawnień
  • Informuj – bardzo im zależy, ale mają mały wpływ na rozwiązanie – informuj ich o tym, co jest ustalane
  • Utrzymuj zadowolonych – projekt za bardzo ich nie interesuje, ale jeśli najdzie ich ochota mogą sporo namieszać, dlatego pilnuj, by byli zadowoleni
  • Ściśle wspołpracuj – to oni dostarczą głównych wymagań i będą odbierać rozwiązanie

Już wiesz, kogo nie możesz pominąć 🙂
Źródła:
1. International Institute of Business Analyst IIBA, A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge® (BABOK® Guide), Version 2.0, 2009.
2. Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge® (POBOK® Guide), Fourth Edition, 2008.

Zbuduj fundamenty pracy marzeń jako analityk

Dołącz do 6000 analityków i otrzymaj PDF ze wskazówkami.
Poznaj też serię innych bezpłatnych materiałów i aktualizacje o bieżących projektach

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

0 komentarze “Analiza interesariuszy – nie pomiń nikogo!”

  1. „Macierz RACI (jak to macież)…” – w przypadku dylematów ortograficznych tego kalibru warto zastosować zapis „rż” w obu przypadkach 😀

  2. Ankieta jest metodą badawczą, kwestionariusz – narzędziem badawczym. Stąd też pisanie „ankiety i kwestionariusze” jest błędem. To tak jakby zestawiać obok siebie „podróżowanie i pociągi’.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart