Wnioski z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016

10 kwietnia 2017

Po długich bojach niezmiernie cieszę się publikując wyniki z 203-stronicowego raportu z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016. W badaniu wzięło udział 382 osób, co wg moich zgrubnych szacunków stanowi ok. 4-6% populacji analityków w Polsce. Taka liczba respondentów dała ufność wyników rzędu 95%.
Dziękuję serdecznie wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu i przyczynili się do tego, że ankieta dotarła do dodatkowych osób.
Osoby, które podały maila, otrzymały raport oraz indywidualne porady na maila – warto sprawdzić SPAM lub zakładkę Oferty na Gmailu.
Osoby, które podały kod, mogą pobrać raport na tej stronie po podaniu kodu zostawionego w czasie wypełniania ankiety. Indywidualne porady są na tej stronie również po podaniu tego samego kodu.
Osoby, które nie brały udziału w badaniu, zapraszam do kolejnych edycji bądź zakupu raportu na stronie: https://analizait.pl/raport-zarobkow-i-kompetencji-analitykow-biznesowych-2016.

Tegoroczne nowości i opinie ekspertów

Raport rozrósł się z 40 stron w ubiegłym roku do 203 stron. Mam nadzieję, że znajdziecie tam jeszcze więcej informacji i wskazówek. W tegorocznym badaniu dodatkowo pojawiły się opinie ekspertów, pytania o formę współpracy (np. B2B, umowa o pracę), zaangażowanie, silne i słabe strony oraz spersonalizowane porady co możesz zrobić Ty, aby zwiększyć swoje zarobki.
Poprosiłam kilka osób o opinię na temat raportu. W przedostatnim rozdziale dodane są wypowiedzi osób:

  • Natalia Cholewa – Analityk Biznesowy
  • Małgorzata Wasilewska – Dyrektor Personalny / HR
  • Michał Wolski – Konsultant zarządzający MODESTO
  • Elena Zhukova – Lider Zespołu Analityków
  • Jarosław Żeliński – Niezależny Ekspert, Analityk i Projektant

Najważniejsze wnioski


Analityków Biznesowych na rynku pojawia się coraz więcej. Zawód staje się rozpoznawalny, odpowiednio nazywany, interesują się nim młode osoby. Jest ich coraz więcej. Średnia doświadczenia to ok. 7 lat – to niewiele w porównaniu z całym okresem aktywności zawodowej (ok. 42 lat).
Warszawa to największy rynek analityków. Ma tam siedziby wiele dużych firm, które potrzebują takich kompetencji. Pojawia się też kilka większych ośrodków, jak Trójmiasto, Kraków, Poznań, Wrocław czy Śląsk. W małych miastach pracy dla analityków jest niewiele lub nie ma jej wcale.
Analitycy zarabiają coraz więcej awansując na kolejne poziomy stanowisk od młodszego analityka, przez specjalistę, do starszego analityka. Starszy analityk często zarabia kwoty podobne lub nawet wyższe od kierowników zespołów. Silne kompetencje analityczne są cenione na równi z korzyściami z zarządzania zespołami. Daje to analitykom wybór – niektórzy będą woleli rozwijać się na ekspertów a inni wejdą na ścieżkę managerską.
Średnio podobne kwoty zarabiają dyrektorzy działów i niezależni eksperci. Można zatem wybrać pracę w firmie, z dużą odpowiedzialnością za działania całego działu, a także zapewne z dodatkowymi obowiązkami wynikającymi z roli dyrektora oraz dodatkowymi zobowiązaniami wobec firmy. Można też postanowić działać niezależnie na własny rachunek, zdobywając klientów i projekty. Ta droga także wiąże się z dodatkowymi obowiązkami. Jednak fakt, że mamy takie dwie drogi, jest bardzo ciekawą perspektywą dla osób o różnych preferencjach.
Jako, że zawód analityka posiada mnóstwo atrakcyjnych cech, interesuje się nim coraz więcej osób np. po 30-tce, które chciałyby się przekwalifikować. Przypadki takie się zdarzają. Nowo przekwalifikowani zarabiają więcej niż ich koledzy młodsi wiekiem, ale równi stażem. Prawdopodobnie dzięki temu, że doświadczenia z innych ról czy branż zostają wykorzystane we współpracy z klientem lub w formie wiedzy o branży czy biznesie w ogólności.
Zarabiamy podobnie lub mniej w porównaniu do programistów. Mediana zarobków to 5300 zł netto. Czy mamy mniejszą odpowiedzialność? Czy powinniśmy mieć mniejszą odpowiedzialność? Często jeszcze postrzega się analityka jako tego, który ma jedynie wytworzyć dokumentację, zanotować wymagania lub pracować blisko systemów IT, a dalej od osób zarządzających, których mogliby wspierać w analizach strategicznych. Mam nadzieję, że postrzeganie naszej roli będzie się zmieniało. Zarówno postrzeganie przez innych jak i przez nas samych.
W badaniu ujawnia się duża luka zarobków między kobietami a mężczyznami. Kobiety średnio zarabiają 1100 zł netto mniej od mężczyzn. Ta rozbieżność powstaje już na początku kariery i utrzymuje się w kolejnych pierwszych latach. Następnie następuje zahamowanie zarobków kobiet i duży wzrost zarobków mężczyzn. To prawdopodobnie czas powiększania rodziny. Co jest przyczyną? Pewnie po części polityka wynagrodzeń firm, a po części kobieca trudność w negocjacjach i docenianiu swojej wartości.
 
Choć zabrzmi to jak pochwała lenistwa i ignoranctwa, czasem wystarczy poczekać, aby zarabiać więcej. Analityk jest jak wino. Im starszy, tym lepszy, a przynajmniej, jak pokazuje badanie, więcej zarabiający.
Warto zostać niezależnym ekspertem pracującym na swój rachunek. Wiąże się to również z dodatkową odpowiedzialnością za prowadzenie firmy, rozliczenia, pozyskiwanie i samodzielne obsługiwanie klientów. Warto inwestować w rozwijanie swoich kompetencji w sposób formalny (studia, szkolenia, certyfikaty), ale także na własną rękę (np. książki, materiały on-line). Płynne posługiwanie się językiem angielskim otwiera drogę do pracy z firmach z międzynarodowym kapitałem, które płacą nieco więcej niż firmy całkowicie polskie i pracujące wyłącznie dla polskich klientów. Warto rozważyć także zmianę pracy na większą firmę czy przeprowadzkę do większego miasta. Każda zmiana, poza plusami finansowymi, ma również swoje minusy i warto je dokładnie rozważyć przed podjęciem decyzji.
Bycie mężczyzną daje miesięcznie średnio o 1100 zł netto więcej. Drogie Panie, operacja zmiany płci zwróci się po ok. 3-4 latach! Oczywiście taka zmiana miałaby także swoje minusy 🙂
75% analityków uważa, że ich silną stroną jest rozwiązywanie problemów. Tymczasem dwa razy mniej (tylko 38%) osób pracujących z analitykami wskazywali taką naszą zaletę. 33% twierdzi, że wręcz nie potrafimy tego robić.
Co najbardziej motywuje analityków do pracy? Jak się okazuje nie są to karnety na fitness, stabilne zatrudnienie ani owocowe piątki, a ambitne projekty i intelektualne wyzwania.
Prawie połowa analityków (45%) twierdzi, że zaangażowałaby się bardziej w pracę, gdyby znali cel swojej pracy. Brakuje im przekazanej z góry informacji o przemyślanej strategii biznesowej, celach projektów i zadań. Myślicie, że to problem młodych? Narzeka na to 8 z 14 (57%) niezależnych ekspertów, 3 z 7 (43%) dyrektorów/kierowników działów, 22 z 45 (49%) liderów/kierowników zespołów i 39 z 77 (51%) starszych analityków. Szanowni Prezesi, Dyrektorzy, Kierownicy, zadanie dla Was. Zapytajcie swoich ludzi jakie są cele firmy/działu/projektu. Czy ich odpowiedź zgadza się z Waszą wizją? Może czas to dokładniej wyjaśnić, a może w końcu im przekazać? Nawet, jeśli uważacie, że taka wiedza nie jest nam konieczna do pracy (z czym się zupełnie nie zgadzam), zróbcie to chociaż po to, aby byli bardziej zmotywowani. Jak widać, tego właśnie od Was potrzebują.
Około 1/3 analityków przydałoby się więcej wiedzy, wsparcia mentorskiego i wsparcia kierowników (w kwestii organizowania zasobów, forsowania dobrych pomysłów). 35% angażowałoby się bardziej, gdyby byli częściej doceniani – bezpłatna, a skuteczna forma motywacji.
Zapraszam do czytania pełnego raportu.
 
Pełny raport znajdziesz:

  • na mailu, jeśli wziąłeś udział w badaniu i zostawiłeś maila (sprawdź SPAM i zakładkę Oferty w Gmailu), indywidualne porady zostały wysłane także na maila
  • na tej stronie, jeśli wziąłeś udział w badaniu i zostawiłeś kod, indywidualne porady znajdziesz na tej stronie po podaniu tego samego kodu
  • na tej stronie, jeśli nie brałeś udziału w badaniu, ale chcesz kupić raport.

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

Może zaciekawi Cię także:

www.analizait.pl by ProjectUP (C) 2020