Słyszałeś kiedyś cel projektu pod tytułem “Chcemy zwiększyć sprzedaż” lub “Chcemy powiększyć bazę potencjalnych klientów“? Mi trafił się kiedyś “Chcemy zwiększyć zaangażowanie naszych obiorców“. Może też pomagasz swojej firmie wypromować się w Internecie. Wyzwanie dla analityków po IT, w szczególności, kiedy uczestniczysz w wymyślaniu rozwiązania. Marketing ma wiele wspólnego z tego typu celami. Dla mnie ta dziedzina kryła w sobie pociągającą zagadkę. Pożyczyłam od kolegi książkę, którą, wsadzoną do torebki, można by zabić (Paweł, jeszcze nie przeczytałam). Zdarzyło się jednak tak, że temat podszedł mnie od innej strony – mojego bloga.
Marzyła mi się umiejętność pisania, która sprawi, że nie będziesz mógł oderwać się od ekranu. Rzutem na taśmę, dwa dni przed rozpoczęciem zajęć, zapisałam się z równie szaloną Kasią na podyplomówkę Copywriting, Content Management, Storytelling. Dziś, po zakończeniu studiów, dzielę się z Tobą moim boleśnie zbyt krótkim ich podsumowaniem. Po co? Bo coraz więcej firm wpada na pomysł prowadzenia blogów, które zwiększą świadomość ich marki, ściągną klientów i pracowników. Coraz więcej ludzi rozumie, że zamiast bić się o uwagę tam, gdzie wszyscy mają już dosyć reklam, lepiej tworzyć wartościowe treści, po które ludzie sami przyjdą, kiedy będą ich potrzebować. I możesz wykorzystać to jako środek do celu projektu, który podano tak jak w pierwszych 2 zdaniach tego artykułu 🙂 Zawsze chodzi o pieniądze. A pieniądze to klienci. A klienci nadchodzą przez treści.
Przy okazji to też kilka słów do pasjonatów prowadzących blogi. Równie dobrze słowo blog możesz zamienić tutaj ze słowem “strona” czy “strona firmowa”.
Po przydługim wstępie – zapraszam.
Prowadzisz bloga eksperckiego? Czy wiesz, że marnujesz jego potencjał?
Pomyśl, ile osób Cię czyta? Mogłoby ich być 2 razy więcej. 5 razy więcej. 10 razy więcej. Mógłbyś pławić się w tysiącach lajków na Facebooku. Nacierać się kilkudziesięcioma tysiącami złotych. Co miesiąc. To wszystko wymyka Ci się tuż sprzed nosa. Dlaczego? Bo… Przyjrzyjmy się najpierw temu jak działasz.
Efekt? Powalające statystyki.
Mnóstwo osób łaknie Twojej wiedzy. Dręczą ich problemy, które mógłbyś rozwiązać. Ale nigdy o Tobie nie usłyszą. Inni wchodzą na Twojego bloga jak na otwartą imprezę. Pokręcą się, po czym wyjdą zignorowani, niepotrzebni i nigdy już nie wrócą. Niektórzy czytają Cię w uwielbieniu, ale nie dowiesz się o tym. Ich uczucie uschnie na marne przez brak wieści, inicjatywy, dwustronnej komunikacji. Twój blog stoi w miejscu, bo nie masz na niego planu.
Chcesz to zmienić? Zrób 3 rzeczy.
Po pierwsze, tchnij życie w swoje teksty. Pisz tak, żeby wciągać, hipnotyzować i zachwycać. Ale jak zachwycić np. w artykule o diagramie dekompozycji funkcjonalnej? Pozbądź się słów zbędnych, nudzących i ogólnikowych. Powykreślaj wszystkie statyczne czasowniki, formalne zbitki rzeczowników i bezosobowe określenia. Abstrakcyjne sformułowania zastępuj konkretami malującymi obrazy. Wzbudzaj niepokój, rozczulenie, rozbawienie. Przywołuj smak miętowej gumy rozlewający się po ustach pachnących jeszcze paloną kawą, którą wypijasz na mocny start w pracy nad diagramem dekompozycji funkcjonalnej.
