Model rozwoju kompetencji analityka biznesowego IIBA

Właśnie wyszło świeżutkie opracowanie modelu rozwoju kompetencji analityka biznesowego wg IIBA! 😀 Co to dla Ciebie oznacza? Jeśli:

  • rozpoczynasz pracę i nie wiesz od czego zacząć
  • pracujesz już rok/dwa i zastanawiasz się jak doskonalić analityczny warsztat
  • chcesz zostać seniorem analitykiem a firma nadal nie ma pomysłu na kryteria takiego awansu
  • jesteś liderem zespołu analityków lub HR i nie wiesz jak ugryźć kryteria rozwoju i awansu

to w Modelu Kompetencji Analizy Biznesowej IIBA czekają na Ciebie podpowiedzi 🙂
Nowo wydana wersja nosi numer 4. Wreszcie zgrywa się z BABOK Guide w wersji 3, który obowiązuje już od ponad 2 lat (kwiecień 2015 r.). Nowy Model Kompetencji zwiększył dwukrotnie swoją objętość (72 strony w wersji 3 do 156 stron w wersji 4).

Co znajdowało się w Modelu Kompetencji 3?

Z Modelu Kompetencji w wersji 3 dowiadywaliśmy się o:

  • Różnych źródłach, skąd pochodzą analitycy (od stanowisk biznesowych, technicznych lub prosto ze studiów).
  • Opracowanie pokazywało też jakie stanowiska najczęściej zajmują osoby zajmujące się analizą biznesową oraz hybrydy z innymi stanowiskami (BA/PM, BA/Tester, BA/Developer, BA/UX i mniej oczywiste role mogące również zajmować się analizą biznesową, nie zawsze będąc tego świadomymi 🙂 CEO, Analityk Baz Danych, Architekt Korporacyjny, Architekt Informacji, Manager średniego/wyższego szczebla, Developer, Product Manager, Project Manager, Architekt Rozwiązań, Projektant Systemów).
  • Dalej pokazane były ścieżki typowego rozwoju (junior, specjalista, senior), możliwe specjalizacje – perspektywy analizy (Agile, Business Intelligence, Technologia informacyjna, Architektura biznesowa, Zarządzanie procesem biznesowym – więcej w artykule: 5 perspektyw analizy i potrzebne kompetencje) i dalsze kierunki rozwoju (Architekt Biznesowy, Analityk – Lider Projektu, Analityk – Lider Programu, Lider Dobrych Praktyk Analizy Biznesowej w firmie, Business Relationship Manager, Strategiczny Analityk Biznesowy).
  • Podobała mi się tabela z podziałem poziomów zaawansowania analityka (początkujący, junior, specjalista, senior) na techniki, które powinien na danym poziomie umieć. Skorzystałam z niej, żeby przygotować zakres tematów do Kursu Adeptów Analizy 🙂
  • Podobną tabelę przygotowano dla wykonywanych aktywności analitycznych, np. analiza interesariuszy, pozyskiwanie wymagań, itd. – wszystkich z 6 obszarów wiedzy (Planowanie i monitorowanie analizy, Pozyskiwanie wymagań i współpraca, Zarządzanie cyklem życia wymagań, Analiza strategii, Analiza wymagań i projektowanie, Ocena rozwiązania)
  • Na końcu Modelu czekał rozdział z potrzebnymi analitykom kompetencjami (Analityczne myślenie i rozwiązywanie problemów, Zachowanie, Wiedza biznesowa, Wiedza o rozwiązaniach, Komunikacja, Współpraca) i kryteriami ich oceny. Artykuł o kompetencjach analityka znajdziesz tu: Podstawowe kompetencje analityka

Wersja 3 modelu bazowała na modelu rozwoju kompetencji Dreyfusa zakładając poziomy:

  • Nowicjusz (Novice)
  • Zaawansowany poczatkujący (Advanced Beginner)
  • Kompetentny (Competent)
  • Biegły (Proficient)
  • Ekspert (Expert)

Co nowego w wersji 4 Modelu Kompetencji?

Zacznijmy od poziomów rozwoju kompetencji. Nadal mamy 5 poziomów, ale teraz są one takie:

  • Posiadający ogólną świadomość (General Awareness)
  • Posiadający praktyczną wiedzę (Practical Knowledge)
  • Wykwalifikowany (Skilled)
  • Ekspert (Expert)
  • Strateg (Strategist)

Dalej znajdujemy podział na rozdziały z obszarami wiedzy (m.in. Analiza strategii, Pozyskiwanie wymagań i współpraca, Ocena rozwiązania) i zadaniami analitycznymi (np. Analiza interesariuszy, Pozyskiwanie wymagań, Weryfikacja wymagań). Dotychczas mieliśmy wypisane w tabelce jedynie na jakim poziomie analityk powinien opanować daną analityczną aktywność, jeśli jest początkującym, zaawansowanym lub ekspertem. Teraz dla każdego zadania i każdego poziomu mamy szereg kryteriów, dzięki którym możemy stwierdzić czy dana osoba wykonuje np. pozyskiwanie wymagań na poziomie osoby posiadającej ogólną świadomość, praktyczną wiedzę, wykwalifikowanego, eksperta czy może stratega. Na pewno ułatwi to ocenę swojego zaawansowania. Z tym, że przejście przez wszystkie zadania zajmie sporo czasu (30 zadań – 6 obszarów wiedzy, średnio po 5 zadań w każdym).
Nowością jest dodanie przy każdym zadaniu technik, które można wykorzystać przy ich wykonywaniu. Chociaż takie mapowanie mamy też w BABOK Guide v. 3
W końcu mamy model kompetencji dopasowany do aktualnie obowiązującej (już od ponad 2 lat – kwietnia 2015 r.) 3 wersji BABOK Guide. Znajdziemy w nim dokładnie ten sam zestaw zadań analityka oraz ten sam zestaw potrzebnych kompetencji wraz ze szczegółowymi kryteriami oceny analityka na danym poziomie zaawansowania.
Możesz go traktować jako bardzo konkretne i szczegółowe wytyczne rozwoju 🙂 Do którego poziomu teraz zmierzasz?
Model Rozwoju Kompetencji dostępny jest dla członków IIBA (International Institute of Business Analysis). Więcej o członkostwie znajdziesz tutaj: http://www.iiba.org/Membership.aspx
 

Zbuduj fundamenty pracy marzeń jako analityk

Dołącz do 6000 analityków i otrzymaj PDF ze wskazówkami.
Poznaj też serię innych bezpłatnych materiałów i aktualizacje o bieżących projektach

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

0 komentarze “Model rozwoju kompetencji analityka biznesowego IIBA”

  1. Dzień dobry,
    W jaki sposób mogłabym zakupić książkę: Model rozwoju kompetencji analityka biznesowego IIBA?
    Czy dostępna jest wersja polska?
    Dziękuję z góry za odpowiedź.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart