ReQuest zapowiadało się dobrze – w agendzie pojawiło się wiele znajomych nazwisk. Kolejny plus – do Torunia bliżej niż do Warszawy 🙂 Wyruszyliśmy z Gdańska ze wschodem słońca i byliśmy w domu tego samego dnia.
Toruń to klimatyczne miasto nad Wisłą kojarzące się z Kopernikiem, piernikiem i naleśnikiem 😉 Jeśli nie miałeś okazji poznać go bliżej, to koniecznie zajrzyj przy następnej okazji na rynek, zrób zdjęcie z pomnikiem Kopernika, kup bliskim po pierniku w piernikowym sklepie nieopodal. Na obiad polecam naleśnikarnię Manekin. Rozrosła się na kilka miast, ale początek wzięła właśnie z Torunia, gdzie mają aż 3 restauracje w różnych lokalizacjach (jedna jest na rynku). W cieplejsze miesiące koniecznie zajrzyj do Lenkiewicza na lody (blisko rynku). Jeśli masz więcej czasu, wpadnij do planetarium. Pokazują seanse, w których gwiezdny materiał filmowy pada na cały sufit w kształcie kopuły. Wieczorem można spróbować piernikowej wódki. Nie tak łatwo ją znaleźć, ale warto poznać trochę lokalnej kuchni 😉
Ale miało być o konferencji. Od 7 lat odbywa się konferencja dla testerów TestWarez. Organizatorzy wpadli na pomysł, żeby przygotować też coś dla analityków i sprawdzić, czy będzie zainteresowanie. Na ReQuest przybyło ok. 200 osób. Wychodzili zadowoleni, więc test jak najbardziej udany. Konferencję zorganizowało SJSI (Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych) dzięki Karolinie Zmitrowicz.
Agenda przedstawiała się następująco:
Miałam przyjemność być na większości prezentacji i spisać kilka płynących z nich myśli.
Ta prezentacja otworzyła konferencję. Hans przedstawił m.in. 4 główne nieporozumienia w kwestii analizy i podejścia Agile:
Generalnie w Agile nie poleca się wczesnego projektowania i przeanalizowania z wyprzedzeniem wszystkiego w szczegółach. Jednak przeginaniem w drugą stronę jest to, żeby nie dopuszczać żadnego projektowania i mieć jedynie rozgrzebane skrawki, które zespół musi sam poskładać.
User Stories zyskały sobie taką popularność, że zespół często ich wymaga i zdarza się, że nie chce pracować z niczym innym. Hans zwracał uwagę na to, że niektóre informacje warto przygotować też w innej formie, np. wymagania jakościowe, które umieszczone w kryteriach akceptacji jednego user story mogą zniknąć z oczu zespołu w całym systemie. Wymagania w formie User Stories mogą być uzupełniane przez inne informacje i formy ich wyrażania.
Opisane wymagania nie służą jedynie do jednorazowej komunikacji co należy zrobić. Służą także jako zapis myśli, komunikacja, która przemierza czas, trafiając do nas z przyszłości i do innych osób, które będą tego potrzebować za jakiś czas oraz z którymi jesteśmy oddzieleni różnymi lokalizacjami.
Tutaj Hans rozprawiał się ze stwierdzeniem, że zespół generuje wartość jedynie w postaci działającego oprogramowania. Ale nie tylko to stanowi wartość dla organizacji. Wyobrażasz sobie sytuacje, w których użytkownicy nie wiedzą jak korzystać z oprogramowania, brakuje informacji o tym, która część systemu wykonuje jakie zadania, jakie są powiązania, jak odwzorowane są w systemie procesy? Ja zgadzam się, że posiadanie samego oprogramowania to nie 100% szczęścia, bo aby pozyskać informacje musimy poświęcać czas na analizę kodu, a nadal nie znajdziemy odpowiedzi na pytania „dlaczego tak to działa” albo „czy to dobrze, że to działa tak, a nie inaczej?”. Oprogramowanie to nie wszystko.
Hans podkreślił, że wartością nie jest opisywanie wymagań, ale zrozumienie:
I o to powinniśmy zadbać ze szczególną troską.
Na koniec Hans uraczył nas „RE (Requirements Engineers) Manifesto”:
Osobiście mam problem z drugim zdaniem, ale na pewno warto poddać pod rozwagę temat analitycznego manifestu.
Agnieszka po raz kolejny ujęła mnie swoim na wskroś analitycznym podejściem. Tym razem tematem było zarządzanie zespołem analityków. Agnieszka jest od ok. 3 lat managerem i opowiadała nam o tym jak szukała wartości swojej pracy, jakie cele postawiła, jak zabrała się za pracę nad zespołem analityków.
