Ile znasz rzeczy w projektach gorszych od zmiany zakresu? Według badań PMI to najczęstsza przyczyna niepowodzeń! Problemy te występują w prawie 60% projektów. Co możesz zrobić, by uchronić się przed kłopotami? Jasno określ zakres!
Model zakresu daje podstawę do określenia ram analizy i/lub pracy w projekcie i może być punktem wyjścia w ocenie ich rozmiarów. Dzięki ustalonemu zakresowi łatwiej ustalić, czy pojawiająca się kwestia ma być uwzględniona czy też znajduje się poza zakresem (co może znacznie ułatwić pracę i ograniczyć pracę niepotrzebną).
Istnieje kilka sprawdzonych technik modelowania zakresu. BABOK [2] wyróżnia:
Diagram kontekstu przedstawia w ujęciu wysokopoziomowym przepływ danych – do i od obiektów zewnętrznych. Przykładami takich obiektów mogą być zewnętrzne systemy, instytucje. Dzięki temu określone zostaje jakie dane są pozyskiwane z zewnątrz lub wysyłane na zewnątrz (poza zakresem), a co będzie działo się wewnątrz systemu (w zakresie).
Diagram kontekstu można przedstawiać w notacjach:
lub nieformalnie:
System rozumieć można jako obiekt obsługujący wybrane zdarzenia mające miejsce w rzeczywistym świecie. Efektem analizy określonej dziedziny (obszar problemowy) może być lista powiązanych zdarzeń. Określenie zakresu polega na wybraniu tych zdarzeń, które system będzie obsługiwał (w zakresie) i tych, które nadal będą przebiegały całkowicie w świecie rzeczywistym i nie będą wspierane (poza zakresem). Zdarzenia przebiegają na granicy rozpatrywanego rozwiązania – mają swoje źródła lub miejsca przeznaczenia w obiektach zewnętrznych (patrz -> diagram kontekstu). Mogą być one także efektem działania reguł biznesowych (wyzwalanych w określonym czasie).
Kroki określania zakresu:
Przykład:
Zdarzenie: Zgłoszenie zamówienia
Proces:
Zamodelowany wysokopoziomowy proces biznesowy pozwala określić, które elementy rozwiązania będą go wspierać, a które nie. Na tej podstawie może powstać rozróżnienie – „w zakresie” lub „poza zakresem”.
Istnieje kilka możliwości modelowania procesów biznesowych. Najbardziej znane i najczęściej wykorzystywane [3]:
Więcej o procesach biznesowych już niedługo 😉
Diagram przypadków użycia (zapraszam do -> wpisu na ten temat) przedstawia wizualnie wszystkie główne usługi świadczone przez system użytkownikom. Na jego podstawie można określić czy rozpatrywana kwestia wpisuje się gdzieś w ten układ:
Funkcja (nie funkcjonalność (!), która to jest jednym z wymagań jakościowych) to usługa świadczona przez system, spełniająca jedną lub wiele potrzeb udziałowców. Zazwyczaj określana jest hasłem, które powinno znaleźć swoje rozwinięcie w szczegółowym opisie wymagania lub grupy wymagań. Lista funkcji pozwala łatwo uchwycić zakres rozwiązania. Jest chyba najczęściej spotykanym sposobem opisu zakresu (także w metodykach zwinnych – Agile). Przydaje się w uzgodnieniach na linii klient – dostawca odnośnie zakresu, priorytetów, przy tworzeniu harmonogramu i rozdzielaniu zadań.
Źródła:
Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.
Alan
Rozumiem, że problemy z zakresem występują w 60% *wszystkich* projektów. A jak przekłada się to na niepowodzenia? Ile niepowodzeń (statystycznie) wynika z problemów z zakresem, a ile % udanych projektów miało te problemy (i sobie poradzili)?
To nie do końca na temat, ale zaciekawiła mnie ta statystyka. 😛
Hania
Zdaje mi się, że odpowiedzi na Twoje pytanie nie udzieli to konkretne badanie PMI (nie było tego w zakresie). Nie natknęłam się nigdzie na wnioski, które Cię zainteresowany. Jeśli znajdziesz, daj znać! 🙂
Hania
Alan, natknęłam się na ciekawe badanie info.jamasoftware.com/acton/attachment/1511/f-000f/0/-/-/-/-/file.pdf (cały blog tej firmy jest świetny). Jego opis jest na blogu http://workflow.com.pl/ wraz z innymi ciekawymi artykułami. Może znajdziesz coś interesującego dla siebie 🙂
Adam
Opisane narzędzia pozwalają określić zakres, tak aby się on nie zmieniał. Ja jestem zdania, że nie ma takiej możliwości żeby w rocznym projekcie nie zmienił się zakres. Oczywiście możemy się trzymać wcześniejszych ustaleń, ale czy taki projekt ma jeszcze sens, tego już nie jestem pewien, bo co z tego że zrobimy wszystko na czas skoro firmie już nie będzie to potrzebne w takiej postaci.
Zaznaczam, że głównie praktykę mam w IT.
Hania Wesołowska
Czy podważa Pan zasadność samego modelowania zakresu czy chce Pan powiedzieć, że zna inne sposoby bardziej dostosowane do zmian?
Może zaciekawi Cię także:
FAQ
Najczęściej zadawane przez Was pytania 🙂 Odpowiedzi w jednym miejscu. Masz inne pytanie? Dodaj w komentarzu 🙂 Jestem X. Mam
NA003: Analiza luk (gap analysis) z Michałem Wolskim
Analiza luk to proste i doskonałe narzędzie do usprawniania biznesu i IT. Pokazuje drogę, jaką musimy przebyć od miejsca, gdzie
Dział wsparcia klienta
Wprowadzenie do wsparcia klienta dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz
UX Pomerania – warsztaty z użytecznego projektowania interfejsów dla amatorów
Jako zagorzali zwolennicy UX polecamy UX Pomerania! W szczególności, jeśli nie dysponujesz w projekcie tak wartościowym zasobem jak własny UX,
5 podstawowych narzędzi każdego analityka
Nawet najlepszy mechanik niewiele będzie w stanie naprawić bez swojej skrzynki z narzędziami. Podobnie jest z pracą analityka. Ilość i
IC, MRP, MRPII, MRPIII, ERP, ERPII, SCM
IC, MRP, MRPII, MRPIII, ERP, ERPII, SCM. Co je łączy? Wszystkie przedstawiają klasy systemów – kompleksowych rozwiązań dla przedsiębiorstw. Co
Ile zarabiają analitycy biznesowi w Polsce?
Ile zarabiają analitycy? Na to pytanie szukają odpowiedzi wchodzący w branżę, zastanawiający się nad wybraniem kierunku specjalizacji jak i starsi
Ile zarabiają analitycy biznesowi w Polsce? (2013)
Ile zarabiają analitycy? Na to pytanie szukają odpowiedzi wchodzący w branżę, zastanawiający się nad wybraniem kierunku specjalizacji jak i starsi
Analityk i UX – dobre rozwiązanie na dwa sposoby
Spotkałeś się kiedyś z User eXperience? Osoba, która zajmuje się UX projektuje doświadczenia użytkownika (user experience), w IT za pomocą
Gdzie się podziali analitycy biznesowi w Polsce?
Jedna z ciekawych konferencji w Trójmieście została odwołana z powodu małego zainteresowania. Patrząc na zestawienia wydarzeń z IT, w Gdańsku,
Nie pracuj dla kogoś. Pracuj dla siebie
Nie chodzi tu o zakładanie własnej firmy. Ani o robienie zleceń pod stołem w czasie pracy. Praca na etacie zajmuje
Dobre praktyki integracji systemów B2B
Integracja systemów B2B bywa trudna i złożona. Dlatego podczas realizacji projektów integracyjnych warto czerpać z doświadczeń innych, którzy takie projekty
Od czego zacząć, czyli analiza z głową
Rusza nowy projekt! Masz analizę do przeprowadzenia. Od czego zaczynasz? Jaki masz na to sposób? Opowiedzmy sobie jak rozpocząć i
Praktyczne łączenie anlizy i agile, cz. 1: przygotowanie projektu
Po rozmowie z Arie van Bennekum, jednym z autorów manifestu Agile, Hania argumentowała dlaczego analiza nie kłóci się z podejściem
Czy dobra analiza gryzie się z agile?