Moje efekty? Kilka osób powiedziało, że ostatnio piszę naprawdę dobre artykuły. Hej, przecież zawsze pisałam fajnie! „Nie, teraz jakoś inaczej”. I komentarz na FB „Ty to masz dar”. To nie dar. To przekleństwo. Teraz ilekroć parzę na swój stary tekst albo teksty innych o firmie, produkcie, innym temacie, burzy się we mnie krew, pojawia załamanie i przemożna ochota totalnego przerobienia. Wszystko przez nową wiedzę z rewelacyjnych studiów, ćwiczenia i cierpliwe odgruzowywanie swoich tekstów. Ćwiczę dalej hipnotyzowanie w nagłówkach, wprowadzeniach, treściach artykułów. Efekt? Pisząc świadomie, ostatnie 3 artykuły, które stworzyłam konkurują w liczbie osłon z 3 hitami bloga, które powstały na przestrzeni ostatnich 4 lat. To się nazywa poprawa skuteczności! 😉 Też tak chcesz? Wskazówki czekają dalej.
Po drugie – opowiadaj historie. Znajomy mówił mi, jak pewnemu trenerowi na szkoleniu usnął uczestnik. Problem w tym, że to był jedyny uczestnik. Zamiast katować zmęczonych ludzi suchymi informacjami, drętwymi wypunktowaniami, zabierz go na przejażdżkę po doświadczeniach – Twoich lub stworzonych postaci. Zanurz go w historii, w świecie zmysłów i zdarzeń. Zaciekaw go, zanim uśnie nie dotarłszy do końca.
U mnie na blogu zmiany pokazały się w zakładce „O nas”. Teraz opisuje moją historię, zamiast wypunktowywać uczelnie i projekty. W Kursie Adeptów Analizy stworzyłam bohaterkę Annę Lizę, która przeżywa swoje projekty i wyciąga z nich wnioski ucząc się razem z czytelnikiem.
Po trzecie – opracuj strategię. Jak w prowadzeniu firmy, urządzaniu domu czy odchudzaniu, nie pomogą doraźne i przypadkowe akcje. Jeśli pragniesz spektakularnych efektów, podejdź do tematu kompleksowo, z pomysłem i planem. Spontaniczne pisanie tego, co Ci ślina na klawiaturę przyniesie brzmi łatwo, przyjemnie i mało skutecznie. Każdy artykuł szarpie w swoją stronę, więc nic dziwnego, że blog stoi w miejscu.
Piękną, logiczną strukturę, którą uwielbiam w analizie, widać też w content marketingu. Założenia są podobne – wyjdź od nadrzędnego celu. Odpowiedz sobie na pytanie, co jest misją Twojej strony? Jakie wartości Ci przyświecają? Jaką wartość oferujesz swoim czytelnikom? Kim oni są (jakie to persony)? Jakie dzielicie powody i tematy do rozmów? Co dokładnie im przekażesz? W jakiej formie? Na jakim kanale? Kiedy? Jakich słów kluczowych użyjesz w tekście, żeby dać się łatwo znaleźć ludziom i przeglądarkom?
Długa lista pytań czeka, abyś na nie odpowiedział. Te wszystkie wysiłki skoncentrowane na jednym celu rozpędzą Twojego bloga w upragnionym kierunku. Ruszy jak rakieta. Przebije się przez stratosferę Twoich oczekiwań.
Potężne paliwo napędowe dla całego mechanizmu uzyskasz, jeśli zrozumiesz jedną kluczową rzecz. Nie istnieje coś takiego jak „Twój czytelnik”. Nie wystarczy jeden wór, do którego wrzucisz wszystkich. Potrzebujesz co najmniej 5 worów.
W każdym kolejnym znajdziesz osoby coraz bardziej zaangażowane w Twoją twórczość. Zastanów się, kim są ludzie w poszczególnych worach i co możesz zrobić, żeby przeskakiwali coraz dalej i zostawali w tym dla najbardziej zaangażowanych.
W pierwszym gniotą się Ci, którymi zajmujesz się rzadko lub wcale. To obcy. Nie słyszeli o Twoim blogu i jeszcze nie wiedzą, że możesz odmienić ich życie. Dalej tłumnie gromadzą się odwiedzający. To te anonimowe twarze przychodzące do Ciebie, a potem wychodzą z niczym i ślad po nich ginie. Trzeci to leady, subskrybenci, osoby, do których masz kontakt. Stosunkowo nieliczna grupa, która zdecydowała się podejść, przedstawić, zostawić wizytówkę. W czwartym przestronnym worze goszczą się klienci. To ci, którzy kupują to, co im sprzedajesz – towary, siebie czy swoje idee. Jednak to nie jest ostatni wór. Na samym końcu, gdzieś na skraju albo poza Twoją świadomością, rozlokował się worek elitarny. Worek, gdzie trafiają nieliczni – Twoi ewangeliści, miłośnicy. Zachwyceni Twoją marką, kupujący w ciemno, walczący o Twoje dobre imię jak o najcenniejsze skarby własnego ja. Życzę Ci, żeby znalazł się tam ktoś jeszcze poza Twoją mamą.
