Wielu twierdzi, że misja i wizja organizacji to marketingowy bełkot, lanie wody zapełniające miejsce na stronie internetowej, puste frazesy na pokaz dla inwestorów. Pewnie często mają rację. Nie widzą związku między działaniem firmy a tymi napompowanymi sloganami. Obserwują działanie chaotyczne albo wręcz przeciwne do deklarowanej misji. I czy to nie tak samo jest z nami – z naszym życiem? Deklarujemy, że ważne jest dla nas zdrowie czy rodzina, rozwój, ale często jednak nie widać, żebyśmy działali w tym kierunku (czasem we wręcz przeciwnym)? Jesteśmy zbyt zajęci, żeby zastanowić się kim chcemy być, dokąd chcemy dążyć? Ale gdyby tak misję i wizję wykorzystać jako narzędzie zarządcze? A gdyby tak zrobić z nich kompas?
Dziś trochę o poszukiwaniach misji dla mnie i dla bloga, co daje jej posiadanie, analogie do tworzenia misji firmy i kilka wniosków jak do tego podejść. Mam nadzieję, że dzięki temu niektórzy zrozumieją, czemu nie piszę tylko o technikach analitycznych :), wybaczą mi kilka miękkich tematów i dostrzegą, że to się jednak wszystko trzyma kupy. Może też sami zainspirujecie się do stworzenia czegoś takiego dla siebie czy swojej firmy?
Tak jeszcze dla uporządkowania – czym jest misja a czym wizja? Różne źródła różnie podają 🙂 Mówi się o misji życia (nie słyszałam o wizji życia). Na stronach firm zdarza się, że wrzucamy to do jednego wora “misja i wizja”. W książkach o zarządzaniu znajdziemy definicję wprost odwrotną niż w wykorzystywanym w analizie i modelowaniu Business Motivation Model (BMM od OMG – autora standardów takich jak UML, BPMN, itp.). Visual Paradigm na diagramie BMM definiuje je tak:
Z okazji urodzin i Nowego Roku nachodzi mnie często potrzeba podsumowania i myślenia o tym, co dalej. Od kilku lat próbowałam ustalić swoją misję życia – na czym chcę się skupić, do czego dążyć, co jest dla mnie najważniejsze. Myślałam tu zarówno o życiu prywatnym, ale też o blogu, który rozrósł się daleko ponad samo pisanie artykułów. I tak siadałam przed pustą kartką i myślałam co napisać jako to jedno najważniejsze zdanie.
Próby nie były satysfakcjonujące. Czytałam to i sama nie czułam się do końca przekonana. Miałam do tego kilka zastrzeżeń – było niepełne, nieprecyzyjne. Okazało się, że nie jest to takie proste. Udałam się więc po pomoc – kupiłam książkę o wyznaczaniu misji życia 🙂
Książkę czytało się bardzo dobrze. Wykonałam wszystkie zadania, które miały mnie naprowadzić na tę misję. Dalej jednak czegoś brakowało. Pojawiły się pilne tematy w pracy, szkolenia, zobowiązania i temat utknął na kolejne miesiące, lata. To pytanie ciągle jednak wisiało z tyłu głowy.
