Zapraszam na krótkie nagranie z serii Strategia w 5 minut. To seria materiałów poświęconych strategii w analizie biznesowej. W obecnych czasach dość istotne jest to, by przy analizie i ustalaniu strategii brać pod uwagę trendy makrootoczenia.
Dziś zajmiemy się właśnie tym zagadnieniem.
Kryzys strategiczny – jak go uniknąć?
Dziś poznamy technikę PESTEL, która umożliwi nam spojrzenie na nasze makrootoczenie – na to jak obecnie wygląda świat i jak będzie wyglądał za jakiś czas pod różnymi kątami. Dowiemy się, jak ocenić wpływ tego otoczenia na nasz biznes.
Zrobimy to po to, żeby nie wpaść w kryzys strategiczny. Czyli żeby nie było tak, że nie zauważamy tego, jak zmienia się świat i jaki ma to wpływ na naszą firmę. Dobrym tego przykładem może być wyparcie tradycyjnej fotografii przez fotografię cyfrową czy na przykład niezauważenie tego, że internet w coraz większym stopniu zastępuje prasę drukowaną.
Żeby nie wpaść w pułapkę, gdy nie dostrzeżemy tego, że nadchodzą jakieś zmiany i żeby w przyszłość być pierwszym, który wyprzedzi konkurentów z jak najlepszą ofertą, poznamy dziś technikę PESTEL.
Analiza i wpływ trendów makrootoczenia na biznes – PESTEL
Nazywam się Hanna Guzowska, jestem strategicznym analitykiem biznesowym w Lufthansa Systems. Prowadzę też własną działalność analiza IT. Zajmuje się analizą biznesową, analizą strategiczną, a ten odcinek będzie poświęcony jednej z technik, która służy do tego, żeby poznać makrootoczenie, czyli to najszersze ujęcie w jakim kręci się nasz biznes. Analiza trendów makrootoczenia bardzo często jest wykonywana z wykorzystaniem techniki PESTEL, którą dziś Ci pokażę.
PESTEL to pierwsze litery różnych kategorii, wśród których będziemy szukać trendów zmieniających nasz świat i wpływających na biznesy. Są to:
Polityka
Ekonomia
Społeczeństwo
Technologia
Ekologia
Law (prawo)
Dlaczego akurat takie kategorie? Ponieważ zauważono, że w znacznym stopniu wpływają na to, jakie perspektywy rozwoju ma biznes. To właśnie te czynniki mogą wpłynąć na to, że ten biznes się rozwija i jest w korzystnej sytuacji. Jednocześnie różne niekorzystne zmiany czy trendy mogą spowodować zahamowanie wzrostu czy wręcz wykluczenie pewnych branż czy uczestników z rynku. Dlatego jest tak ważne, żeby spojrzeć na działania firmy pod szerszym kątem.
Jak przygotować się do analizy techniką PESTEL?
Przede wszystkim będziemy szukać różnych trendów, które w tych kategoriach mogą się pojawić. Będziemy oceniać jaki jest wpływ zauważonego przez nas trendu na nasz biznes – mały czy duży. Będziemy też określać jaki jest termin, w którym to zjawisko dotknie nasz biznes – czy jest to krótki termin – 1-2 lata, średni termin 3-5 lat czy mówimy o naprawdę takim długim okresie, gdzie patrzymy nawet 10 lat do przodu.

Następnie wyszukujemy interesujące nas trendy. Możemy wykorzystać do tego różnych ekspertów, specjalistów, których mamy w naszej organizacji, możemy też zatrudniać ekspertów zewnętrznych, którzy znają się na poszczególnych dziedzinach albo mają ogląd na temat przeglądu trendów. Są też różne raporty branżowe i w naszej polskiej rzeczywistości mamy jeden taki raport – Infuture, który skupia się na tym, żeby obserwować te trendy, które dopiero przyjdą. Pozyskujemy więc informacje z różnych źródeł, a następnie generujemy te trendy, które zauważamy. Następnie próbujemy je ocenić.

Oceniamy je pod kątem wpływu na nasz biznes, na naszą branże czy na produkty i usługi jakie świadczymy naszym klientom albo na segmenty klientów – czy to dotyczy tych klientów. Staramy się przypisać to do jakiegoś z tych horyzontów – czy jest to krótki okres czy dłuższy. Na mojej grafice pojawiły się różne przykładowe trendy i różnej wielkości kropki.
Możesz się posłużyć też dodatkową informacją, czyli nanieść tak jakby trzecią kategorię – pewność wystąpienia – czy jesteś bardzo pewny, że to wystąpi czy może pewność jest niewielka.
Na tej zasadzie można sobie te trendy uporządkować. Warto też nanieść sobie taki filtr i wyselekcjonować elementy, które będą miały miejsce w krótkim okresie, ale będą miały bardzo duży wpływ. To jest sugestia, żeby zająć się nimi tu i teraz, niech to będzie taktyka.
Na coś, co dosięgnie nas w tym lub w przyszłym roku, czy za 2 lata, powinniśmy się przygotowywać już teraz. Trendy, które wpadają w tym dłuższym okresie, to taki focus strategiczny. Czyli na tym powinniśmy się skupić w kontekście strategii działania i rozwijania naszego biznesu w długim horyzoncie. Oczywiście przyszłości nie znamy i nie wiemy jaka ona dokładnie będzie, ale takie oceny strategiczne powinniśmy powtarzać i rewidować.
To tyle, jeśli chodzi o zastosowanie techniki PESTEL. Mam nadzieję, że Ci się przyda i przyniesie korzyść w Twoim biznesie!