Podsumowanie roku 2016

Rok 2016 oficjalnie zamknięty. Czas zamknąć go też w głowie – przypomnieć sobie, co się wydarzyło, docenić to, ucieszyć się, być z siebie dumnym, być wdzięcznym innym za pomoc i wsparcie. Od czasu liceum chodzi za mną myśl, że zapamiętujemy bardzo mało ze swojego życia (10%?). Znów uśmiecham się do tej myśli – siadając do tego wpisu pomyślałam: „Spoko rok. Przybyło trochę wpisów. Wyszedł Kurs Specjalistów i kilka nowych inicjatyw. Wpiszę te kilka rzeczy i dodam plany na 2017.”. Tymczasem siedzę kolejną godzinę, mam już 12 stron, a do końca jeszcze daleko 🙂 (podzielę na 3 wpisy) i wrażenie, że faktycznie zdarzyło się o wiele więcej i jak wiele bym straciła, gdybym tego nie podsumowała.
Do wpisu zainspirował mnie ostatni odcinek podcastu Michała Szafrańskiego o podsumowaniu i planowaniu roku. Piękne analityczne podejście 🙂 Jeśli nie słyszałeś jeszcze o blogu Jak Oszczędzać Pieniądze, podcaście Więcej niż oszczędzanie pieniędzy i książce Finansowy Ninja, to gorąco polecam. W szczególności ostatni odcinek podcastu o podsumowaniu i planowaniu roku.

Podsumowanie 2016 bloga Analiza IT

Ode mnie w 2016

4 wpisy gościnne:

Od Was w 2016 roku – dziękuję 🙂

  • 237 302 odsłon bloga
  • 92 752 użytkowników na blogu
  • 3 130 wyświetleń filmów na kanale YouTube
  • 1 330 lajków na Facebooku
  • 580 nowych lajków na Facebooku – było ich 750 1 stycznia 2016
  • 320 uczestników Kursu Adeptów Analizy i Kursu Specjalistów Analizy
  • 207 uczestników Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2015
  • 151 komentarzy na blogu
  • 138 subskrybentów na kanale YouTube
  • 110 uczestników badania analitycy i analiza oczami innych (programistów, testerów, itd.)
  • 87 osób przeszkolonych na szkoleniach
  • 57 followersów na profilu bloga na LinkedIn
  • 26 obserwujących konto na Twitterze
  • 8 komentarzy na YouTube
  • 7 ofert pracy dla analityków na www.praca.analizait.pl

Że nie wspomnę o mailach i prywatnych wiadomościach. „Czytam Twojego bloga od 2 lat.”, „Pomagasz mi”, „Inspirujesz mnie”, „Korzystam z wpisów”, „Postanowiłem napisać o tym pracę magisterską”, „Czekam z niecierpliwością na ten wpis”, „Znalazłem pracę jako analityk”. Dziękuję za wszystkie te sygnały, że w czymś Wam to pomaga i że warto to robić. Krytyka czasem zasadna i za nią też dziękuję, bo to rozwija, skłania do spojrzenia z innej perspektywy.

Co się działo w 2016 na blogu Analiza IT?

Co działo się na blogu przez ostatnie 12 miesięcy? Cieszę się mogąc powiedzieć coś więcej niż tylko liczbę nowych artykułów. Działo się sporo też w innych obszarach. Osobiście najbardziej cieszę się z wypuszczenia Kursu Specjalistów Analizy. Poruszyłam w nim w usystematyzowany sposób, temat po temacie, wszystkie te zagadnienia, które myślę, że są szczególnie ważne na poziomie specjalisty. Ten rok był rekordowy pod względem lajków na Facebooku. Przyrosło ich 77%! Przez 4 poprzednie lata fan page Analiza IT zebrał ich 750, a w tym roku piękny skok do 1329! Dlaczego? Wy mi powiedzcie? 🙂 Co jeszcze się działo?

Styczeń 

Raport z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2015

Początek roku kojarzy mi się z raportem zarobków. Spędziłam mnóstwo czasu w excelu analizując Wasze odpowiedzi. Nie wszystkie informacje okazały się mieć znaczenie w kontekście zarobków. Wybrałam te najważniejsze, żeby przygotować dla Was raport, na podstawie którego będziecie mogli ocenić swoje zarobki i kompetencje na tle innych osób i podjąć jakieś działania czy decyzje odnośnie Waszej kariery. Czy komuś z Was raport zmienił myślenie, zarobki a może życie (np. przeprowadzka, zmiana specjalizacji)?

Wdrażanie się w nowy projekt w pracy

W pracy wdrażałam się w nowy, duży, zagraniczny projekt. Nowe doświadczenia, nowa perspektywa, nowe przemyślenia o wdrażaniu się analityków, organizowaniu pracy w złożonych projektach, przekazywaniu celów i wiedzy w strukturach setek ludzi i przekonywaniu innych do lepszych rozwiązań. Trwało to kilka miesięcy.

Luty

Raport z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2015 – Indesign

Luty kojarzy mi się głównie z dłubaniem w InDesign. Kupiłam szablon i próbowałam uczynić raport pięknym i porywającym 🙂 Wyszło jak wyszło, dłubania co nie miara – robiłam to prawie cały miesiąc, a wartość dodana niespecjalna.

Marzec

Be IT

W marcu na konferencji Be IT przygotowałam z Karoliną Zmitrowicz warsztaty na temat zarządzania zmianami przy użyciu Enterprise Architecta. Chciałam dać Wam coś bardzo konkretnego i praktycznego do zastosowania w codziennej pracy, a zmiany zdarzają się przecież wszystkim. Mój cel nie został zrealizowany. Było dużo ocen 4. Uwagi mówiły o tym, że było to za trudne dla początkujących. W opisie warsztatu było napisane, że to dla osób z doświadczeniem, ale gdzieś komunikacja zawiodła. Na pewno też nie warto też robić zbyt złożonych zadań na 1,5 godzinny warsztat. Relacja z wydarzenia na blogu: https://analizait.pl/2016/wrazenia-ze-sciezki-be-analyst-na-konferencji-be-it-2016/

Artykuł do REQ Magazyn

Przy okazji warsztatów z Be IT powstał też artykuł o zarządzaniu zmianami do magazynu REQ Magazyn. W tym samym numerze pojawiły się też wnioski z badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2015 wspominając o tym, jakie techniki, narzędzia i notacje stosują najczęściej analitycy biorący w nim udział.

Maj

Analityk Płakał Jak Analizował

Na Facebooku pojawiła się seria memów Analityk Płakał Jak Analizował. Konwencja znana (patrz: Korposzczur płakał jak czelendżował, Grafik płakał jak projektował, Niemiec płakał jak sprzedawał), a w analizie też jest się z czego pośmiać (popłakać). Co ciekawe, lajki sypały się obficiej niż przy merytorycznych artykułach, więc być może to jeden z powodów sporego przyrostu lajków Fan Page w tym roku. Kilka memów wrzuciłam też na bloga. Widać, że zaglądacie tam bardzo często.

Najpierw Analiza

Obok memów z serii Analityk Płakał Jak Analizował pojawił się też cykl Najpierw Analiza, a także kilka innych zabawnych (mam nadzieję) memów i kilka treści inspirująco-motywujących (też mam nadzieję, że tak zadziałały 🙂 :P).
Najpierw Analiza, pomysły na memy i różne formy treści zawdzięczam Piotrowi Buckiemu, Kasi (która pokazuje jak wiele Polski jeszcze nie znamy, a że warto ją zwiedzać) i innym koleżankom z podyplomówki Copywriting. Content Management. Storytelling. Lepiej zrozumiałam markę, dowiedziałam się jak ją komunikować i że z treściami można poszaleć. Joanna Wrycza-Bekier pokazała mi jak pisać zrozumiale i wciągająco, a Artur Jabłoński pokazał tyle przydatnych narzędzi, że nie nadążałam notować 🙂

Sezon ogórkowy

Czerwiec-sierpień upłynął na szkoleniach zewnętrznych, wyjazdach i wakacjach 🙂 Przygotowywałam też Kurs Specjalistów Analizy i Badanie Analityków i Analizy oczami innych.

