„Projekt powinien mieć cel zgodny ze strategią firmy” – zdanie to pada na każdym szkoleniu z analizy biznesowej. I od razu zaczynają się schody. Bo zatrważająca część analityków nie wie, jaka jest strategia firmy i nie jest w stanie ocenić, czy cel projektu jest z nią zgodny.
45% analityków (170 osób z 382) zaangażowałoby się bardziej w swoją pracę, gdyby znało jej cel oraz przemyślaną strategię biznesową firmy (wg Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016). Pytanie brzmiało „co zmotywowałoby Cię bardziej”, a nie „czy znasz strategię firmy”, więc być może odsetek takich osób byłby jeszcze wyższy.
Czy nie próbują się dowiedzieć? Wielu próbuje, jednak nie otrzymuje żadnej odpowiedzi, odpowiedź jest bardzo mętna (a przez to nieweryfikowalna, nienadająca się do użycia), albo też pada odpowiedź, ale patrząc na działania firmy, zdaje się, że nie ma ona wiele wspólnego z rzeczywistością.
I tu mój ulubiony cytat na tę okazję:
Bardzo często działamy po omacku – bez sensu. Szokują też kwoty, jakie firmy inwestują w projekty o niejasnym celu lub celu typu „wdrożyć narzędzie, aby wdrożyć narzędzie”. Ale kto bogatemu zabroni! Albo kto biednemu zabroni bogato żyć 😉
Dlaczego tak się dzieje? Mam 3 pomysły:
Jeśli dotyczy Cię przypadek 1, to nie będzie lekko. Walczymy tu z nieświadomością i czasem przekonaniami. Zdawałoby się, że w takim razie wystarczy uświadomić i pomóc opracować strategię. Pewnie w niektórych przypadkach zadziała. Trudno jednak to zrobić w przypadku, kiedy „szef wie najlepiej” i „co Ty tam możesz wiedzieć”. Albo strategia to dla szefa jakiś marketingowy bełkot. No i przecież przyszłość jest nieznana, a warunki szybko się zmieniają, pojawiają się nowe okazje, więc nie ma sensu planować.
W przypadku 2 mamy do czynienia z przekonaniami – „Pracownicy nie mają wpływu na realizację strategii, nie muszą jej znać. Wystarczy, że zrobią to, co im powiem.”. Pojawia się to czasem w połączeniu z „Wszyscy chcą mnie oszukać, wykorzystać i odejść”. I bywa to samospełniająca się przepowiednia, bo kto chciałby dawać z siebie wszystko dla kogoś, kto ma o nich takie zdanie? Czasem, bez złośliwości, jest to pewnie zwykłe wyczuwanie ryzyka – wolę, żeby nie wiedział nikt, niż żeby dowiedziała się konkurencja.
W przypadku 3 firma rozumie potrzebę komunikowania strategii pracownikom, jednak z jakiegoś powodu, ona nie dociera. Może nikt jej nie spisał, a jedynie powtarzana jest za każdym razem w innej formie i każdy odbiera ją inaczej? Może jest przekazywana dyrektorom, kierownikom, ale oni nie przywiązują wagi do przekazywania jej dalej? Może jest spisana gdzieś w prezentacji w Intranecie, ale nikt do niej nie dociera? A może pracownicy widzą ją jako coś, co ich nie dotyczy w codziennej pracy (marketingowy bełkot), bo ocena ich pracy nie ma związku z realizacją strategii?
Spotkałam się z różnymi reakcjami na pytania o strategię firmy.
Jakie Ty dostawałeś ciekawe odpowiedzi? 🙂
Przykłady:
Masz jeszcze jakiś przykład, co byś zrobił/zrobił inaczej, gdybyś tylko wiedział, jaka jest strategia?
Temat strategii firmy jest trudny, bo stanowi bazę dla całej naszej pracy, a często w firmie nie istnieje, jest tematem tabu lub jest traktowany po łebkach i dostajemy informacje tak mętne, że bezużyteczne. Samo pytanie o strategię może być przez niektórych odbierane jako podważanie ich zarządczych kompetencji.