Teraz zastanawiam się dlaczego zadałam to pytanie ok. 26-27 roku życia. I coś mi mówi, że miało to związek z zakończeniem studiów. Od 7 do 24 roku życia, przez 17 lat szłam zwyczanym trybem edukacji – ktoś zaplanował dla mnie każdy kolejny rok planem lekcji, przechodzeniem do kolejnej szkoły. I nagle, po 17 latach, w wieku 24 lat jakaś drabina się kończy, tak jakbyś zawisł w powietrzu, bez gruntu pod nogami. Miałam już wtedy pracę na pół, a później na cały etat, więc nie brakowało zajęć. Coś jednak po tych studiach się zmieniło. Skończył się jakiś społeczny plan na mnie. Od teraz miałam pracować. Nie było jednak powiedziane z góry gdzie, jak długo, nad czym. Od teraz można decydować samemu. Ta wolność mnie z początku przytłaczała, zionęła jakąś taką pustką. Wiedziałam już, że firmy są różne, można je zmieniać, doświadczać czegoś innego, mniej lub bardziej bliskiego swoim wartościom i potrzebom rozwoju. Wiedziałam też, że praca na etacie w jednej firmie, to nie musi być jedyne zajęcie. Prowadziłam jeszcze zajęcia na Politechnice Gdańskiej. Po kilku latach pisania artykułów, otwierały się drzwi do szkoleń, konsultacji, kursów on-line, itp. Okazało się, że tak wiele rzeczy jest możliwych. Potrzebowałam jakiegoś kierunku, żeby samej wiedzieć, do czego dążyć. I ten kierunek mógł wyjść tylko ode mnie. Więc próbowałam ustalić tę misję, ale, jak pisałam wcześniej, ze średnim skutkiem.
Z czasem przestałam się wyrabiać ze wszystkim i musiałam podejmować jakieś decyzje – na czym się skupić, co chcę robić najbardziej, bo wszystkiego nie dam rady. Potrzebny był jakiś punkt odniesienia, konkretny pomysł na siebie i na bloga. To jedno pytanie wisało cały czas z tyłu głowy.
Mijał czas. Zbierałam kolejne doświadczenia w pracy, na blogu, rozwijając się też gdzieś obok. Czułam, że analiza biznesowa ma mocne osadzenie w działaniu firmy, a nie jest tylko aktywnością w projekcie luźno oderwanym od reszty organizacji. Świetnie przeprowadzony projekt w firmie, do której on nie pasuje, nic jej nie daje – nie ma sensu. Jak pożenić analizę z zarządzaniem organizacją? No, dobra, jakoś przejdzie, chociażby jako ciekawostka.
Czułam jednak też, że bardzo dużo zależy od podejścia ludzi do swojej pracy. Od takiego szczerego, świadomego, silnego powiązania pracy z własnymi przekonaniami, wartościami, potrzebami. Dopiero wtedy to “klikało” razem. Tu już zalatywało jednak mocno rozwojem osobistym, coachingiem i innymi rzeczami, które wielu ludzi odstręczają, bo “to jakieś sekciarskie” i “skupmy się na konkretnej robocie”. Musiałam to jakoś jednak upchnąć pod wspólny parasol tematyczny, bo tylko ta trójka miała dla mnie sens – człowiek, projekt, firma.
Zastanowiłam się czym ja się właściwie zajmuje, co mnie przyciąga, ekscytuje. Jakie tematy naturalnie wybieram, kiedy mam o czymś pisać, szukam książki czy rozwiązuję zadanie podczas pracy nad analizą biznesową, z analitykami.
Zastanowiłam się kiedy szlag mnie trafia i mam ochotę rzucić robotę w cholerę. Co w tym jest ważnego dla mnie, czego mi brakuje? Wkurza mnie realizowanie projektów bez sensu, dla robienia projektów. Wkurza mnie siedzenie na dupie, zastój. Wkurza mnie pierdzenie w stołek od 8:00 do 16:00 bez ambicji zrobienia czegoś ważnego, przydatnego. Boli mnie niewykorzystany potencjał. Przykro mi patrzeć na ludzi, którym zależy, ale nie mogą się przebić przez warstwy zarządzania, ślepotę, głuchotę, bezmyślność. Przykro mi patrzeć na firmy, którym zależy, ale nie mogą zapalić ludzi do swoich celów, nie mogą zapewnić im rozwoju, którego potrzebują.
Zastanowiłam się co piszecie do mnie w wiadomościach przez bloga, że to, co przeczytaliście ode mnie, posłuchaliście, nauczyliście się, co to Wam dało. O czym wtedy mówicie? Odkryliście powołanie do pracy analityka 🙂 To może być coś dla Was. Znaleźliście pracę jako analityk 🙂 Zainspirowaliście się 🙂 do rozwoju, spróbowania czegoś, podwyższenia poprzeczki. Dowiedzieliście się o czymś. Zrozumieliście coś, co wydawało się Wam wcześniej skomplikowane.
To wszystko kołatało się po mózgu przez kilka lat. Świadomie i nieświadomie zbierałam informacje, które połączyły się w końcu w jedno:
Pomagam ludziom, projektom i firmom działać z sensem, rozwijać się i wykorzystywać potencjał, aby osiągać cele, spełniać marzenia i zmieniać świat na lepszy.
Słyszałam kiedyś, że przez pierwsze 30 lat człowiek odkrywa kim chce być, a kolejne 30 lat realizuje tę misję. Ciekawe 😉
To jedno zdanie zbiera zainteresowania, dążenia. Pomaga skupić się na celu, zastanawiać się jak tę wizję/misję realizować skuteczniej. Podpowiada priorytety. Kierunkuje i nadaje sens działaniom. Komunikuje innym, czego mogą się spodziewać, czy im z nami po drodze.
Czy to znaczy, że tak właśnie jest? Pięknie, cudownie, jakby jednorożce biegły po tęczy? Daleka jestem od twierdzenia, że taka właśnie jestem, tak wspaniały efekt daje moja praca. Ale tu chodzi bardziej o dążenie, o wyruszanie w tę misję, podążanie tą drogą. Ma przyświecać przez cały czas, nigdy nie będąc osiągniętą w pełni możliwości, zostawiając przestrzeń na doskonalenie.
Czy to górnolotne pierdololo? Tak. To zdanie ma inspirować do działania przez całe życie osoby, firmy (no, chyba, że przyjdzie ważny update i zmieni jego treść).
To ważna umiejętność liderów – inspirować innych, porywać ich do działania. Wyobrażasz sobie twardo stąpającego po ziemii prezesa, który mówi “Chodź ze mną, będziemy coś robić, nie wiem, co – co wpadnie. Będziemy robić projekty 🙂 Co kto nam zleci i więcej zapłaci.”? 😀 No, och, porywające. Aż się chce dla czegoś takiego stracić bezpowrotnie mijający czas i kawał życia 😉
Jak określić wizję/misję?
Może będą pomocne jakieś z moich doświadczeń – odpowiadanie na pytania:
Kiedy nie jesteśmy gotowi na określanie misji/wizji?
Zarówno firmy jak i ludzie nie są gotowi na misję/wizję, kiedy są zbyt zajęci bieganiem z taczkami, wypełnianiem dużej ilości zobowiązań, robieniu wszystkiego, za co klient chce zapłacić, bez względu na to, czy nam z tym po drodze, czy nie (jak się nie ma swojej drogi, to wszystko jedno). Co się musi stać? Trzeba się zatrzymać, oderwać, zagłębić w ciszę, w siebie. Można po prostu pomyśleć, sięgnąć po książkę, szkolenie, wykonać ćwiczenia, powymieniać się przemyśleniami z innymi. Można też doświadczyć przeładowania zadaniami czy ograniczenia czasu, jaki mamy dostępny – stwierdzić, że za dużo tego, nie damy rady zrobić wszystkiego i coś musimy wybrać. Co jest dla nas najważniejsze?
Czy misję/wizję można określić za jednym posiedzeniem?
Wydaje mi się, że to trudne zadanie. Zależy od dojrzałości. Zależy ile razy zadawaliśmy sobie już to pytanie. Może być to trudne dla młodej osoby czy dla młodej firmy, które dopiero poznają siebie, uczą się tego kim są, kim chciałyby być. Na razie są zaaferowane tym, że mogą coś robić i skupiają się na różnych drobniejszych działaniach. Mogą określić wizję/misję, ale pewnie będzie ona dojrzewać razem z osobą/firmą.