Wrzesień

Kurs Specjalistów Analizy

1 września wydałam Kurs Specjalistów Analizy – to 2gi kurs mailingowy z cyklu. Kurs Adeptów Analizy jest dla początkujących (choć też dla tych, którzy chcą poukładać sobie wiedzę od podstaw), natomiast Kurs Specjalistów Analizy jest, jak nazwa wskazuje, dla specjalistów, osób z doświadczeniem. W planach jest jeszcze kurs dla Seniorów Analizy (pomysłu na lepszą nazwę na razie brak).

Ankieta – co o analitykach sądzą programiści, testerzy, kierownicy projektów

Tchnęło mnie, żeby dowiedzieć się u źródła jak to jest z tymi analitykami z perspektywy osób z nami pracujących – jak nas oceniają, co im pomaga, co przeszkadza i denerwuje. Pytałam o nas, o naszą pracę i jej widoczne rezultaty. W ankiecie wzięło udział 110 osób – programistów, testerów, kierowników projektów, architektów, projektantów, managerów, team leaderów, itd. Wnioski przedstawiłam na, nazwijmy to, infografice. Pokazałam podsumowania jak i cytaty, żeby mieć też wgląd w dane jakościowe. Efekty tutaj: https://analizait.pl/2016/mysla-o-analitykach-testerzy-programisci-kierownicy/

Problemy analityków – magisterka Wojtka i spotkanie analityków

Wojtek z Politechniki Gdańskiej poprosił mnie o pomoc w temacie swojej pracy magisterskiej o problemach, jakie napotykają analitycy i firmy. Zorganizowaliśmy jedno spotkanie z analitykami, gdzie wymieniliśmy się doświadczeniami. W planach na ten rok jest ogólnopolska ankieta i spotkanie, na którym zostaną pokazane wyniki i opracowywane propozycje rozwiązań.

Październik

Szkolenie z bloga – Analiza wg BABOK Guide

W tym roku przeprowadziłam kilka szkoleń zewnętrznych. Jednak pierwszy raz zorganizowałam też szkolenie samodzielnie poprzez bloga. Przygotowałam promocję, zapisy, materiały, salę na szkolenie. Pojawiło się nieco zainteresowania. Ostatecznie zakończyło się w dość kameralnym gronie. Panie zostawiły jednak w ankiecie oceny, które mówią, że wyszły bardzo zadowolone 🙂 Jak zwykle wyzwaniem jest pogodzenie w grupie potrzeb osób chcących dopiero zostać analitykami, początkującymi i bardzo doświadczonymi osobami. Otrzymałam też cenne sugestie, żeby przygotować szkolenie 2-dniowe weekendowe. Wtedy można wziąć udział bez urlopu w pracy 🙂  Spróbujemy w tym roku.

Nowe logo

Tegoroczna zmiana, która rzuca się w oczy to nowe logo. Jego tworzenie było dla mnie ciekawym doświadczeniem. Po pierwsze dlatego, że widziałam w tym procesie wiele punktów wspólnych z analizą – ustalanie celów, zbieranie informacji o rynku, stanie obecnym, oczekiwanych reakcjach. Po drugie poznałam Jacka, z którym pracowało się bardzo fajnie, a efekty bardzo mi się podobają. Papier firmowy mnie zachwycił 🙂 Jacek prowadzi bloga, który został wybrany najlepszym trójmiejskim blogiem na Blog Forum Gdańsk 2016. Wpisy o produktywności i kreatywności czyta się z czystą przyjemnością. Sprawdź sam: www.klosinski.net

Listopad

Konto na YouTube

W listopadzie coś podkusiło mnie do nagrania krótkiego filmu. A w zasadzie był to ktoś – Maciej Stępa, mój biznesowy mentor, któremu zawdzięczam wiele pomysłów i motywacji robienia więcej i mądrzej. Nakręciłam krótki filmik o 5 rzeczach, jakich programiści potrzebują od analityka, zakładając przy okazji konto na YouTube. Do końca roku powstały 4 filmy.