Rozpoczęło się od stwierdzenia, że często szansa na sukces projektu jest odwrotnie proporcjonalna do liczby managerów. Agnieszka zastanawiała się, czy w takim razie może na stanowisku managera przysporzyć jakichś korzyści swojemu zespołowi i firmie? Jakiego managera potrzebują analitycy z jej zespołu? I czy ona takim managerem chce być? Piękne uzasadnienie biznesowe przed podjęciem projektu, nieprawdaż? 😉
Agnieszka szukała inspiracji do określania celów i KPI. Stwierdziła, że liczą się przede wszystkim cztery obszary:
Rozwój możliwości analityków dostarcza jej najwięcej satysfakcji. Porównywanie, z jakimi problemami radzili sobie analitycy na początku, a jakich obecnie podejmują się zadań, daje wiele radości i napawa dumą z efektów swojej pracy. Warto brać pod uwagę kompetencje i ambicje osób.
Celem było także zapewnienie jakość pracy w sposób systemowy, niezależny od danej osoby, aby klienci zewnętrzni i wewnętrzni nabierali zaufania do pracy analityków.
Integracja polegała na synchronizacji działań różnych zespołów, aby efekty pracy były kompatybilne i dawały w całości zamierzoną wartość.
W kwestii zarządzania Agnieszka ustaliła cele w tematach kontroli jakości, zarządzania zmianą, rozwiązywania problemów i szacowania.
Najważniejszym sprawdzianem samodzielności zespołu jest dla niej jej urlop. Po powrocie patrzy, ile spraw na nią czeka, a z czym zespół poradził sobie samodzielnie.
Agnieszka polecała bliższe poznanie teorii zarządzania sytuacyjnego Blancharda, analizę SWOT zespołu, prace Curtisa, Feyerabenda.
Zapytałam co się stanie, kiedy zespół osiągnie już określony poziom samodzielności? Agnieszka twierdzi, że za każdym razem, kiedy dochodzą do określonego poziomu, ona zauważa nowe możliwości. To by się zgadzało z indywidualnym rozwojem analityka 🙂 Zawsze, gdy idziesz dalej, zauważasz jak wiele jeszcze nie wiesz, jak wiele jeszcze możesz udoskonalić, żeby sprostać coraz większym wyzwaniom.
Elena Zhuhova [Lena Żukowa] zajęła się tematem pozyskiwania wymagań i zadała intrygujące pytanie – „czy wiesz, czego nie wiesz?”. Zaczęła od metafory do podróży. Prześledzenie w głowie wycieczki pozwala nam spakować potrzebne rzeczy, zebrać informacje. Kto nie musi dokładniej planować? Ci, którzy mają więcej pieniędzy 😉
Elena przybliżyła nam 3 historie ze swojego doświadczenia zawodowego. Podobnie jak w książce „Inżynieria wymagań. Ujęcie praktyczne” bardzo dokładnie opisała sytuację, w jakiej się znalazła. Podzieliła się wieloma szczegółami. Mogliśmy dokładnie wyobrazić sobie zadania, przed którymi stanęła.
Każde z zadań wydawało się proste – ot, zwyczajna zmiana technologii interfejsu albo kolejny raport. Elena pokazała nam jednak, jak brak uważności i uproszenia mogą wpędzić projekt w kłopoty. Radziła, żeby odkrywać i ciągle powtarzać sobie 3 bardzo ważne rzeczy: cel, użytkownika, proces. Po co robimy zmianę? Co chcemy osiągnąć? Dla kogo przygotowujemy zmianę? Jak działają procesy biznesowe?
Pilnujmy się, żeby się nie zapędzić w działanie, które okazuje się bezsensowne, niedostosowane do odbiorcy lub działania firmy. A przy tym wszystkim zadawajmy trudne pytanie zespołowi (i pewnie też sobie samym): „Czy Wam się podoba to, co zrobiliście?”.
Jak odkrywać to, czego nie wiemy? Elena radzi skupić się na tych 3 rzeczach: celu, odbiorcy, procesie i wyjaśniać je innym (czy nawet samym sobie), żeby one wybrzmiały na głos i okazało się, czy faktycznie wiemy co i po co robimy.
Jacek i Natalia przedstawili podejście analityczne, jakie wypracowali i wdrożyli w firmie Atena. Szanuję ludzi, którym coś nie pasuje w firmie i postanawiają zmienić to na lepsze. Prelegenci przekonali zarząd, HR, wywalczyli zasoby, żeby wprowadzić podejście w firmie, przeszkolić analityków a nawet certyfikować ich wewnętrznie ze znajomości metody. W firmie obywa się też Akademia Analityka, która skupia się na poszerzaniu umiejętności miękkich, wiedzy biznesowej i warsztatu analitycznego.
Metodyka Eureka bazuje na modelach w narzędziu Enterprise Architect. Widać, że poznali wiele możliwości tego „kombajnu”. Obecnie są w procesie pozbywania się dokumentów, ale póki co generują jeszcze Wordy/PDFy korzystając z narzędzia eaDocx. Nie znam szczegółów funkcjonowania tego narzędzia i jego dodatkowych zalet, natomiast z samego EA też na pewno można generować dokumenty.
Jacek i Natalia zaprzęgli też Enterprise Architecta m.in. do szacowania wielkości pracy w projekcie przy użyciu metody punktowej opartej na przypadkach użycia. Przedstawili ekran, na którym wprowadzają liczbę przypadków użycia w szacowanym projekcie, a narzędzie oblicza przewidywaną pracochłonność projektu korzystając z danych historycznych z poprzednich projektów. Otrzymują wyniki z odchyleniem nawet 10% (przekroczenie czasu faktycznego o ok. 10% od szacowanego). Metodę punktów zaczerpnęli z bloga Michała Wolskiego.
Też szacowałam kiedyś projekty na tej zasadzie. Metoda sprawdza się dobrze, kiedy pracujemy w podobnym środowisku, dla podobnych klientów, w podobnym składzie zespołu o podobnych kompetencjach i zaangażowaniu czasowym. Przestałam ją stosować, kiedy przeszłam do innej firmy, gdzie nie znałam z początku dziedziny, a analitycy byli na zupełnie różnych poziomach doświadczenia. Pewnie warto w takim modelu uwzględniać zmiany w tych czynnikach. I co najważniejsze – śledzić efektywność, czyli porównywać faktyczny zarejestrowany czas pracy z szacowanym, aby kalibrować współczynniki wzorów przeliczających przypadki użycia na roboczogodziny.
Niestety nie miałam okazji wysłuchać tej prezentacji. Jeśli jesteś w stanie przekazać główne myśli – proszę, zapraszam.
Niestety nie miałam okazji wysłuchać tej prezentacji, choć słyszałam, że był dobry wstęp rodem z Dr House’a 🙂 Jeśli jesteś w stanie przekazać główne myśli – proszę, zapraszam.
Łukasz dzielił się z nami swoim silnym backgroundem UX-owym. Wg niego UX = analityk + psycholog. Na przykładzie paradoksu wyboru, pokazywał nam, że lepiej dawać klientom ograniczone możliwości. I z drugiej strony – że czasem warto dać opcje nadmiarowe, których i tak nikt nie kupuje, tylko po to, by korzystniej w ich otoczeniu wypadała inna pozycja w ofercie. Myślę, że praca z produktami dla klientów indywidualnych, strony ofertowe, sprzedażowe to ogromne pole do popisu dla UXa/produktowca, które wymagają dodatkowych kompetencji niż tylko logiczna analiza. Zachowania klientów są nieprzewidywalne, dlatego też strony walczące o ich uwagę i pieniądze powinny być doskonalone, a różne pomysły weryfikowane w systematycznym podejściu.
Łukasz przytoczył też podział MVP (Minimum Viable Product) na 3 odsłony:
W pracę UX w szczególności wplata się psychologia motywacji. Czy pracowników najbardziej motywują pieniądze? Muszą być one na odpowiednim poziomie (czynnik higieny), ale kiedy jest ich wystarczająco, to na pierwszy plan wychodzą czynniki takie jak: rozwój, praca zespołowa, wpływ i sens. W branży IT można zaobserwować jak ludzie zmieniają firmy czy projekty, bo chcą się uczyć nowych technologii, brać udział w bardziej wymagających projektach. Szczególnie mi bliski jest czynnik sensu J Jako analitycy w szczególności jesteśmy odpowiedzialni za zapewnienie wartości biznesowej dla klientów, opłacalności pod kątem korzyści z rozwiązania i działania zgodnego z celami firmy. Praca zespołowa i wpływ dobrze realizują się w środowisku bliskiej współpracy i otwartości na sugestie co do rozwiązania.
