Kategorie wymagań

Wymagań mamy kilka rodzajów. Różnią się one poziomem szczegółowości, źródłem pochodzenia i etapem zaawansowania projektu/analizy, na jakim jesteśmy w stanie je określać.

  1. Wymaganie biznesowe Dlaczego zmiana została zainicjowana. Padają od inicjatorów zmiany.
  2. Wymaganie interesariusza Potrzeba interesariusza, która musi być spełniona, by spełnić wymaganie biznesowe.
  3. Wymaganie rozwiązania Możliwości i cechy rozwiązania, które spełnia wymagania interesariuszy.
    3.1 Wymaganie funkcjonalne Co rozwiązanie ma umożliwiać?
    3.2 Wymaganie pozafunkcjonalne (jakościowe) Jakie rozwiązanie ma być? Jak ma działać?
  4. Wymaganie przejścia na nowe rozwiązanie Możliwości, jakie ma mieć rozwiązanie i warunki, jakie musi spełniać, żeby umożliwiać przejście z obecnego rozwiązania do docelowego. Nie będą one potrzebne po tym przejściu. Np. narzędzie migracji danych.

Od ogółu, do szczegółu, od wizji do koncepcji rozwiązania, powinniśmy poruszać się od wymagań 1 do 4. Co ważne, dla wymagania niższego poziomu powinno się zawsze dać wskazać nadrzędne wymaganie, z którego ono wynika. Zatem wymagania przejścia powinny się mapować na wymagania rozwiązania, te z kolei na wymagania interesariuszy, te dalej na wymagania biznesowe.

Zbuduj fundamenty pracy marzeń jako analityk

Dołącz do 6000 analityków i otrzymaj PDF ze wskazówkami.
Poznaj też serię innych bezpłatnych materiałów i aktualizacje o bieżących projektach

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart