Zarządzanie jakością w metodyce SCRUM

18 stycznia 2012


Jak ma się SCRUM do zarządzania jakością? Odpowiedzi na to pytanie bywają najczęściej skrajnie różne, także wśród specjalistów od jakości. Jedni uważają, że wytwarzanie w tej metodyce zupełnie eliminuje potrzebę posiadania w swoich szeregach specjalistów od Zapewniania Jakości. Inni natomiast zauważają, że praca QM i QA w projektach Agile jest dużo cięższa, a czasem wręcz, ze względu na tempo zmian, przypomina kręcenie się w kółko. Obie opinie są równie skrajne i obie niestety równie błędne.
Przede wszystkim za jakość produktu, projektu, procesu odpowiada nie tylko „jakiś” dział w firmie lecz wszyscy jego pracownicy: analitycy, managerowie, architekci, ale także i zespół SCRUMowy. Tak więc, za zarządzanie jakością odpowiada także zespół SCRUMowy.

W jaki sposób zespół zarządza jakością?

Nowoczesne zarządzanie jakością możemy uprościć do bardzo prostej metody iteracyjnego, ciągłego doskonalenia PDCA: Plan, Do, Check, Act (Dr. W. Edwards Deming).
PDCA
Czy SCRUMa można odnieść do metody PDCA? Tak, i to w bardzo precyzyjny sposób:
Plan: Release Planing i Sprint Planing
Do: Praca zespołu podczas iteracji, współpraca zespołu z klientem, testy
Check:  Testy jednostkowe, testy integracyjne, codzienne scrumy, przeglądy sprintu i jego retrospektywa
Act: Zaadoptowanie zmian z retrospektywy
Warto też wspomnieć o roli Scrum Mastera, którego zadaniem jest, by ustalone Scrumowe zasady były przestrzegane oraz monitorowanie pracy zespołu. Czyż nie brzmi to jak zadania osoby z komórki jakości?

Czy potrzebujemy więc Działu Zapewniania Jakości?

A więc firmy pracujące w SCRUMie nie potrzebują żadnej komórki zapewniającej jakość? Nic bardziej mylnego. W małych firmach być może rola Scrum Mastera wystarczy. W firmach jednak trochę większych nie jest to wystarczające zapewnienie jakości oprogramowania. Potrzebni są ludzie, którzy będą nadzorować cały proces SCRUMowy w firmie. Muszą oni dbać o:

  • jednolite postrzeganie artefaktów SCRUMa,
  • spójne Definition of Done dla wszystkich projektów,
  • spójne Szablony historyjek,
  • monitorowanie pracy Scrum Masterów,
  • monitorowanie współczynników zespołów, takich jak: prędkość i pojemność,
  • uczenie nowych pracowników zasad Scruma.

Firmy też nie samym wytwarzaniem oprogramowania żyją. Zwykle maja także inne procedury i procesy związane z obsługą klienta, księgowością, HR, komunikacją wewnątrz firmy, analizą i zarządzaniem managerskim. To są również dziedziny, które potrzebują QA.

Podsumowanie

Podsumowując, SCRUM potrafi świetnie wspierać zarządzanie jakością  i pomaga w jej zapewnianiu. Nie ma jednak co się oszukiwać, że przy większych przedsięwzięciach firma nie będzie potrzebować roli Quality Assurance. Będzie ona potrzebna tak jak w każdej innej firmie, niezależnie od jej metodyki wytwarzania.
Źródła:

  • Pannone  R.: „Quality Management & Testing in the World of Scrum and Agile Product Development“, Agile Development Journal
  • Pannone  R.: „Quality Management in Scrum“, Agile Development Journal
  • Michau S.: „Agile Quality: Control vs. Assurance vs. Analysis“

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

Może zaciekawi Cię także:

www.analizait.pl by ProjectUP (C) 2020