Jak określić wizję/misję wielu osób – rodziny, kadry zarządzającej, pracowników firmy?
To już jest trudniejsze, żeby wiele osób na raz poczuło tak silną moc osobistego przywiązania, zaangażowania w realizację wizji/misji. Każdy najpierw sam musi wiedzieć co jest dla niego ważne, czego chce. Dlatego też tak szalenie ważna jest samoświadomość siebie, jako człowieka. Dopiero, kiedy to wiemy, możemy łączyć się z innymi na silnych fundamentach, z większą świadomością i trwałością. Musimy znaleźć z innymi część wspólną wartości i celów, tak, aby zbudować z nich wizję/misję, która wszystkich połączy, poruszy i zmobilizuje na długie lata.
Jak pomóc innym zrozumieć naszą misję/wizję?
Do pełnego zrozumienia autora wizji/misji brakuje mi jeszcze jakiegoś przybliżenia kontekstu, filozofii, potrzeb, z których ta wizja/misja wykiełkowała. Dlaczego jest to tak bliski temat dla autora? Jaka myśl przewodnia stoi za tymi dążeniami? To bardzo ciekawe i dodatkowo wyjaśniające, pozwalające lepiej zrozumieć, utożsamić się.
Wizja tego bloga i moja – więcej na stronie wizji/misji: https://analizait.pl/wizja-i-misja/
“Pomagam ludziom, projektom i firmom działać z sensem, rozwijać się i wykorzystywać potencjał, aby osiągać cele, spełniać marzenia i zmieniać świat na lepszy.”
Elon Musk (ten od samochodów elektrycznych Tesla i wysyłania rakiet w kosmos w ramach SpaceX) ma taką wizję/misję:
“Rozwijamy technologię i zasoby potrzebne ludziom do kolonizacji Marsa.”
To się nazywa mieć rozmach 😉
A jak jest z Twoją misją/wizją?
Czy misja/wizja Twojej firmy nadaje kierunek, inspiruje Ciebie i innych do działania i rowoju?
Na koniec, na zachętę jeszcze kultowy cytat z filmu “Chłopaki nie płaczą” 😀
Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.
Michał B..
Ja słyszałem tak: do 30 skupiasz się uczeniu się, uczysz się i uczysz. Między 30 a 50 tylko kasa, kasa i zarabianie. A po 50 zastanawiasz się, po co ci to wszystko było…:) pozdrowienia
Hania Tomaszewska
Hehe 😀 można i tak.
Mariusz Kolenda
coś w tym jest,. Moją wizją jest robienie zdjęć rodzinnych,ciążowych itp,.
Misją natomiast, jest uzmysłowienie parom, że sesja, to nie tylko patrzenie w obiektyw i pozowanie, ale głównie skupianie na sobie, bez pozowania i patrzenia w obiektyw 🙂
Hania Tomaszewska
Brzmi wspaniale 🙂
Może zaciekawi Cię także:
Książki, które polecam z 2020 roku
Polecam 7 spośród książek, po które sięgnęłam w 2020 roku. Może posłużą i Tobie. Książki uczą, poszerzają horyzonty i wywracają
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2021
Rusza badanie zarobków i Kompetencji Analityków 2021. Weź udział i dowiedz się ile powinieneś zarabiać. Poznaj lepiej analityków w Polsce.
Dzień Porażki 2020
Sukcesy są fajne, ale to przez porażki wiedzie prawdziwe życie. I droga do sukcesów. Trzeba umieć uczyć się na błędach.
Jakimi wartościami powinien kierować się analityk?
Książki o analizie biznesowej i nie tylko
Na goodreads zebrałam książki, które przeczytałam lub chcę przeczytać. Zajrzyj, może któraś Cię zaciekawi. Podziel się swoimi wrażeniami. Poleć coś
Droga Kobietko! 🙂 ❤🌹
W IT jest nas ok. 30% [2]. Za to prawie połowa w analizie (44%) [1].I to super, bo 72% kobiet
+160% ofert pracy na analityka w 2019
Z pozdrowieniami dla tych, którzy pytają czy analitycy biznesowi wyginą 😉 Marta Steiner (Head of Product & Marketing at No
Wpływ, proaktywność i odpowiedzialność
Zanim siądziemy do podsumowywania roku i planowania kolejnego (zawodowego czy prywatnego), czas właściwie rozłożyć akcenty. Co było naszą winą czy
Grupa na facebooku – słyszmy się :)
Słyszę, że nie docierają do Was informacje o spotkaniach, prelekcjach, treściach 🙁 FB obcina zasięci i mimo, że lubisz fanpage
Jak pracować z przeszkodami?
Co łączy Scrum Mastera, lidera i strategicznego analityka biznesowego? Każdy z nich próbuje usuwać przeszkody stojące na drodze grupy osób,
Dlaczego nie dają nam się samoorganizować?
Taka myśl z dziś. Chcemy samoorganizacji, wpływu na firmę, decydowania o swoim zespole. Agile, turkusy, managementy 3.0, itp. Wiele firm
Komunikacja – co może pójść nie tak?
„Zaczynam myśleć, że to największy problem ludzkości” – powiedział znajomy. Mnie również każdego dnia przytłacza nieskuteczna komunikacja – u siebie,
Test kamery, czyli fakty bez focha
Męczą Cię wredni ludzie? Masz dosyć niedomówień? Za często targają Tobą emocje? Zamiast się domyślać, denerwować i strzelać focha, naucz
Bezsilność i bezradność
Masz czasem wrażenie, że walczysz ciągle z tym samym problemem? Wypruwasz sobie flaki, ale to nic nie daje? Tracisz w
aw3m #006 Przekwalifikowanie na/z Scrum Mastera, Product Ownera, testera, itp.
“Scrum Master, Product Owner, PM, Tester – kto najlepiej sprawdzi się w roli Analityka? I odwrotnie, jakie rolę może sprawnie
Analiza w 3 minuty #003 Jak zacząć w nowej firmie
Jak zacząć pracę analityka w nowej firmie? Czego się dowiedzieć? Zapraszam na 3 odcinek z serii “analiza w 3 minuty”
Sposoby na strach
Jak poradzić sobie z lękami? I co to ma wspólnego z analizą? 😛 Znalazłam ciekawe ćwiczenie w audiobooku „Garnek strachu”
Czy da się przekwalifikować na analityka spoza IT – historia Natalii
Masz za sobą parę lat przepracowanych w różnych firmach i na różnych stanowiskach. Dziś postanawiasz, że pójdziesz do świata IT,
Misja i wizja firmy a misja osobista
Wielu twierdzi, że misja i wizja organizacji to marketingowy bełkot, lanie wody zapełniające miejsce na stronie internetowej, puste frazesy na
Raport Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018
Przed Tobą wyniki III edycji Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018! Po raz trzeci zapytaliśmy kilkuset analitków biznesowych w Polsce
Pozytywnie do problemu
Istnieje w językoznawstwie takie pojęcie jak semantyka i ona stanie się dziś tematem wpisu. Nie ta językoznawcza jednak, która zajmuje
Certyfikat Professional Scrum Product Owner I
Wielu analitykom (i nie tylko) chodzi pewnie po głowie, żeby zrobić certyfikat na Product Ownera (Professional Scrum Product Owner). Pojawia
Czego można się nauczyć pracując nad utrzymaniem aplikacji
– Może po prostu na początku mówmy im szczerze jak to wygląda, żeby nie mieli złudzeń i się nie rozczarowywali.