W sumie wyświetliliście filmy 3 130 razy 🙂 138 osób zasubskrybowało kanał. To było kolejne ciekawe doświadczenie. Jak zwykle stresik przed zrobieniem czegoś nowego i jak to odbierzecie. Kupiłam trochę sprzętu, nauczyłam się obsługi nowych narzędzi i zebrałam kilka pomysłów na kolejne filmiki. Szykuje się też pierwszy dłuższy wywiad 🙂

Oferty pracy dla analityków

Od listopada działa portal ofert pracy dla analityków! www.praca.analizait.pl Zobaczymy jak się przyjmie. Mam nadzieję, że ogłoszeń i szukających pracy będzie przybywało. Kilka rzeczy nie działa jeszcze idealnie, ale oferty można przeglądać i szukać pracy marzeń 🙂 Na szczęście (lub nieszczęście :P) wykorzystałam specjalny szablon, więc wiele funkcjonalności jest już gotowych, a wymaga „jedynie” konfiguracji. 

Egzamin IIBA – CBAP

Dla mnie ten rok był też szczególny z powodu podejścia do egzaminu IIBA CBAP (Certified Business Analysis Professional). Bardzo długo na to czekałam – najpierw, żeby uzbierać wystarczające doświadczenie (ok. 5 lat), a później, żeby zdawać egzamin z aktualnie obowiązującej wersji BABOK Guide 3. Od października było to możliwe. Cieszę się z tego doświadczenia i czekam na wyniki – mają być w pierwszym kwartale 2017.

Współtworzenie metodyki analitycznej

Kolejnym wyjątkowym i cennym dla mnie doświadczeniem było wsparcie w przygotowaniu metodyki analitycznej dla jednej z firm. Pojawiały się dodatkowe przemyślenia o tym jak to u nas w projektach wygląda przed starannym ułożeniem, jakie są problemy, wyzwania. Wymyślenie dobrego sposobu działania to dopiero początek. Później o sukcesie decyduje wdrożenie i codzienna praca, weryfikacja, dalsze dokształcanie i rozwijanie kompetencji.

Grudzień

Badanie Zarobków Analityków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016

Rozpoczęłam 2-gą edycję badania Zarobków i Kompetencji. Przejrzałam wyniki z poprzedniej edycji, zebrałam wskazówki od znajomych i nieznajomych, za które serdecznie dziękuję. Kilka pytań usunęłam, dodałam te, które wniosą interesujące Was informacje lub dadzą dodatkowy wgląd w kwestie, które mogą mieć też wpływ na wysokość zarobków. Co nowego w tym roku, zobaczysz tutaj: https://analizait.pl/2016/badanie-zarobkow-kompetencji-2016/.
Celem na tę edycję jest 400 ankiet. W zeszłym roku było ich 207 i nie było to wystarczająco dużo do bardziej szczegółowych analizy – zbyt mała grupa po podzieleniu na miasta, poziomy stanowisk, typy firmy. Do końca roku zebrało się 198 odpowiedzi. Po puszczeniu informacji kanałami blogowymi, na YouTube, LinkedIn, wykupieniu reklamy na Facebooku, szukam jeszcze pomysłów do dalszej promocji 🙂 Czas jest do końca stycznia.

Reaktywacja Be Analyst

Napisałam kolejny wpis na www.beanalyst.com, czyli bloga w języku angielskim. Postanowiłam tym samym w końcu ruszyć tworzenie treści po angielsku. Wiadomo, pisanie zajmuje jeszcze dłużej niż po polsku :), a teksty mają błędy, nad czym ubolewam, ale też regularnie proszę o wsparcie Hanię – my English teacher. Stwierdzam jednak, że zrobione jest lepsze niż doskonałe, a reszta świata niestety nie mówi po polsku 🙂 Będę wdzięczna za wszelkie Twoje uwagi. Jeśli ćwiczysz angielski, zapraszam do czytania, komentowania, lajkowaniasubskrybowania, żebyśmy byli w regularnym kontakcie.
Zapraszam do artykułu o postanowieniach noworocznych dla analityków 🙂 Jakie są Twoje? 🙂 http://beanalyst.com/new-years-resolutions-for-business-analysts/

Zbuduj fundamenty pracy marzeń jako analityk

Dołącz do 6000 analityków i otrzymaj PDF ze wskazówkami.
Poznaj też serię innych bezpłatnych materiałów i aktualizacje o bieżących projektach

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart