Chęć osiągnięcia pewnego standardu w jakiejś dziedzinie, np. realizacji projektów, wyraża wielu. Dlaczego często pozostaje to tylko pragnieniem? Obwiniamy innych, spieszymy się, powtarzamy te same błędy, a perspektywa zmiany lekko chwieje naszym poczuciem bezpieczeństwa i budzi strach. Chcemy jednak dla siebie czegoś więcej niż tylko odpracowania 8 godzin.
Jakość realizacji projektów może być określana dla zespołu, ale często jest jednak zbliżona w ramach jednej firmy. To, czy i jak, o tym myślimy, determinuje poziom, na którym pozostajemy:
Jest bardzo wielu niezadowolonych z jakość realizacji projektów w swoich firmach. Przy różnych okazjach utwierdzam się w tym przekonaniu, spotykając osoby z różnych środowisk. Każdy ma na to inną tolerancję – jedni zmieniają pracę, niektórzy podejmują starania, inni po prostu narzekają. Czy warto się tym przejmować? Może ludzie zwyczajnie potrzebują tematu na spotkanie przy herbacie? Fakt, że narzeka nas tak wielu, przekonuje mnie, że jednak warto. Wygląda na to, że posiadamy dość silną i powszechną potrzebę dobrej jakości. Chcemy czerpać radość z samej pracy, podpisywać się pod jej efektami bez wstydu. Zdarzają się nawet tacy, którzy chcą, żeby klient otrzymał to, czego potrzebuje, a nie coś, od wciśnięcia czego nie może się wybronić. Dlaczego zatem nie wychodzi?
Kiedy jakość pozostawia wiele do życzenia, znajdujemy często przyczyny w niedostatkach pracy innych. W projektach zadania wielu osób są ze sobą związane i za ostateczny wynik odpowiadają wszyscy zaangażowani. Jeśli jeden z produktów pracy jest kiepski, trudniej zaradzić temu w kolejnych etapach. Dlaczego tak się dzieje? Często podział obowiązków nie jest dokładnie określony. Łatwiej jest uznać, że to ktoś inny jest odpowiedzialny za odpowiednią jakość. Im gorsze (niektórzy czytają – elastyczne) zarządzanie projektem i rozgraniczanie obowiązków, szczególnie tych dotyczących weryfikacji, tym łatwiej się zniechęcić i również od siebie przekazać dalej słaby materiał.
Kto ma zadbać o jakość kodu? Programista, kierownik zespołu, tester? Kto będzie odpowiedzialny za dokumenty analizy? Wydobywający wymagania, piszący dokument, kierownik projektu czy klient? Jeśli coś się opóźnia, to kto jest winny? Ten, kto przygotował harmonogram, wykonawca zadania czy kierownik projektu? Każdy może myśleć, że to nie on. W efekcie mamy stertę odpowiedzialności niczyich, których nikt nie bierze na siebie. Jeśli zjawisko to ma zasięg całej firmy, warto, by zarząd wziął sprawy w swoje ręce i przeprowadził reformę.
Dostrzegając niską jakość, warto zająć się zaprowadzeniem porządku w firmie. Warunkiem koniecznym jest czas. Trudno znaleźć chwilę na refleksję, kiedy projekty są zawsze „na wczoraj”, kończąc jeden, pędzi się do drugiego. W imię wydajności! Nieustanne działanie niestety nie sprzyja myśleniu.
Potrzebna jest chwila, by uchwycić pojawiające się myśli. Niezadowoleni i narzekający pracownicy to prawdziwa kopalnia pomysłów. Warto pamiętać o tym, że myśli cała firma! Każdy najlepiej zna się na własnej pracy i dobrze wie (lepiej niż zarząd i kierownicy), co jest jego problemem. Często też ma pomysł na usprawnienia. Powinno się doceniać te zasoby i gromadzić uwagi. Czasami firma nie robi tego samodzielnie, zatrudnia natomiast konsultanta, który ma za zadanie pomóc organizacji wejść o poziom wyżej.
Oprócz zrywów będących odpowiedzią na sytuacje awaryjne, warto wyrobić w firmie nawyk regularnego myślenia. Każde przedsięwzięcie dostarcza nowych spostrzeżeń. Dobrze byłoby wprowadzić fazę zakończenia projektu, w której znajdzie się choć chwila na zebranie uwag (tzw. lessons learned). Mając masę obserwacji, przydałaby się ich cykliczna analiza i wprowadzanie zmian.
Przy tworzeniu koncepcji – standardu prowadzenia projektów, warto wziąć pod uwagę:
Po opracowaniu koncepcji, warto przeprowadzić szkolenie i poinformować wszystkich zainteresowanych, czyli tych których dotkną zmiany. Ile ludzi – tyle opinii, dlatego trzeba przygotować się na odpieranie gradu uwag, przebrnięcie przez niechęć i wspieranie zafrasowanych. Warto wysłuchać wątpliwości i zapewnić, że głos ich nie będzie ignorowany – propozycje zostaną zebrane po każdym projekcie, okresowo analizowane i wprowadzane będą zmiany (ewolucja!). Sam sposób wdrożenia powinien umożliwiać jak najlepsze korzystanie ze standardu w praktyce! Wystawienie listy praktyk w gablocie lub ogłoszenie: „Ludzie, stosuj się do zaleceń!” może nie zapewnić błyskotliwej kariery nawet najlepszym pomysłom. To jednak kolejny obszerny temat 😉
Czasem obawiamy się wprowadzenia standardów. Dlaczego? Możemy utracić elastyczność, wydłuży się czas przygotowywania tych „produktów wysokiej jakości”. Biurokracja i „papierologia”. Ale czy tak będzie rzeczywiście? Pomyślmy racjonalnie, przyjrzyjmy się faktom – ile czasu teraz tracimy na poprawki, odsyłanie, uzupełnianie, powtarzanie, informowanie, tłumaczenie? Zauważmy związki i oceńmy koszt niskiej jakości. Czy na to nas stać? Dowody? Tutaj pomoże jedynie wnioskowanie lub, jeśli wykonujemy pomiary (KPI – wskaźniki efektywności, benchmarking), spróbowanie nowego standardu i porównanie wyników. A potem? Doskonalenie.
Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.
Hania
Jak jest u Ciebie? Pędzicie na złamanie karku, czy macie chwilę, żeby pomyśleć?
Emi
Hej,
po prierwsze to fajnie, że stworzyliście bloga i że w pewien sposób rozwijacie swoje pasje czy też zainteresowania 🙂
Jednak co do aktukułu, to z pewną rzeczą się nie mogę zgodzić. Na programowaniu się nie znam, jednak każde nowe zlecenie jest projektem. A to, aby projekt się udał zależy od wielu czynników. Nie mniej jednak odpowiedzialość za wszelkie błędy, bądź też niepowodzenie projektu ponosie kierownik czy też menadżer projektu (w zależności jak to jest okrślone), a radość, sukces i pochwały – wszyscy uczestnicy.
Co prawda mogą oni między sobą “zwalać” odpowiedzialność za poszczególne zadania, ale generalnie odpowiedzialny jest za to kierownik/menadzer pojektu, szcególnie za porażkę projektu.
a co do narzekania, to niestety my Polacy, po prostu lubimy narzekać… Taki naród 🙂
Serdecznie pozdrawiam,
Emilia
Hania
Emilio 🙂
Masz pewnie sporo racji mówiąc, że manager powinien być odpowiedzialny za rezultat. Zastanawia mnie jednak, w jaki sposób może zapewnić, że każdy produkt (wynik realizacji zadania) na każdym etapie będzie dobrej jakości? Jest kilka wyjść:
– może sprawdzać wszystko, co wychodzi spod rąk pracowników (od rzeczy ogólnych, po szczegółowe, które mają nierzadko spore znaczenie dla jakości), a żeby to zrobić, musi się wgłębić w te produkty i sprawy wielu pracowników o bardzo różnych kompetencjach i zadaniach,
– może zalecać, by każdy sam pilnował, by to, co przekazuje dalej, było dobrej jakości, a on będzie odpowiadał za koordynowanie działań,
– może wydzielać podzespoły, w których jedna osoba będzie odpowiedzialna za jakość produktów grupki osób,
– może oczekiwać weryfikowania (i zapewniania) jakości przez osoby sprawdzające, testujące – jednostki lub całe działy w firmie wspierające ją w tym zadaniu,
– może oczekiwać, że klient ma przeznaczony czas na sprawdzanie, więc powinien sam zgłosić, jeśli coś mu nie odpowiada.
Możliwości jest wiele, a porażka nadal pójdzie na konto managera. Jeśli się jawnie nie określi, kto nad czym powinien czuwać, możliwe, że każdy odpowie sobie sam – “Nie ja.”. Można też odpowiedzieć – “Za wszystko – kierownik. Oddam coś tam, a on niech się martwi.”. Pytanie, czy on to “wszystko” jest w stanie udźwignąć i czy to jest najlepsze rozwiązanie:)
Może zaciekawi Cię także:
Kulisy badania zarobków #1 przygotowanie danych
541 osób wzięło udział w badaniu zarobków i kompetencji analityków 2021. Żeby umilić czekanie na wnioski, przedstawiam kulisy badania –
Zmiany w certyfikacie ECBA IIBA
Zobacz co IIBA zmienia w zakresie egzaminu ECBA. Co to oznacza dla z zdających? Kiedy zmiany wchodzą w życie? Skąd
Zapisy na III edycję Kursu Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA
Zapisy na III edycję Kursu Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA skończyły się 31.01.2021 r. Z 3-cią grupą uczymy się do połowy
Podsumowanie roku 2020
Co działo się w 2021? Sporo. Spełniłam swoje marzenie wystąpienia na największej konferencji dla analityków biznesowych na świecie. IIBA Building
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2021
Rusza badanie zarobków i Kompetencji Analityków 2021. Weź udział i dowiedz się ile powinieneś zarabiać. Poznaj lepiej analityków w Polsce.
Badanie Zarobków 2021 – Jakie pytania?
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych analiza IT odbyło się na początku lat 2016, 2017 i 2018. Po 3 latach
Materiały o analizie, których potrzebujesz – badanie
Chcę przygotowywać dla Ciebie materiały edukacyjne, których naprawdę potrzebujesz. Zamiast się domyślać co to jest, po prostu Cię zapytam. 🙂
Zmiany w Scrum Guide i analiza – pierwsze wrażenia
Wczoraj ogłoszono zmiany w Scrum Guide – przewodniku po najszerzej stosowanej metodzie pracy zespołów deweloperskich w IT (i nie tylko).
IIBA daje 20% zniżki na certyfikację do końca roku! Przygotuj się z analiza IT
IIBA zrobiło 20% zniżkę na certyfikację. Potrwa ona od 1.11 do 31.12.2020. Do 4.11 dołącz do kursu przygotowującego do certyfikatu
Kurs Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA – zapisy do 20.10.2020 r.
Zapisz się na II edycję kursu Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA. Jaki jest zakres certyfikatu ECBA IIBA? Jakie wnioski wyciągnęliśmy z I edycji
Prezentuję na oficjalnej konferencji IIBA: Building Business Capability
21.10 prezentuję na oficjalnej konferencji IIBA. Miało być w Las Vegas, będzie przed komputerem o 23:00. Różnica czasu. 😉 Trzymaj
Dzień Porażki 2020
Sukcesy są fajne, ale to przez porażki wiedzie prawdziwe życie. I droga do sukcesów. Trzeba umieć uczyć się na błędach.
MAP IT! konferencja online
Posłuchaj ekspertów analizy biznesowej i zarządzania produktami w IT! 😁 Już 15 maja 2020 odbędzie się wirtualna konferencja MAP IT,
BeIT – VI konferencja Inżynierii Oprogramowania
VI edycja Konferencji Inżynierii Oprogramowania beIT startuje już 24.04 kwietnia tego roku – a to oznacza, że czeka na Ciebie
Lean Coffee Analityków i Analiza Przyczyn Źródłowych
#4 spotkanie Lean Coffee Analityków w Trójmieście. Wybieramy tematy. Najwięcej głosów dostaje temat na czasie, czyli – dlaczego ludzie się
1szy webinar ever! :) Dziś o 20:30
Już dziś (piątek 31.01.2020 r.) o 20:30 porozmawiamy na żywo o tym jak tworzyć profesjonalne uzasadnienie biznesowe, czyli jak podejmować
Dorzucamy się do WOŚP?
Dorzucamy się? 🙂 <3 Zbierzemy 2 do potęgi 15? 😉 Jak masz fejsa to można tu: https://lnkd.in/dtEcp3h A jak nie
Lean Coffee Analityków #4
Wpadaj na 4. spotkanie analityków i przynieść swój temat 🙂 Spotkamy się w formie Lean Coffee – każdy dorzuca temat,
Wesołych Świąt :)
Akcja mentoringowa – spotkanie 1. w Gdyni
Wczoraj w Gdyni w PPNT odbyło się spotkanie w ramach akcji mentoringowej. Z ponad 40 osób zgłoszonych do akcji w
aw3m #013 Dzień analityka
Zastanawiasz się jak wygląda dzień z życia analityka? Co robimy? Określamy problemy i cele Planujemy zadania analityczne Robimy analizę interesariuszy
Akcja mentoringowa – wyniki
Szukasz mentora? Chcesz zostać mentorem? Akcja pod takim hasłem ruszyła kilka tygodni temu. Co mamy dziś? 173 osoby chętne do
Mentoring – poszukuję / oferuję
„Hania, a może by przez tego bloga skontaktować ludzi, którzy szukają mentora albo chcieliby zostać mentorem?” – z taką propozycją
Raport Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018
Przed Tobą wyniki III edycji Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018! Po raz trzeci zapytaliśmy kilkuset analitków biznesowych w Polsce
Konferencja infoShare 2018 – relacja dzień 1
InfoShare pamiętam jeszcze z czasów, kiedy zajmowali jedną salę wykładową na moim Wydziale ETI (Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki) na Politechnice
Konferencja Be IT 2018
Koło Naukowe Zarządzanie IT oraz Katedra Inżynierii Oprogramowania Politechniki Gdańskiej zapraszają na IV Konferencję Inżynierii Oprogramowania beIT, która odbędzie się
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018
Masz przed sobą 3. już edycję Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych Analiza IT. W tym roku od grudnia 2017
Badanie Zarobków Analityków Biznesowych 2018 – zapowiedź
Pamiętasz badanie zarobków i kompetencji analityków biznesowych? Ostatnio wzięło w nim udział 382 osoby, co było niemalże spełnieniem postawionego celu
Relacja z ReQuest 2017
ReQuest zapowiadało się dobrze – w agendzie pojawiło się wiele znajomych nazwisk. Kolejny plus – do Torunia bliżej niż do
reQuest – konferencja 15.11 w Toruniu i konkurs!
Witaj! 🙂 Nie widzieliśmy się jakiś czas. Teraz w końcu będzie okazja spotkać się nie tylko na blogu, ale też
Nowe trendy w zarządzaniu procesami – IV spotkanie s3GA
Serdecznie zapraszamy na IV Spotkanie Trójmiejskiej Grupy Analitycznej! Prelegentem będzie Zbigniew Misiak – wybitny specjalista z zakresu Business Process Managment,
Wnioski z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016
Po długich bojach niezmiernie cieszę się publikując wyniki z 203-stronicowego raportu z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016. W badaniu
Trójmiejska Grupa Analityczna (s3GA) i spotkanie Yet another (User) Story Part 2
Słyszałeś już o Trójmiejskiej Grupie Analitycznej (s3GA)? To ludzie z Trójmiasta zafascynowani analizą, którzy organizują przestrzeń do wymiany doświadczeń. Przyjdź 11 kwietnia na 3-cie
Analiza w agile – moderowana dyskusja
Zapraszam na spotkanie organizowane przez IIBA WPC O analizie, analitykach i wymaganiach w agile powiedziano już wiele. Wciąż jednak temat
Artykuły najczęściej czytane w 2016 roku i artykuły na 2017
Co czytało się w 2016 na analiza IT? Zobacz, czy czegoś nie przegapiłeś 😉 Artykuły z wszystkich lat najczęściej czytane
Podsumowanie roku 2016
Rok 2016 oficjalnie zamknięty. Czas zamknąć go też w głowie – przypomnieć sobie, co się wydarzyło, docenić to, ucieszyć się,
Badanie Zarobków i Kompetencji 2016
Pozdrowienia z kawiarni, gdzie powstała II edycja – Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016! 🙂 Posłuchaj co nowego czeka na Ciebie
Jak być zwinnym analitykiem – recenzja ze spotkania Agile3M
17 października, godz. 18:00, klub Atelier, Sopot – dobry czas i miejsce by w fajnym gronie pogadać o analizie w
PAM Summit 2016 – Open Space Conference
Trzecia edycja PAM Summit zbliża się wielkimi krokami! Jest to już kolejne spotkanie dla wszystkich zainteresowanych projektami (a zwłaszcza analityków
Konferencja Inżynierii Wymagań i Analizy Biznesowej 2016
Stowarzyszenie Inżynierii Wymagań (SIW) zaprasza na Konferencję Inżynierii Wymagań i Analizy Biznesowej. To wydarzenie, podczas którego spotykają się początkujący jak
Wrażenia ze ścieżki Be Analyst na konferencji Be IT 2016
Weekend mnóstwa wrażeń. Za nami konferencja Be IT ze ścieżką Be Analyst. Były to 3 dni wypełnione atrakcjami, które dostarczyły
Be Analyst – analityczna ścieżka na konferencji Be IT
Analiza IT została patronem II edycji Konferencji Inżynierii Oprogramowania beIT, która odbędzie się 18-20 marca 2016 roku. Konferencja jest współorganizowana przez
Seminarium IIBA w Krakowie – Business Analyst & Project Manager
Szanowni Państwo, Z przyjemnością informujemy, że 21.10.2015 IIBA WPC w Krakowie wspólnie z firmą UBS organizuje kolejne seminarium z analizy biznesowej. Tym razem tematem
Seminarium IIBA w Gdańsku – The Agile BA, UX & Analysis. Good, Bad & Ugly
Szanowni Państwo, Witamy po wakacjach i z przyjemnością informujemy, że 05.10.2015 IIBA WPC na Pomorzu wspólnie z Aiton Caldwell organizuje
Wybory do zarządu i komisji IIBA
Na stronach IIBA Warsaw Poland Chapter pojawiła się informacja: “Drodzy Członkowie Stowarzyszenia Czas płynie nieubłaganie, za nami WZC którego celem
Spotkanie IIBA/Round Tables – Warszawa 09.09.2015 r.
Temat: “Zarządzanie zmianą w projekcie – interesujące aspekty prawne z perspektywy analityka” wystąpią prawnicy z kancelarii radców prawnych “Maruta” (www.maruta.pl). Po
Forum Inżynierii Wymagań
W imieniu Stowarzyszenia Inżynierii Wymagań (www.siw.org.pl) zapraszamy na Forum Inżynierii Wymagań i Analizy Biznesowej RE-Challenge, który odbędzie się w Warszawie w
Spotkania AAA, czyli BABOK Guide w 3 miesiące
Zapraszamy na spotkania AAA (Akademii Adeptów Analizy) odbywające się w ramach inicjatywy Wspólne Certyfikowanie Koła Naukowego Zarządzanie IT działającego na
I Konferencja Inżynierii Oprogramowania beIT
Katedra Inżynierii Oprogramowania Politechniki Gdańskiej oraz działające przy niej Koło Zarządzanie IT zapraszają na I edycję Konferencji Inżynierii Oprogramowania beIT. I
Seminarium IIBA Pomorze (20.10.2014 r.) – Building an Effective Business Case – Georg Sifri
20 października 2014 roku IIBA WPC na Pomorzu wspólnie z Management Training & Development Center (MT&DC) przy wsparciu sponsora –
Film z PAM Summit 2014
PAM Summit 2014 – relacja analitycznie subiektywna
English version I po PAM Summit – największym znanym mi wydarzeniu łączącym zainteresowanych analizą biznesową i zarządzaniem projektami w Polsce,
Relacja z seminarium IIBA – Metody specyfikowania wymagań wg BABOK
Wczoraj odbyło się seminarium IIBA na temat metod specyfikowania wymagań wg. BABOK. W Sali koralowej w Gdyńskim Parku Naukowo-Technologicznym trzeba
Seminarium IIBA w Gdyni 10 kwietnia!
10 kwietnia Gdynię odwiedzą członkowie IIBA i firmy AION, aby zaprezentować seminarium nt. specyfikowania wymagań wg BABOK 2.0. Anita Walkowiak
PAM Summit 2014 – pierwsi prelegenci już znani
PAM Summit 2014 to międzynarodowa konferencja łącząca światy analityków biznesowych i kierowników projektów. Podkreśla ona pozytywny wpływ na jakość wspólnych
Podsumowanie roku 2013
Za nami drugi rok działania Analizy IT! Polubiliście nas 3 razy bardziej, zaglądaliście do nas 4 razy częściej, zapisaliście się
Drogi do analizy – zbiór sylwetek i historii analityków
Ruszamy z nowym pomysłem! Chcemy stworzyć zbiór historii o drogach różnych osób do analizy. Będziesz mógł w nim znaleźć osoby
5 podstawowych narzędzi każdego analityka
Nawet najlepszy mechanik niewiele będzie w stanie naprawić bez swojej skrzynki z narzędziami. Podobnie jest z pracą analityka. Ilość i
IC, MRP, MRPII, MRPIII, ERP, ERPII, SCM
IC, MRP, MRPII, MRPIII, ERP, ERPII, SCM. Co je łączy? Wszystkie przedstawiają klasy systemów – kompleksowych rozwiązań dla przedsiębiorstw. Co
Ile zarabiają analitycy biznesowi w Polsce?