Model rozwoju kompetencji analityka biznesowego IIBA
Właśnie wyszło świeżutkie opracowanie modelu rozwoju kompetencji analityka biznesowego wg IIBA! 😀 Co to dla Ciebie oznacza? Jeśli: rozpoczynasz pracę
Jak doradzać, żeby doradzić
Wyobraź sobie taką sytuację… Od ponad godziny próbujesz przekonać klienta do swojego punktu widzenia. Ty wiesz, że masz rację, a
99 pytań rekrutacyjnych na analityka biznesowego
O co zapytają Cię na rozmowie rekrutacyjnej na analityka biznesowego? Możesz trafić na wiele z tej listy. A może Tobie
Kalkulator zarobków Analityków Biznesowych – Ile powinieneś zarabiać?
Chciałbyś wiedzieć ile powinieneś zarabiać? Czy przypadkiem nie zarabiasz zbyt mało w porównaniu z innymi analitykami? Jaką kwotę podać na rozmowie
NA001: Cele noworoczne dla analityków
Biegasz, sprzątasz, dojeżdżasz do pracy? Teraz możesz słuchać o analizie nawet wtedy, kiedy nie masz przed sobą monitora 🙂 Zasubskrybuj
Jaka firma i projekt do Ciebie pasują?
Zastanawiałeś się jak pracuje się w firmach i projektach innych niż Twoje? Jakie zalety i wady ma praca w małych
Rożne typy analityków
Są dwa rodzaje analityków. A w zasadzie nieco więcej. W każdym razie jest kilka kwestii, wobec których my i nasi
13 powodów, żeby nie marnować życia w analizie biznesowej
Do tego wpisu zainspirował mnie jeden z ostatnich artykułów Harvard Business Review. Mówił o tym, że żyjesz mrzonkami, bo nie
Jak zostać analitykiem biznesowym
Olśniło Cię, że ten fascynujący zawód może być dla Ciebie? Tylko jak się do tego zabrać? Od czego zacząć? Jak
Jak pracować z Trudną Osobą?
Masz wrażenie, że wsadziłby Ci nóż w plecy. Normalnie odciąłbyś się od takiej osoby. Teraz jednak nie możesz. Pracujecie nad
Raport Zarobków Analityków Biznesowych 2015
Ile powinieneś zarabiać? Przeczytaj Raport Zarobków Analityków Biznesowych 2015 Nie wiesz jaką kwotę podać na rozmowie kwalifikacyjnej? Zastanawiasz się czy
Jak stawać się doskonałym analitykiem bez stresu i wysiłku – część 2
Awans, wyższe zarobki, zagraniczne projekty, ogromne przedsięwzięcia. Możesz osiągnąć Twoje ambitne cele bez wysiłku i stresu! Wystarczy, że przyjmiesz jedną
Jak stawać się doskonałym analitykiem bez stresu i wysiłku
Awans, wyższe zarobki, zagraniczne projekty, ogromne przedsięwzięcia. Możesz osiągnąć Twoje ambitne cele bez wysiłku i stresu! Wystarczy, że przyjmiesz jedną
Raport z badania zarobków i kompetencji Analityków Biznesowych 2015
Wiemy już to, co czym się nie mówi! Wysokość wynagrodzenia pozostaje tematem tabu. A jednak od wiedzy ile zarabiają inni
Czego szukają firmy u analityków? – wywiad z pracodawcami
Przygotowuję właśnie pytania do wywiadu o cechach, umiejętnościach poszukiwanych u analityków przez pracodawców. W wywiadzie weźmie udział kilka do kilkunastu
Potrzeby
Jedną z podstawowych umiejętności analityka jest odkrywanie potrzeb. Musimy umieć sprawnie zastępować to, co usłyszymy – czego człowiek chce, tym,
Badanie zarobków i kompetencji Analityków Biznesowych 2015!
Zakończyliśmy właśnie Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2015. Jest ono ściśle dopasowane do zawodu analityka, dlatego tak dokładnych wniosków nie
Stażyści w analizie – warto czy nie warto?
Czy warto zatrudniać stażystów do prac analitycznych? Wdrożenie młodej osoby w tajniki naszej firmy i samej analizy może być bardzo
Krytyczne myślenie
Krytyczne myślenie – jedna z podstawowych kompetencji liderów. Dla analityków również niezbędna. Potocznie bywa mylnie rozumiana, dlatego też pragnę ją
Jak typy analityczne zadręczają normalnych ludzi szczegółami
Oczywistym jest, że ludzie są różni-przeróżni 🙂 A jednak czasem zdarza się zapomnieć, że różnice między nami mogą stanowić pewne
Co robić, kiedy nie wiesz, co zrobić?
Co robić, jak żyć? Znalazłeś się w sytuacji, w której nie wiesz co dalej? Jak do tego podejść, jak to
Praca, spełnianie wymagań i analiza w firmie z produktem
Moje dotychczasowe doświadczenia brały się z firm skoncentrowanych na realizacji projektów na zamówienie. Pracę w firmach utrzymujących i rozwijających produkty
REQB. Requirements Engineering Qualifications Board – w trzech aktach
Uwaga! Ten certyfikat nie jest już dostarczany jako REQB. Zobacz IREB: https://www.ireb.org/ Prolog W pewnym momencie kariery zawodowej – czy to
Wiedza, doświadczenie, osobowość – co ma znaczenie i co warto rozwijać? – wywiad z jednymi z najlepszych analityków w Polsce
Wiedza, doświadczenie, osobowość – co determinuje sukces analityka? Zadaliśmy pytania trzem znakomitym ekspertom, postaciom, które wniosły wielki wkład w rozwój
Początkujący czy ekspert analizy – na jakim jesteś poziomie? – wywiad z jednymi z najlepszych analityków w Polsce
Jak ocenić na jakim poziomie zaawansowania wykonujesz swoją pracę? Zadaliśmy pytania trzem znakomitym ekspertom, postaciom, które wniosły wielki wkład w
OCUP Fundamental – certyfikat podstaw UML
Usłyszałam kiedyś, że nie warto sprawdzać znajomości UML, bo i tak każdy rysuje diagramy po swojemu. Czy to znaczy, że
Dobre praktyki integracji systemów B2B
Integracja systemów B2B bywa trudna i złożona. Dlatego podczas realizacji projektów integracyjnych warto czerpać z doświadczeń innych, którzy takie projekty
Od czego zacząć, czyli analiza z głową
Rusza nowy projekt! Masz analizę do przeprowadzenia. Od czego zaczynasz? Jaki masz na to sposób? Opowiedzmy sobie jak rozpocząć i
Praktyczne łączenie anlizy i agile, cz. 1: przygotowanie projektu
Po rozmowie z Arie van Bennekum, jednym z autorów manifestu Agile, Hania argumentowała dlaczego analiza nie kłóci się z podejściem
Czy dobra analiza gryzie się z agile?
Miałam okazję zaczerpnąć wiedzy u samego źródła – autora Manifestu Agile – Arie van Bennekum. Spotkałam Ariego na PAM Summit
PAM Summit 2013
Co powstanie, kiedy profesjonalni Kierownicy Projektów połączą swoje siły z profesjonalnymi Analitykami Biznesowymi? Świetnie zorganizowane znakomicie dobrane rozwiązanie. Zjawisko to
Jak ogarnąć projekt i nie zginąć w bałaganie
Kiedy niewprawnie zabieramy się do projektu, możemy otworzyć puszkę Pandory. Jeśli czujesz się przytłoczony i zagubiony, to wyraźny znak, że
Business Motivation Model – po cóż my to robimy?
Wdrażasz się w nowy projekt. Od pierwszej chwili jesteś zasypywany szczegółami. Masz czasem wrażenie, że przydałoby się zrobić krok w
Getting requirements right – warsztat Jamesa Archera na PAM Summit
W ramach konferencji PAM Summit odbędą się całodniowe warsztaty, w których można wziąć udział niezależnie od pozostałych wydarzeń. Interesująco zapowiada się “Getting
Jak zostać wybranym przez klienta?