Miałam okazję zaczerpnąć wiedzy u samego źródła – autora Manifestu Agile – Arie van Bennekum. Spotkałam Ariego na PAM Summit
PAM Summit 2013
Co powstanie, kiedy profesjonalni Kierownicy Projektów połączą swoje siły z profesjonalnymi Analitykami Biznesowymi? Świetnie zorganizowane znakomicie dobrane rozwiązanie. Zjawisko to
Jak ogarnąć projekt i nie zginąć w bałaganie
Kiedy niewprawnie zabieramy się do projektu, możemy otworzyć puszkę Pandory. Jeśli czujesz się przytłoczony i zagubiony, to wyraźny znak, że
Business Motivation Model – po cóż my to robimy?
Wdrażasz się w nowy projekt. Od pierwszej chwili jesteś zasypywany szczegółami. Masz czasem wrażenie, że przydałoby się zrobić krok w
Getting requirements right – warsztat Jamesa Archera na PAM Summit
W ramach konferencji PAM Summit odbędą się całodniowe warsztaty, w których można wziąć udział niezależnie od pozostałych wydarzeń. Interesująco zapowiada się “Getting
Jak zostać wybranym przez klienta?
Na wczorajszej konferencji „Inteligentne systemy dla innowacyjnego biznesu” pojawili się reprezentanci firm, z którymi kontrakt chciałby podpisać nie jeden dostawca
Typowy przetarg, czyli jak zmarnować kasę
Ogłoszenie przetargu to bardzo powszechny sposób pozyskiwania oprogramowania. Co takiego jest w nim korzystnego dla zamawiającego? Nie wiem. Ktoś potrafi
Analityk – świetne zajęcie dla kobiety w IT
Kobiety w IT to znakomita mniejszość. Dlaczego? “Niełatwo jest dorównać zapalonemu programiście. Praca analityka wymaga kilku umiejętności, do których, jako kobiety,
Czy to, co robisz, ma sens?
Projekty na wczoraj. Zadania, które musisz wykonać w czasie krótszym niż da się je wykonać. Znasz to? Po jednym szaleńczym
Nadchodzące wydarzenia
Wiosna (na którą ciągle czekamy) obfitować będzie w wydarzenia atrakcyjne dla analityków, kierowników projektów a także innych osób zainteresowanych tematyką
Artykuł w Gazecie Finansowej – Między wizją IT a wdrożeniem systemu
W ostatnim numerze Gazety Finansowej (nr 11: 15-21 marca 2013 r.) pojawił się mój (jako specjalisty firmy Blue Services) artykuł:
Czy Twoja specyfikacja wymagań jest dobra?
Czym się różni dobra specyfikacja wymagań od słabej? Przede wszystkim formą i stylem. Jak ocenić czy Ty, Twój pracownik czy
Pływający zakres
Lubisz niespodzianki? Także w projekcie? W trakcie pracy okazuje się, że jest coraz więcej do zrobienia, nie wiadomo skąd pojawiają
Opisy przypadków użycia – trudności początkujących
Na świeżo po sprawdzaniu egzaminów z inżynierii oprogramowania pisanych przez studentów (a więc tych, którzy właśnie uczą się modelować systemy),
Co jest fajnego w pracy analityka biznesowego?
Jest co najmniej 5 powodów, dla których warto być analitykiem biznesowym 🙂 A teraz czytaj dalej i powiedz, co dla
Analityczne myślenie – co to właściwie jest?
Często w ogłoszeniach o pracę na stanowisko analityka pojawia się wymaganie „analitycznego myślenia” czy “analitycznych zdolności”. Dla formalności deklarujesz, że
Struktura organizacyjna – ujęcie 2.
