Wymagań mamy kilka rodzajów. Różnią się one poziomem szczegółowości, źródłem pochodzenia i etapem zaawansowania projektu/analizy, na jakim jesteśmy w stanie je określać.
- Wymaganie biznesowe Dlaczego zmiana została zainicjowana. Padają od inicjatorów zmiany.
- Wymaganie interesariusza Potrzeba interesariusza, która musi być spełniona, by spełnić wymaganie biznesowe.
- Wymaganie rozwiązania Możliwości i cechy rozwiązania, które spełnia wymagania interesariuszy.
3.1 Wymaganie funkcjonalne Co rozwiązanie ma umożliwiać?
3.2 Wymaganie pozafunkcjonalne (jakościowe) Jakie rozwiązanie ma być? Jak ma działać? - Wymaganie przejścia na nowe rozwiązanie Możliwości, jakie ma mieć rozwiązanie i warunki, jakie musi spełniać, żeby umożliwiać przejście z obecnego rozwiązania do docelowego. Nie będą one potrzebne po tym przejściu. Np. narzędzie migracji danych.
Od ogółu, do szczegółu, od wizji do koncepcji rozwiązania, powinniśmy poruszać się od wymagań 1 do 4. Co ważne, dla wymagania niższego poziomu powinno się zawsze dać wskazać nadrzędne wymaganie, z którego ono wynika. Zatem wymagania przejścia powinny się mapować na wymagania rozwiązania, te z kolei na wymagania interesariuszy, te dalej na wymagania biznesowe.