Marzy mi się, żeby za kilka lat analitycy w Polsce znali cele projektów czy strategię firmy nie w 55% przypadków, ale w np. 80%! Jak możemy to zmienić? Każdy w swoim ogródku. A w Internecie możemy zacząć więcej o tym mówić, żeby te treści docierały do przedsiębiorców, do których dotąd nie dotarły. My też poszerzajmy swoje horyzonty, żebyśmy nie tylko pytali „daj Pan cel”, ale sami stawali się partnerami do rozmów i z czasem zaczynali wnosić wartość w tej dyskusji.
Będziemy wprowadzać tu tematy analizy strategicznej i planowania strategicznego, aż ułoży się nam całościowy obraz. Na pierwszy ogień lecimy z tematem z analizy strategicznej (analizy otoczenia konkurencyjnego): analiza 5 sił Portera (następny wpis w tym tygodniu).
Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.
Karol Kordziński
Strategia Firmy to jedno . Jeszcze jest strategia produktu. Te same problemy i podejście 🙂 Sama analiza zmiany funkcjonalności zawsze zaczyna się od znalezienia osoby która wie jaka jest strategi produktu 🙂 Taka praca 🙂
Hania Tomaszewska
Tak, te same problemy 🙂
“zaczyna się od znalezienia osoby która wie jaka jest strategi produkt” – gorzej, kiedy wiesz, która to osoba powinna wiedzieć, ale dalej nie masz swoich odpowiedzi.
Jako ciekawostka – Olga opisała jak robią planowanie strategii produktu w SentioOne – fajnie poczytać – https://productvision.pl/2016/okrs-planowanie-strategiczne-sentione-oparciu-o-metode-google/
KAB
Wiele razy zastanawiałem się nad strategią firm, w których pracowałem.
Jak była publikowana to w taki sposób, że zastanawiałem się czy pracownik wie co ma zrobić by mógł współuczestniczyć w realizacji strategii.
I nie znajdowałem odpowiedzi, a pracownicy nie byli w stanie mi dopowiedzieć na to pytanie.
Kolejnym zjawiskiem jakie zaobserwowałem w strategii jest to, że startuje, ale rzadko kiedy jest kończona i podsumowywana. Startuje samolot ale czy wylądował nie było wiadomo.
Najczęściej rozpoczyna sie kolejna i zapomina sie o podsumowaniu poprzedniej i ocenie co udało sie zrobić a czego nie.
Dlaczego sie tak dzieje może dlatego, że lepiej zarządzać metodą co wyszło to jest nasz sukces.
Zauważyłem również, że zarządy lubią słuchać wyłącznie o sukcesach nawet drobnych ale dobrze “ubranych”. Natomiast nie lubią gdy są realne problemy do rozwiązania i konieczne jest podejmowanie decyzji.
W wielu przypadkach członkowie zarządów nie są realnie rozliczani ze stanu realizacji strategii, a innych czynników finansowych, politycznych ..
Może zaciekawi Cię także:
Książki, które polecam z 2020 roku
Polecam 7 spośród książek, po które sięgnęłam w 2020 roku. Może posłużą i Tobie. Książki uczą, poszerzają horyzonty i wywracają
sw5m #002 Po co i jak przygotować strategię i ją wdrożyć
Czego najbardziej brakuje analitykom biznesowym? Dlaczego rozwijając się interesujemy się strategią coraz bardziej? W jaki sposób przygotować strategię? W jaki
Po co i jak zostać strategicznym analitykiem biznesowym?
Nie wiesz do czego prowadzi Twoja praca? Jaki jest kierunek firmy? Zostań strategicznym analitykiem biznesowym. Zapraszam do 1-go odcinka serii
Książki o analizie biznesowej i nie tylko
Na goodreads zebrałam książki, które przeczytałam lub chcę przeczytać. Zajrzyj, może któraś Cię zaciekawi. Podziel się swoimi wrażeniami. Poleć coś
Koronawirus. Czy wyrzuca strategię firm do kosza?
Koronawirus. Jak wpływa na nasze firmy? Czy potwierdza, że plany, cele i strategie to jedno, a życie to drugie? Światowa
FAQ
Najczęściej zadawane przez Was pytania 🙂 Odpowiedzi w jednym miejscu. Masz inne pytanie? Dodaj w komentarzu 🙂 Jestem X. Mam
Misja i wizja firmy a misja osobista
Wielu twierdzi, że misja i wizja organizacji to marketingowy bełkot, lanie wody zapełniające miejsce na stronie internetowej, puste frazesy na
NA006: Zarządzanie zmianą w organizacji
„Bądźcie bardziej agile”. To, z grubsza, początek i koniec instrukcji od Ważnego Managera, jakie dotarły do większości pracowników jednej z
Metody wiązania strategii firmy z pracami w IT
Ciągle chodzi mi po głowie łączenie tego, co robimy w projektach IT ze strategią firmy. Inaczej skąd wiedzieć, że to,
Analiza sektora 5 sił Portera
Wiele osób po prostu rzuca się do robienia produktu. Pomysł przecież genialny, bo ich własny 🙂 A potem rozczarowanie. Miały
Strategia firmy poszukiwana
„Projekt powinien mieć cel zgodny ze strategią firmy” – zdanie to pada na każdym szkoleniu z analizy biznesowej. I od
Misja, wizja, wartości, cele – marketingowy bełkot?
Misja i wizja. Natykamy się na nie czasem na stronach internetowych organizacji, w prezentacjach managementu, w broszurach o firmie. Czym
Czas na refleksję lidera
Takie przemyślenie mnie naszło, jedno z cyklu „wszyscy o tym dobrze wiedzą, a mało kto to robi”. Daleka jestem od
Dobre praktyki integracji systemów B2B
Integracja systemów B2B bywa trudna i złożona. Dlatego podczas realizacji projektów integracyjnych warto czerpać z doświadczeń innych, którzy takie projekty
Od czego zacząć, czyli analiza z głową
Rusza nowy projekt! Masz analizę do przeprowadzenia. Od czego zaczynasz? Jaki masz na to sposób? Opowiedzmy sobie jak rozpocząć i
Praktyczne łączenie anlizy i agile, cz. 1: przygotowanie projektu
Po rozmowie z Arie van Bennekum, jednym z autorów manifestu Agile, Hania argumentowała dlaczego analiza nie kłóci się z podejściem
Czy dobra analiza gryzie się z agile?
Miałam okazję zaczerpnąć wiedzy u samego źródła – autora Manifestu Agile – Arie van Bennekum. Spotkałam Ariego na PAM Summit
PAM Summit 2013
Co powstanie, kiedy profesjonalni Kierownicy Projektów połączą swoje siły z profesjonalnymi Analitykami Biznesowymi? Świetnie zorganizowane znakomicie dobrane rozwiązanie. Zjawisko to
Jak ogarnąć projekt i nie zginąć w bałaganie
Kiedy niewprawnie zabieramy się do projektu, możemy otworzyć puszkę Pandory. Jeśli czujesz się przytłoczony i zagubiony, to wyraźny znak, że
Business Motivation Model – po cóż my to robimy?
Wdrażasz się w nowy projekt. Od pierwszej chwili jesteś zasypywany szczegółami. Masz czasem wrażenie, że przydałoby się zrobić krok w
Getting requirements right – warsztat Jamesa Archera na PAM Summit
W ramach konferencji PAM Summit odbędą się całodniowe warsztaty, w których można wziąć udział niezależnie od pozostałych wydarzeń. Interesująco zapowiada się “Getting
Jak zostać wybranym przez klienta?
Na wczorajszej konferencji „Inteligentne systemy dla innowacyjnego biznesu” pojawili się reprezentanci firm, z którymi kontrakt chciałby podpisać nie jeden dostawca
Typowy przetarg, czyli jak zmarnować kasę
Ogłoszenie przetargu to bardzo powszechny sposób pozyskiwania oprogramowania. Co takiego jest w nim korzystnego dla zamawiającego? Nie wiem. Ktoś potrafi
Analityk – świetne zajęcie dla kobiety w IT
Kobiety w IT to znakomita mniejszość. Dlaczego? “Niełatwo jest dorównać zapalonemu programiście. Praca analityka wymaga kilku umiejętności, do których, jako kobiety,
Czy to, co robisz, ma sens?
Projekty na wczoraj. Zadania, które musisz wykonać w czasie krótszym niż da się je wykonać. Znasz to? Po jednym szaleńczym
Nadchodzące wydarzenia
Wiosna (na którą ciągle czekamy) obfitować będzie w wydarzenia atrakcyjne dla analityków, kierowników projektów a także innych osób zainteresowanych tematyką
Artykuł w Gazecie Finansowej – Między wizją IT a wdrożeniem systemu
W ostatnim numerze Gazety Finansowej (nr 11: 15-21 marca 2013 r.) pojawił się mój (jako specjalisty firmy Blue Services) artykuł:
Dlaczego projekty w sektorze publicznym się nie udają?
Wczoraj na blogu Tomka Tomaszewskiego (blog.tomaszewski.it) pojawił się wpis z porównaniem sukcesu projektów w sektorach prywatnym i publicznym w Polsce.
Biznes i nauka
Jak dwie połówki doskonałej jedności – biznes i nauka rozpaczliwie potrzebują się nawzajem, choć tak trudno im się odnaleźć i
Znaczenie analizy w projektach IT
Po co firma ma wydawać pieniądze na analityka? Przecież do tej pory jakoś realizowaliśmy projekty i wszystko bez niego jakoś
Model dziedziny – porządkujemy rzeczy ze świata użytkownika
Ostatnio kolega zapytał mnie przystępując do tworzenia systemu “a czym jest ta multiagencja?”. “Kurczę”, pomyślałam, “rzeczywiście przewijała się w rozmowach,
Metodyka zwinna – po czym ją poznać?
Agile uwalnia i pozwala tworzyć. To powód, dla którego posiada masy zwolenników. Jednak zwinne podejście to nie tylko ulga z
CRACK – wybieramy reprezentanta projektu
Zamawiasz oprogramowanie? Zazwyczaj nie wystarczy poprosić i zapomnieć o sprawie. Wyznaczasz osobę albo tworzysz zespół odpowiedzialny za projekt po Twojej
Jak nie puścić firmy z torbami
Analiza trwa zbyt długo? A może jej brakuje – zaskakują Cię nowe założenia, są uszczerbki w jakości? Jedno i drugie
Diagram komponentów
Za pomocą diagramu komponentów można przedstawić konstrukcję systemu z najwyższego poziomu abstrakcji. Po co? Aby rozpocząć projektowanie struktury i główne
Szybko, szybko!
Ile powinna trwać analiza? Tak długo, aż każda kwestia stanie się dla Ciebie jasna jak słońce. Aż zrozumiesz i poczujesz
Techniki pozyskiwania wymagań
W jaki sposób można pozyskiwać informacje od klientów, dla których przygotowujesz rozwiązanie? Poznając techniki pozyskiwania wymagań zobaczysz jak wiele masz
Techniki pozyskiwania wymagań
W jaki sposób można pozyskiwać wymagania? Jest wiele możliwości. Poniżej lista najbardziej znanych metod
Materiały z seminarium "Analityk i sekretarka – znajdź 10 różnic!"
I po spotkaniu. Cieszę się, że przybyło Was tak wielu. Wszelkie zażalenia proszę kierować do mnie na maila lub do
Zaproszenie na seminarium "Analityk i sekretarka – znajdź 10 różnic"
“Analityk robi notatki i stosy niepotrzebnych papierów.”, “Przerost formy nad treścią.”, “To jak zostać sekretarką.”, “Atrybuty – Word i drukarka.”,
Diagram stanów
Ze stanami, statusami mamy do czynienia w zamówieniach, wizytach, ubezpieczeniach, obiegu dokumentów, czyli w praktycznie każdym systemie. Bywa, że tworzymy
Modelowanie zakresu
Ile znasz rzeczy w projektach gorszych od zmiany zakresu? Według badań PMI to najczęstsza przyczyna niepowodzeń! Problemy te występują w
Analiza dokumentów – jak znaleźć igłę w stogu siana?
Praktycznie każdy projekt stawia nas przed zadaniem przestudiowania dokumentów. Mogą to być zapytania ofertowe, dotychczasowe rozwiązania, notatki ze spotkań, biznesowe
Lessons Learned – jak działać lepiej?
Dobrze jest uczyć się na błędach. Można na cudzych, ale bardziej chyba zapadają nam w pamięć własne. Powtarzając jakiś proces,
Analiza SWOT
Prosta, a zarazem bardzo pomocna – pozwala dostrzec to, co najważniejsze. Analiza SWOT. Z pewnością zdarzyło Ci się nie raz