Jednym z najważniejszych filarów organizacji jest jej struktura organizacyjna, czyli układ stanowisk i składających się z nich komórek wewnątrz organizacji
Strategia biznesowa organizacji
Spełnienie rzeczywistych potrzeb klienta, o którego misji, obszarze działań, itd. nie wiesz nic, jest niczym zabawa w ciucibabkę. Dowiedz się,
Spotkanie, które nie zmarnuje czasu
Przed Tobą spotkanie! Czy wiesz, jak się przygotować? Może idziesz na żywioł i liczysz, że “jakoś to będzie”? Szkoda, bo
Podsumowanie roku 2012
Za nami pierwszych 12 miesięcy. Dziękujemy za każdy lajk i każdy z przejawów Twojej aktywności. Jesteś ciekaw jak wypada podsumowanie
Naukowcy z Politechniki Gdańskiej udowonili – Św. Mikołaj istnieje!
Jak to możliwe? Dzięki metodzie Trust-IT nie ma miejsca na wątpliwości – mamy pełen dowód przedstawiony zgodnie ze sztuką (i
Jaka struktura organizacyjna panuje w Twojej firmie?
W jaki sposób zależne są stanowiska pracy w Twojej firmie? Czy zastanawiałeś się, jaka ich organizacja będzie dla Ciebie optymalna?
Jaka kultura organizacyjna panuje w Twojej firmie?
Chcesz wprowadzać zmiany w swojej firmie i nie napotykać na mur oporu? Zrozum motywy działa swoich pracowników i działaj skuteczniej.
Wspólne certyfikowanie
W ramach działalności koła naukowego Zarządzanie IT na Politechnice Gdańskiej będziemy wspólnie uczyć się i przygotowywać do wybranego certyfikatu z
Zasada 1-10-100
Lubisz przystępować do akcji? Chcesz działać efektywnie i szybko dostarczać produkty klientom? Świetnie! Tylko czy nie zapominasz wtedy o jakości?
Analiza w Scrumie
Scrum staje się coraz bardziej popularny w Polskich firmach. Wychodzi z książek i pomaga w rzeczywistych projektach dostarczać szybko wartościowe
Podziel się swoją opinią o blogu!
Masz okazję zupełnie anonimowo dać upust swoim wrażeniom na temat bloga! Zapraszamy do wypełnienia ankiety;)  
Podstawowe kompetencje analityka
Aby być dobrym analitykiem nie wystarczy świetna znajomość UMLa, BPMNa, czy narzędzi typu CASE. Jasne, to też jest ważne. Ale
Certyfikaty dla analityka
Zdobycie certyfikatu czy dyplomu (choć nie gwarantuje, że przyswojone wiadomości dobrze wykorzystasz) daje możliwość zweryfikowania swojej wiedzy i przyrównania jej
Czy Twój system pamięta o swoim powołaniu?
Są systemy, które zapominają o swoim powołaniu. Wprost przeszkadzają w ich używaniu. Skąd się biorą? Powstają wtedy, gdy przestajemy szukać
Do czego Ci przypadki użycia?
Po co są przypadki użycia? Zastanów się nad tym, zanim powiesz “nie, my tego nie potrzebujemy”. Najpierw poznanie potrzeb projektu
Jak znieść trudnego klienta?
Zdarzają się ludzie, którzy już od pierwszego spotkania nie budzą Twojej sympatii. Irytują swoim sposobem bycia albo celowo wyprowadzają z
Dzień kariery i rozwoju w IT – Future3
23 października w Gdańsku odbędzie się Future3, czyli dzień kariery i rozwoju w branży IT. Zapowiada się największa impreza branżowa
Spotkania branżowe w październiku
W październiku obrodziło kilkoma bardzo ciekawymi branżowymi spotkaniami w Trójmieście, na których można spotkać równie ciekawych ludzi z pogranicza dziedziny analizy
Jakim jesteś kierownikiem projektu? A on?
W małych spółkach IT powodzenie firmy ciąży na kierownikach projektów. Zdolni, potrafią zapewnić jej przetrwanie, sukces i dobrobyt. Niezdolni –
Prezentacja z tech.3campa
3 camp i po 3 campie:) Było naprawdę sympatycznie. Dla tych, którzy chcieliby przypomnieć sobie tamte chwile i sjady, wrzucam
Na jakim poziomie jest analiza w Twojej firmie?
Masz już analityka? Super! Ale czy to wystarczy? Przed firmą jeszcze daleka droga, żeby analiza w pełni służyła projektom, żeby
Zapraszam na prezentację na TECH.3CAMP
26 września odbędzie się w Gdyni spotkanie TECH.3CAMP. Będę mówić na nim o trudach i sposobach zbierania wymagań oraz poruszę
Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce? – recenzja książki
Natknęłam się na genialną książkę o tym, jak rozmawiać z klientem podczas zbierania wymagań do projektu. Powinien przeczytać ją każdy
Jak wygląda analiza i proces wytwarzania?
Jest wiele sposobów prowadzenia projektu i analizy. Mamy do wyboru mnóstwo dobrych praktyk. Czesto jednak wychodzi wielka improwizacja. Przedstawiam dwie
Jak opisywać przypadki użycia?
Przypadki użycia pozwalają nam określić, w jaki sposób użytkownik będzie mógł korzystać z systemu. Diagram umożliwia jednym rzutem oka sprawdzić
Analiza interesariuszy – nie pomiń nikogo!
Problemy z wymaganiami to najczęstsza przyczyna niepowodzeń projektów, a wymagania w dużej mierze pochodzą od interesariuszy. Jako analityk czy kierownik
Czy klient musi wiedzieć, czego chce?
Wspólną bolączką ludzi z branży IT jest fakt, że klient nie wie, czego chce. Przygotowujemy oprogramowanie zgodnie z jego wytycznymi,
Sprint przez metodyki zwinne (agile)
Jeśli agile był do tej pory workiem, do którego wrzucałeś wszystko, co swobodne i nie wymaga zbędnej dokumentacji, zrób w
Dlaczego projekty w sektorze publicznym się nie udają?
Wczoraj na blogu Tomka Tomaszewskiego (blog.tomaszewski.it) pojawił się wpis z porównaniem sukcesu projektów w sektorach prywatnym i publicznym w Polsce.
Biznes i nauka
Jak dwie połówki doskonałej jedności – biznes i nauka rozpaczliwie potrzebują się nawzajem, choć tak trudno im się odnaleźć i
Znaczenie analizy w projektach IT
Po co firma ma wydawać pieniądze na analityka? Przecież do tej pory jakoś realizowaliśmy projekty i wszystko bez niego jakoś
Model dziedziny – porządkujemy rzeczy ze świata użytkownika
Ostatnio kolega zapytał mnie przystępując do tworzenia systemu “a czym jest ta multiagencja?”. “Kurczę”, pomyślałam, “rzeczywiście przewijała się w rozmowach,
Metodyka zwinna – po czym ją poznać?
Agile uwalnia i pozwala tworzyć. To powód, dla którego posiada masy zwolenników. Jednak zwinne podejście to nie tylko ulga z
CRACK – wybieramy reprezentanta projektu
Zamawiasz oprogramowanie? Zazwyczaj nie wystarczy poprosić i zapomnieć o sprawie. Wyznaczasz osobę albo tworzysz zespół odpowiedzialny za projekt po Twojej
Jak nie puścić firmy z torbami
Analiza trwa zbyt długo? A może jej brakuje – zaskakują Cię nowe założenia, są uszczerbki w jakości? Jedno i drugie
Diagram komponentów
Za pomocą diagramu komponentów można przedstawić konstrukcję systemu z najwyższego poziomu abstrakcji. Po co? Aby rozpocząć projektowanie struktury i główne
Szybko, szybko!
Ile powinna trwać analiza? Tak długo, aż każda kwestia stanie się dla Ciebie jasna jak słońce. Aż zrozumiesz i poczujesz
Techniki pozyskiwania wymagań
W jaki sposób można pozyskiwać wymagania? Jest wiele możliwości. Poniżej lista najbardziej znanych metod
Materiały z seminarium "Analityk i sekretarka – znajdź 10 różnic!"
I po spotkaniu. Cieszę się, że przybyło Was tak wielu. Wszelkie zażalenia proszę kierować do mnie na maila lub do
Zaproszenie na seminarium "Analityk i sekretarka – znajdź 10 różnic"
“Analityk robi notatki i stosy niepotrzebnych papierów.”, “Przerost formy nad treścią.”, “To jak zostać sekretarką.”, “Atrybuty – Word i drukarka.”,
Diagram stanów
Ze stanami, statusami mamy do czynienia w zamówieniach, wizytach, ubezpieczeniach, obiegu dokumentów, czyli w praktycznie każdym systemie. Bywa, że tworzymy
Modelowanie zakresu
Ile znasz rzeczy w projektach gorszych od zmiany zakresu? Według badań PMI to najczęstsza przyczyna niepowodzeń! Problemy te występują w
Analiza dokumentów – jak znaleźć igłę w stogu siana?
Praktycznie każdy projekt stawia nas przed zadaniem przestudiowania dokumentów. Mogą to być zapytania ofertowe, dotychczasowe rozwiązania, notatki ze spotkań, biznesowe
Lessons Learned – jak działać lepiej?
Dobrze jest uczyć się na błędach. Można na cudzych, ale bardziej chyba zapadają nam w pamięć własne. Powtarzając jakiś proces,
Analiza SWOT
Prosta, a zarazem bardzo pomocna – pozwala dostrzec to, co najważniejsze. Analiza SWOT. Z pewnością zdarzyło Ci się nie raz
Techniki analizy biznesowej wg BABOK 2.0
Jakie są tajne tricki analityków? Listę wykorzystywanych technik podsuwa nam BABOK – przewodnik wiedzy analizy biznesowej. Podziel ją na dwie
Jakość – nagroda myślących i działających
Chęć osiągnięcia pewnego standardu w jakiejś dziedzinie, np. realizacji projektów, wyraża wielu. Dlaczego często pozostaje to tylko pragnieniem? Obwiniamy innych,
Zarządzanie jakością w metodyce SCRUM
Jak ma się SCRUM do zarządzania jakością? Odpowiedzi na to pytanie bywają najczęściej skrajnie różne, także wśród specjalistów od jakości.
Prawa i obowiązki Zamawiającego, czyli co robić, żeby dostać dobre oprogramowanie
Dostarczanie systemu to w rzeczywistości dwa projekty – w tym jeden po Twojej stronie. Jako zamawiający, jesteś odpowiedzialny za swoją
Diagram przypadków użycia
Użyj diagramu przypadków użycia, aby przedstawić: interakcję aktora z systemem, zadania, jakie wykonuje system, wymagania funkcjonalne. W praktyce może przydać
Przypadki użycia, historyjki użytkownika, scenariusze użycia, wymagania i potrzeby
Wymagania zbierane w ramach projektu są istotne w pracy wielu osób o różnych rolach w zespole – analityków, projektantów, specjalistów
Thinking in UML
Znacie powiedzenie, że rysunek przedstawia więcej niż tysiące słów? Diagramy UML mają nie tylko tę zaletę. Często powtarza się jako
Specyfikacja wymagań – po co tracić czas?
Dla wielu uczestników projektu ograniczających fazę analizy jasne jest, że szczegółowe opisywanie wymagań (tworzenie SW – specyfikacji wymagań, czy SWS
Problemy rozwijających się firm w kontekście poprawy procesów
Zrozumienie specyfiki małych firm i ich problemów w procesie wytwarzania oprogramowania wymaga zrozumienia ich rodowodu. Bardzo często organizacje takie ewoluowały
Metody doskonalenia procesów
Potrzeba podnoszenia jakości i efektywności była bodźcem do powstawania na przestrzeni wieków i kultur filozofii oraz praktyk ciągłego doskonalenia (ang.
ArchiMate – biznes, aplikacje, technologie w jednym
Biznes, aplikacje, technologie – trzy fascynujące światy, które są częściami większości współczesnych organizacji, w szczególności w branży informatycznej. Można w