Ile zarabiają analitycy? Na to pytanie szukają odpowiedzi wchodzący w branżę, zastanawiający się nad wybraniem kierunku specjalizacji jak i starsi
Ile zarabiają analitycy biznesowi w Polsce? (2013)
Ile zarabiają analitycy? Na to pytanie szukają odpowiedzi wchodzący w branżę, zastanawiający się nad wybraniem kierunku specjalizacji jak i starsi
Analityk i UX – dobre rozwiązanie na dwa sposoby
Spotkałeś się kiedyś z User eXperience? Osoba, która zajmuje się UX projektuje doświadczenia użytkownika (user experience), w IT za pomocą
Gdzie się podziali analitycy biznesowi w Polsce?
Jedna z ciekawych konferencji w Trójmieście została odwołana z powodu małego zainteresowania. Patrząc na zestawienia wydarzeń z IT, w Gdańsku,
Nie pracuj dla kogoś. Pracuj dla siebie
Nie chodzi tu o zakładanie własnej firmy. Ani o robienie zleceń pod stołem w czasie pracy. Praca na etacie zajmuje
Techniki analizy biznesowej wg BABOK 2.0
Jakie są tajne tricki analityków? Listę wykorzystywanych technik podsuwa nam BABOK – przewodnik wiedzy analizy biznesowej. Podziel ją na dwie
Jakość – nagroda myślących i działających
Chęć osiągnięcia pewnego standardu w jakiejś dziedzinie, np. realizacji projektów, wyraża wielu. Dlaczego często pozostaje to tylko pragnieniem? Obwiniamy innych,
Zarządzanie jakością w metodyce SCRUM
Jak ma się SCRUM do zarządzania jakością? Odpowiedzi na to pytanie bywają najczęściej skrajnie różne, także wśród specjalistów od jakości.
Prawa i obowiązki Zamawiającego, czyli co robić, żeby dostać dobre oprogramowanie
Dostarczanie systemu to w rzeczywistości dwa projekty – w tym jeden po Twojej stronie. Jako zamawiający, jesteś odpowiedzialny za swoją
Diagram przypadków użycia
Użyj diagramu przypadków użycia, aby przedstawić: interakcję aktora z systemem, zadania, jakie wykonuje system, wymagania funkcjonalne. W praktyce może przydać
Przypadki użycia, historyjki użytkownika, scenariusze użycia, wymagania i potrzeby
Wymagania zbierane w ramach projektu są istotne w pracy wielu osób o różnych rolach w zespole – analityków, projektantów, specjalistów
Thinking in UML
Znacie powiedzenie, że rysunek przedstawia więcej niż tysiące słów? Diagramy UML mają nie tylko tę zaletę. Często powtarza się jako
Specyfikacja wymagań – po co tracić czas?
Dla wielu uczestników projektu ograniczających fazę analizy jasne jest, że szczegółowe opisywanie wymagań (tworzenie SW – specyfikacji wymagań, czy SWS
Problemy rozwijających się firm w kontekście poprawy procesów
Zrozumienie specyfiki małych firm i ich problemów w procesie wytwarzania oprogramowania wymaga zrozumienia ich rodowodu. Bardzo często organizacje takie ewoluowały
Metody doskonalenia procesów
Potrzeba podnoszenia jakości i efektywności była bodźcem do powstawania na przestrzeni wieków i kultur filozofii oraz praktyk ciągłego doskonalenia (ang.
ArchiMate – biznes, aplikacje, technologie w jednym
Biznes, aplikacje, technologie – trzy fascynujące światy, które są częściami większości współczesnych organizacji, w szczególności w branży informatycznej. Można w