Na wczorajszej konferencji „Inteligentne systemy dla innowacyjnego biznesu” pojawili się reprezentanci firm, z którymi kontrakt chciałby podpisać nie jeden dostawca
Typowy przetarg, czyli jak zmarnować kasę
Ogłoszenie przetargu to bardzo powszechny sposób pozyskiwania oprogramowania. Co takiego jest w nim korzystnego dla zamawiającego? Nie wiem. Ktoś potrafi
Analityk – świetne zajęcie dla kobiety w IT
Kobiety w IT to znakomita mniejszość. Dlaczego? “Niełatwo jest dorównać zapalonemu programiście. Praca analityka wymaga kilku umiejętności, do których, jako kobiety,
Czy to, co robisz, ma sens?
Projekty na wczoraj. Zadania, które musisz wykonać w czasie krótszym niż da się je wykonać. Znasz to? Po jednym szaleńczym
Nadchodzące wydarzenia
Wiosna (na którą ciągle czekamy) obfitować będzie w wydarzenia atrakcyjne dla analityków, kierowników projektów a także innych osób zainteresowanych tematyką
Artykuł w Gazecie Finansowej – Między wizją IT a wdrożeniem systemu
W ostatnim numerze Gazety Finansowej (nr 11: 15-21 marca 2013 r.) pojawił się mój (jako specjalisty firmy Blue Services) artykuł:
Techniki analizy biznesowej wg BABOK 2.0
Jakie są tajne tricki analityków? Listę wykorzystywanych technik podsuwa nam BABOK – przewodnik wiedzy analizy biznesowej. Podziel ją na dwie
Jakość – nagroda myślących i działających
Chęć osiągnięcia pewnego standardu w jakiejś dziedzinie, np. realizacji projektów, wyraża wielu. Dlaczego często pozostaje to tylko pragnieniem? Obwiniamy innych,
Zarządzanie jakością w metodyce SCRUM
Jak ma się SCRUM do zarządzania jakością? Odpowiedzi na to pytanie bywają najczęściej skrajnie różne, także wśród specjalistów od jakości.
Prawa i obowiązki Zamawiającego, czyli co robić, żeby dostać dobre oprogramowanie
Dostarczanie systemu to w rzeczywistości dwa projekty – w tym jeden po Twojej stronie. Jako zamawiający, jesteś odpowiedzialny za swoją
Diagram przypadków użycia
Użyj diagramu przypadków użycia, aby przedstawić: interakcję aktora z systemem, zadania, jakie wykonuje system, wymagania funkcjonalne. W praktyce może przydać
Przypadki użycia, historyjki użytkownika, scenariusze użycia, wymagania i potrzeby
Wymagania zbierane w ramach projektu są istotne w pracy wielu osób o różnych rolach w zespole – analityków, projektantów, specjalistów
Thinking in UML
Znacie powiedzenie, że rysunek przedstawia więcej niż tysiące słów? Diagramy UML mają nie tylko tę zaletę. Często powtarza się jako
Specyfikacja wymagań – po co tracić czas?
Dla wielu uczestników projektu ograniczających fazę analizy jasne jest, że szczegółowe opisywanie wymagań (tworzenie SW – specyfikacji wymagań, czy SWS
Problemy rozwijających się firm w kontekście poprawy procesów
Zrozumienie specyfiki małych firm i ich problemów w procesie wytwarzania oprogramowania wymaga zrozumienia ich rodowodu. Bardzo często organizacje takie ewoluowały
Metody doskonalenia procesów
Potrzeba podnoszenia jakości i efektywności była bodźcem do powstawania na przestrzeni wieków i kultur filozofii oraz praktyk ciągłego doskonalenia (ang.
ArchiMate – biznes, aplikacje, technologie w jednym
Biznes, aplikacje, technologie – trzy fascynujące światy, które są częściami większości współczesnych organizacji, w szczególności w branży informatycznej. Można w