Padł temat Scruma. Łukasz wspomniał początki tego podejścia, kiedy w 1984 roku to hasło padło po raz pierwszy w artykule Harvard Business Review. Z początku stosowały je takie firmy jak Xerox czy Honda pracując w zespołach składających się ze specjalistów z różnych dziedzin nad innowacyjnymi produktami. Innowacja = coś, czego jeszcze nigdy dotąd nie było. Łukasz zwrócił uwagę, że często nasze zespoły nie tworzą innowacji i być może Scrum nie jest najlepszym rozwiązaniem do wszystkiego.
Jarek zaczął z grubej rury pokazując statystyki przypadków śmiertelnych na skutek pracy pilotów i lekarzy. Lekarze bili pilotów na głowę. Czy to znaczy, że są czyhającymi na nas mordercami, czy chodzi o coś innego?
Jarek przedstawił różnice w kulturze tych dwóch środowisk i ich reakcje na popełnianie błędów. W lotnictwie normalną rzeczą jest zgłaszanie popełnionych błędów, szukanie przyczyn i wprowadzanie procedur, które zapobiegną katastrofom w przyszłości. Błędy medyczne nie są przyjmowane tak ochoczo. Przez długi czas lekarze byli zostawiani sami sobie, jeśli padł pozew ze strony rodziny pacjenta. Nie było również dobrze przyjmowane wytykanie błędów wyżej postawionym lekarzom. Wiele ludzi akceptowało też ryzyko śmierci i nikt nie szukał przyczyn.
Boimy się porażek i przyznawania do nich, bo sądzimy, że zostaną źle odebrane przez innych, podważą nasz autorytet, ludzie przestaną nam ufać, będziemy musieli ponieść konsekwencje. Czy słysząc o katastrofach lotniczych przestaliśmy latać samolotami? Często tym, co nas uspokaja są statystyki – katastrofa lotnicza jest obecnie dużo mniej prawdopodobna niż wypadek w innym środku transportu.
Jarek twierdzi, że istnieje dobra porażka. To nieumyślny błąd, z którego zostały wyciągnięte wnioski i zastosowano działania zapobiegawcze.
Stosujmy 4xZ:
Aby tworzyć środowisko, które się uczy na błędach:
Uczenie się na błędach. Ileż to razy o tym słyszeliśmy? A jednak wystąpienie Jarka wybrzmiało świeżo i inspirująco. I założę się, że także niejeden z Was w tym momencie zapisał sobie, że kiedy wróci do pracy, to zrobi… no właśnie 😉
Za zakończenie czekała na nas prezentacja Jarosława Świątka – psychologa społecznego. Odkrywał przed nami zakamarki ludzkiego umysłu. Głównym przeslaniem prezentacji było to, że przyczyny wielu decyzji, które podejmujemy są przez nas nieuświadamiane. Albo w ogóle nie potrafimy wskazać przyczyny albo podajemy przyczyny przez nas racjonalizowane (wymyślane, żeby uzasadnić sobie jakoś swój wybór). Od razu wyrwały się z sali głosy niedowiarków, że oni tak nie mają 🙂 Za słowami pana Jarka stoi natomiast wiele badań naukowych i prace Kahnemana – człowieka, który dostał nobla.
Jakie wnioski pojawiały się w prezentacji?
Wkraczamy w erę, w której algorytmy zaczynają lepiej od ludzi oceniać ludzkie cechy (prelegent polecał prace Michała Kosińskiego), emocje czy np. przewidywać kto popełni samobójstwo (algorytm ok. 80%, człowiek ok. 50%).Każdy interpretator (czy to ludzie czy algorytmy) jest jednak tak dobry jak dane, które posiada.
W międzyczasie odbywały się też warsztaty, na których spotkać można było takie osoby:
Od czasów studiów odczuwałam dziką radość, kiedy szykowało się jakieś wydarzenie, na którym spotykali się analitycy. Czułam potrzebę spotkania z innymi ludźmi, którzy zajmują się tym samym. Tym bardziej, że na początku bywałam w firmie jedynym analitykiem i zwyczajnie nie było z kim porozmawiać na te tematy. Na początku każdą taką prezentację traktowałam jako inspirację, źródło wiedzy, możliwość posłuchania bardziej doświadczonych osób. Podczas takich spotkań nawiązywało się wiele znajomości, które z czasem przynosiły niespodziewane korzyści. A to robiło się później jakieś wspólne inicjatywy, czy nawet projekty, znajdowało przyszłego współpracownika, znajomego do pogadania o analizie, kogoś, kto Ci opowie jak jest w danej firmie i czy warto tam iść albo najzwyczajniej dobrych kolegów, z którymi łączy Cię więcej niż tylko analiza.
Z czasem proporcje się nieco odwróciły – mniej przynoszę z konferencji wiedzy, rzeczy, o których nie słyszałam, ale nadal całe strony w notesie pełne są inspiracji. Każda osoba patrzy z niepowtarzalnej – swojej własnej perspektywy. Nagle wpadasz na pomysł, że rzecz, którą znasz od 100 lat można zastosować teraz w Twojej sytuacji w taki a taki sposób. Często raczej spotka się „starych znajomych” i to wspaniała okazja do podtrzymania relacji, ale też nadal poznaje się nowe osoby, które zaskakują podczas wymiany zdań swoimi spostrzeżeniami czy umiejętnościami, które można by połączyć we wspólnej inicjatywie.
Analityk biznesowy to nie stan, bardziej droga. I na tej drodze nigdy nie wiesz już wszystkiego i nie jesteś maksymalnie dobry. Dlatego trzeba się wrzucać w takie sytuacje, które pobudzają do rozwoju, nowych zastosowań i podważania tego, co już potrafisz.
Zdecydowanie warto 🙂
Jak tam Twoje wrażenia i złote myśli?
Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.
joanna
Małe sprostowanie: Testwarez odbyła się w tym roku po raz dwunasty.
Hania Tomaszewska
Dzięki 🙂 12 raz? Ale 7 lat? Coś słyszałam, że to 7 rok.
Piotrek Król
Dzięki, fajnie zebrane informacje 🙂
Może zaciekawi Cię także:
Kulisy badania zarobków #1 przygotowanie danych
541 osób wzięło udział w badaniu zarobków i kompetencji analityków 2021. Żeby umilić czekanie na wnioski, przedstawiam kulisy badania –
Zmiany w certyfikacie ECBA IIBA
Zobacz co IIBA zmienia w zakresie egzaminu ECBA. Co to oznacza dla z zdających? Kiedy zmiany wchodzą w życie? Skąd
Zapisy na III edycję Kursu Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA
Zapisy na III edycję Kursu Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA skończyły się 31.01.2021 r. Z 3-cią grupą uczymy się do połowy
Podsumowanie roku 2020
Co działo się w 2021? Sporo. Spełniłam swoje marzenie wystąpienia na największej konferencji dla analityków biznesowych na świecie. IIBA Building
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2021
Rusza badanie zarobków i Kompetencji Analityków 2021. Weź udział i dowiedz się ile powinieneś zarabiać. Poznaj lepiej analityków w Polsce.
Badanie Zarobków 2021 – Jakie pytania?
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych analiza IT odbyło się na początku lat 2016, 2017 i 2018. Po 3 latach
Materiały o analizie, których potrzebujesz – badanie
Chcę przygotowywać dla Ciebie materiały edukacyjne, których naprawdę potrzebujesz. Zamiast się domyślać co to jest, po prostu Cię zapytam. 🙂
Zmiany w Scrum Guide i analiza – pierwsze wrażenia
Wczoraj ogłoszono zmiany w Scrum Guide – przewodniku po najszerzej stosowanej metodzie pracy zespołów deweloperskich w IT (i nie tylko).
IIBA daje 20% zniżki na certyfikację do końca roku! Przygotuj się z analiza IT
IIBA zrobiło 20% zniżkę na certyfikację. Potrwa ona od 1.11 do 31.12.2020. Do 4.11 dołącz do kursu przygotowującego do certyfikatu
Kurs Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA – zapisy do 20.10.2020 r.
Zapisz się na II edycję kursu Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA. Jaki jest zakres certyfikatu ECBA IIBA? Jakie wnioski wyciągnęliśmy z I edycji
Prezentuję na oficjalnej konferencji IIBA: Building Business Capability
21.10 prezentuję na oficjalnej konferencji IIBA. Miało być w Las Vegas, będzie przed komputerem o 23:00. Różnica czasu. 😉 Trzymaj
Dzień Porażki 2020
Sukcesy są fajne, ale to przez porażki wiedzie prawdziwe życie. I droga do sukcesów. Trzeba umieć uczyć się na błędach.
MAP IT! konferencja online
Posłuchaj ekspertów analizy biznesowej i zarządzania produktami w IT! 😁 Już 15 maja 2020 odbędzie się wirtualna konferencja MAP IT,
BeIT – VI konferencja Inżynierii Oprogramowania
VI edycja Konferencji Inżynierii Oprogramowania beIT startuje już 24.04 kwietnia tego roku – a to oznacza, że czeka na Ciebie
Lean Coffee Analityków i Analiza Przyczyn Źródłowych
#4 spotkanie Lean Coffee Analityków w Trójmieście. Wybieramy tematy. Najwięcej głosów dostaje temat na czasie, czyli – dlaczego ludzie się
1szy webinar ever! :) Dziś o 20:30
Już dziś (piątek 31.01.2020 r.) o 20:30 porozmawiamy na żywo o tym jak tworzyć profesjonalne uzasadnienie biznesowe, czyli jak podejmować
Dorzucamy się do WOŚP?
Dorzucamy się? 🙂 <3 Zbierzemy 2 do potęgi 15? 😉 Jak masz fejsa to można tu: https://lnkd.in/dtEcp3h A jak nie
Lean Coffee Analityków #4
Wpadaj na 4. spotkanie analityków i przynieść swój temat 🙂 Spotkamy się w formie Lean Coffee – każdy dorzuca temat,
Wesołych Świąt :)
Akcja mentoringowa – spotkanie 1. w Gdyni
Wczoraj w Gdyni w PPNT odbyło się spotkanie w ramach akcji mentoringowej. Z ponad 40 osób zgłoszonych do akcji w
aw3m #013 Dzień analityka
Zastanawiasz się jak wygląda dzień z życia analityka? Co robimy? Określamy problemy i cele Planujemy zadania analityczne Robimy analizę interesariuszy
Akcja mentoringowa – wyniki
Szukasz mentora? Chcesz zostać mentorem? Akcja pod takim hasłem ruszyła kilka tygodni temu. Co mamy dziś? 173 osoby chętne do
Mentoring – poszukuję / oferuję
„Hania, a może by przez tego bloga skontaktować ludzi, którzy szukają mentora albo chcieliby zostać mentorem?” – z taką propozycją
Raport Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018
Przed Tobą wyniki III edycji Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018! Po raz trzeci zapytaliśmy kilkuset analitków biznesowych w Polsce
Konferencja infoShare 2018 – relacja dzień 1
InfoShare pamiętam jeszcze z czasów, kiedy zajmowali jedną salę wykładową na moim Wydziale ETI (Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki) na Politechnice
Konferencja Be IT 2018
Koło Naukowe Zarządzanie IT oraz Katedra Inżynierii Oprogramowania Politechniki Gdańskiej zapraszają na IV Konferencję Inżynierii Oprogramowania beIT, która odbędzie się
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018
Masz przed sobą 3. już edycję Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych Analiza IT. W tym roku od grudnia 2017
Badanie Zarobków Analityków Biznesowych 2018 – zapowiedź
Pamiętasz badanie zarobków i kompetencji analityków biznesowych? Ostatnio wzięło w nim udział 382 osoby, co było niemalże spełnieniem postawionego celu
Relacja z ReQuest 2017
ReQuest zapowiadało się dobrze – w agendzie pojawiło się wiele znajomych nazwisk. Kolejny plus – do Torunia bliżej niż do
reQuest – konferencja 15.11 w Toruniu i konkurs!
Witaj! 🙂 Nie widzieliśmy się jakiś czas. Teraz w końcu będzie okazja spotkać się nie tylko na blogu, ale też
Nowe trendy w zarządzaniu procesami – IV spotkanie s3GA
Serdecznie zapraszamy na IV Spotkanie Trójmiejskiej Grupy Analitycznej! Prelegentem będzie Zbigniew Misiak – wybitny specjalista z zakresu Business Process Managment,
Wnioski z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016
Po długich bojach niezmiernie cieszę się publikując wyniki z 203-stronicowego raportu z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016. W badaniu
Trójmiejska Grupa Analityczna (s3GA) i spotkanie Yet another (User) Story Part 2
Słyszałeś już o Trójmiejskiej Grupie Analitycznej (s3GA)? To ludzie z Trójmiasta zafascynowani analizą, którzy organizują przestrzeń do wymiany doświadczeń. Przyjdź 11 kwietnia na 3-cie
Analiza w agile – moderowana dyskusja
Zapraszam na spotkanie organizowane przez IIBA WPC O analizie, analitykach i wymaganiach w agile powiedziano już wiele. Wciąż jednak temat
Artykuły najczęściej czytane w 2016 roku i artykuły na 2017
Co czytało się w 2016 na analiza IT? Zobacz, czy czegoś nie przegapiłeś 😉 Artykuły z wszystkich lat najczęściej czytane
Podsumowanie roku 2016
Rok 2016 oficjalnie zamknięty. Czas zamknąć go też w głowie – przypomnieć sobie, co się wydarzyło, docenić to, ucieszyć się,
Badanie Zarobków i Kompetencji 2016
Pozdrowienia z kawiarni, gdzie powstała II edycja – Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016! 🙂 Posłuchaj co nowego czeka na Ciebie
Jak być zwinnym analitykiem – recenzja ze spotkania Agile3M
17 października, godz. 18:00, klub Atelier, Sopot – dobry czas i miejsce by w fajnym gronie pogadać o analizie w
PAM Summit 2016 – Open Space Conference
Trzecia edycja PAM Summit zbliża się wielkimi krokami! Jest to już kolejne spotkanie dla wszystkich zainteresowanych projektami (a zwłaszcza analityków
Konferencja Inżynierii Wymagań i Analizy Biznesowej 2016
Stowarzyszenie Inżynierii Wymagań (SIW) zaprasza na Konferencję Inżynierii Wymagań i Analizy Biznesowej. To wydarzenie, podczas którego spotykają się początkujący jak
Wrażenia ze ścieżki Be Analyst na konferencji Be IT 2016
Weekend mnóstwa wrażeń. Za nami konferencja Be IT ze ścieżką Be Analyst. Były to 3 dni wypełnione atrakcjami, które dostarczyły
Be Analyst – analityczna ścieżka na konferencji Be IT
Analiza IT została patronem II edycji Konferencji Inżynierii Oprogramowania beIT, która odbędzie się 18-20 marca 2016 roku. Konferencja jest współorganizowana przez
Seminarium IIBA w Krakowie – Business Analyst & Project Manager
Szanowni Państwo, Z przyjemnością informujemy, że 21.10.2015 IIBA WPC w Krakowie wspólnie z firmą UBS organizuje kolejne seminarium z analizy biznesowej. Tym razem tematem
Seminarium IIBA w Gdańsku – The Agile BA, UX & Analysis. Good, Bad & Ugly
Szanowni Państwo, Witamy po wakacjach i z przyjemnością informujemy, że 05.10.2015 IIBA WPC na Pomorzu wspólnie z Aiton Caldwell organizuje
Wybory do zarządu i komisji IIBA
Na stronach IIBA Warsaw Poland Chapter pojawiła się informacja: “Drodzy Członkowie Stowarzyszenia Czas płynie nieubłaganie, za nami WZC którego celem
Spotkanie IIBA/Round Tables – Warszawa 09.09.2015 r.
Temat: “Zarządzanie zmianą w projekcie – interesujące aspekty prawne z perspektywy analityka” wystąpią prawnicy z kancelarii radców prawnych “Maruta” (www.maruta.pl). Po
Forum Inżynierii Wymagań
W imieniu Stowarzyszenia Inżynierii Wymagań (www.siw.org.pl) zapraszamy na Forum Inżynierii Wymagań i Analizy Biznesowej RE-Challenge, który odbędzie się w Warszawie w
Spotkania AAA, czyli BABOK Guide w 3 miesiące
Zapraszamy na spotkania AAA (Akademii Adeptów Analizy) odbywające się w ramach inicjatywy Wspólne Certyfikowanie Koła Naukowego Zarządzanie IT działającego na
I Konferencja Inżynierii Oprogramowania beIT
Katedra Inżynierii Oprogramowania Politechniki Gdańskiej oraz działające przy niej Koło Zarządzanie IT zapraszają na I edycję Konferencji Inżynierii Oprogramowania beIT. I
Seminarium IIBA Pomorze (20.10.2014 r.) – Building an Effective Business Case – Georg Sifri
20 października 2014 roku IIBA WPC na Pomorzu wspólnie z Management Training & Development Center (MT&DC) przy wsparciu sponsora –
Film z PAM Summit 2014
PAM Summit 2014 – relacja analitycznie subiektywna
English version I po PAM Summit – największym znanym mi wydarzeniu łączącym zainteresowanych analizą biznesową i zarządzaniem projektami w Polsce,
Relacja z seminarium IIBA – Metody specyfikowania wymagań wg BABOK
Wczoraj odbyło się seminarium IIBA na temat metod specyfikowania wymagań wg. BABOK. W Sali koralowej w Gdyńskim Parku Naukowo-Technologicznym trzeba
Seminarium IIBA w Gdyni 10 kwietnia!
10 kwietnia Gdynię odwiedzą członkowie IIBA i firmy AION, aby zaprezentować seminarium nt. specyfikowania wymagań wg BABOK 2.0. Anita Walkowiak
PAM Summit 2014 – pierwsi prelegenci już znani
PAM Summit 2014 to międzynarodowa konferencja łącząca światy analityków biznesowych i kierowników projektów. Podkreśla ona pozytywny wpływ na jakość wspólnych
Podsumowanie roku 2013
Za nami drugi rok działania Analizy IT! Polubiliście nas 3 razy bardziej, zaglądaliście do nas 4 razy częściej, zapisaliście się
Drogi do analizy – zbiór sylwetek i historii analityków
Ruszamy z nowym pomysłem! Chcemy stworzyć zbiór historii o drogach różnych osób do analizy. Będziesz mógł w nim znaleźć osoby
5 podstawowych narzędzi każdego analityka
Nawet najlepszy mechanik niewiele będzie w stanie naprawić bez swojej skrzynki z narzędziami. Podobnie jest z pracą analityka. Ilość i
IC, MRP, MRPII, MRPIII, ERP, ERPII, SCM
IC, MRP, MRPII, MRPIII, ERP, ERPII, SCM. Co je łączy? Wszystkie przedstawiają klasy systemów – kompleksowych rozwiązań dla przedsiębiorstw. Co
Ile zarabiają analitycy biznesowi w Polsce?
Ile zarabiają analitycy? Na to pytanie szukają odpowiedzi wchodzący w branżę, zastanawiający się nad wybraniem kierunku specjalizacji jak i starsi
Ile zarabiają analitycy biznesowi w Polsce? (2013)
Ile zarabiają analitycy? Na to pytanie szukają odpowiedzi wchodzący w branżę, zastanawiający się nad wybraniem kierunku specjalizacji jak i starsi
Analityk i UX – dobre rozwiązanie na dwa sposoby
Spotkałeś się kiedyś z User eXperience? Osoba, która zajmuje się UX projektuje doświadczenia użytkownika (user experience), w IT za pomocą
Gdzie się podziali analitycy biznesowi w Polsce?
Jedna z ciekawych konferencji w Trójmieście została odwołana z powodu małego zainteresowania. Patrząc na zestawienia wydarzeń z IT, w Gdańsku,
Nie pracuj dla kogoś. Pracuj dla siebie
Nie chodzi tu o zakładanie własnej firmy. Ani o robienie zleceń pod stołem w czasie pracy. Praca na etacie zajmuje
Techniki analizy biznesowej wg BABOK 2.0
Jakie są tajne tricki analityków? Listę wykorzystywanych technik podsuwa nam BABOK – przewodnik wiedzy analizy biznesowej. Podziel ją na dwie
Jakość – nagroda myślących i działających
Chęć osiągnięcia pewnego standardu w jakiejś dziedzinie, np. realizacji projektów, wyraża wielu. Dlaczego często pozostaje to tylko pragnieniem? Obwiniamy innych,
Zarządzanie jakością w metodyce SCRUM
Jak ma się SCRUM do zarządzania jakością? Odpowiedzi na to pytanie bywają najczęściej skrajnie różne, także wśród specjalistów od jakości.
Prawa i obowiązki Zamawiającego, czyli co robić, żeby dostać dobre oprogramowanie
Dostarczanie systemu to w rzeczywistości dwa projekty – w tym jeden po Twojej stronie. Jako zamawiający, jesteś odpowiedzialny za swoją
Diagram przypadków użycia
Użyj diagramu przypadków użycia, aby przedstawić: interakcję aktora z systemem, zadania, jakie wykonuje system, wymagania funkcjonalne. W praktyce może przydać
Przypadki użycia, historyjki użytkownika, scenariusze użycia, wymagania i potrzeby
Wymagania zbierane w ramach projektu są istotne w pracy wielu osób o różnych rolach w zespole – analityków, projektantów, specjalistów
Thinking in UML
Znacie powiedzenie, że rysunek przedstawia więcej niż tysiące słów? Diagramy UML mają nie tylko tę zaletę. Często powtarza się jako
Specyfikacja wymagań – po co tracić czas?
Dla wielu uczestników projektu ograniczających fazę analizy jasne jest, że szczegółowe opisywanie wymagań (tworzenie SW – specyfikacji wymagań, czy SWS
Problemy rozwijających się firm w kontekście poprawy procesów
Zrozumienie specyfiki małych firm i ich problemów w procesie wytwarzania oprogramowania wymaga zrozumienia ich rodowodu. Bardzo często organizacje takie ewoluowały
Metody doskonalenia procesów
Potrzeba podnoszenia jakości i efektywności była bodźcem do powstawania na przestrzeni wieków i kultur filozofii oraz praktyk ciągłego doskonalenia (ang.
ArchiMate – biznes, aplikacje, technologie w jednym
Biznes, aplikacje, technologie – trzy fascynujące światy, które są częściami większości współczesnych organizacji, w szczególności w branży informatycznej. Można w