Jak wspierać migrację do lepszych worków? Czekaj na każdym z progów z naręczem atrakcyjnych propozycji. Na pierwszym – z wpisami w social mediach, linkami do bloga z innych stron, dyskusjami na forach, logiem na materiałach, słowami kluczowymi i dobrym SEO. Do grona leadów zapraszaj przez formularze, przyciski Call-To-Action, landing page, wartościowe darmowe opracowania, kampanie reklamowe, zbieranie kontaktów off-line. Na klienta zapracuj oceną leadów, mailingiem, dobrą stroną produktową, kampanią reklamową. Rozpieść klienta przez personalną wiadomość, pochwal w social mediach, daj prezent. Zaskocz, dostarczając więcej wartości niż oczekiwał, a zostanie Twoim ewangelistą.
Co zyskasz dzięki nowemu podejściu do Twojego bloga? Sprzedaż poszybuje w górę, nie opędzisz się od lajków i gorących uczuć, a Twoje przesłanie pobiegnie w świat w tempie olimpijskim na odległości ultramaratońskie.
Chcesz? Chcesz tego wszystkiego? Potrzebujesz kilku rzeczy.
Do dzieła! Powodzenia!
Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.
PCC
Mimo wszystko warto pisać o czymś ciekawym a nie o temacie powielanym już tyle razy na innych blogach. Trudno trafić teraz w internecie na artykuł o oryginalnej interesującej treści.
luaksz
Wcale nie jest tak łatwo zaciekawić czytelnika. Programiści mają bardzo ciężko, copywriting w ich wykonaniu zwyczajowo zostawia wieeeelee do życzenia, a przecież ktoś musi pisać programistyczne wypociny. I pytanie, jak rozwiązać taki problem? 🙂
Hania Wesołowska
Można znaleźć tego jednego na sto, co pisze merytorycznie i bardzo ciekawie, albo stworzyć parę – jeden wie o czym pisze, a drugi wie, jak to ciekawie ująć. Można programista-programista, programista-ktoś_inny_z_IT albo programista + copywriter. Nie jest to łatwe, żeby się porozumieć na takie specjalistyczne tematy, ale jest szansa na dużo ciekawszy tekst niż bez tego.
Może zaciekawi Cię także:
Kulisy badania zarobków #1 przygotowanie danych
541 osób wzięło udział w badaniu zarobków i kompetencji analityków 2021. Żeby umilić czekanie na wnioski, przedstawiam kulisy badania –
Zmiany w certyfikacie ECBA IIBA
Zobacz co IIBA zmienia w zakresie egzaminu ECBA. Co to oznacza dla z zdających? Kiedy zmiany wchodzą w życie? Skąd
Książki, które polecam z 2020 roku
Polecam 7 spośród książek, po które sięgnęłam w 2020 roku. Może posłużą i Tobie. Książki uczą, poszerzają horyzonty i wywracają
Zapisy na III edycję Kursu Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA
Zapisy na III edycję Kursu Zdobądź Certyfikat ECBA IIBA skończyły się 31.01.2021 r. Z 3-cią grupą uczymy się do połowy
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2021
Rusza badanie zarobków i Kompetencji Analityków 2021. Weź udział i dowiedz się ile powinieneś zarabiać. Poznaj lepiej analityków w Polsce.
Badanie Zarobków 2021 – Jakie pytania?
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych analiza IT odbyło się na początku lat 2016, 2017 i 2018. Po 3 latach
Materiały o analizie, których potrzebujesz – badanie
Chcę przygotowywać dla Ciebie materiały edukacyjne, których naprawdę potrzebujesz. Zamiast się domyślać co to jest, po prostu Cię zapytam. 🙂
Zmiany w Scrum Guide i analiza – pierwsze wrażenia
Wczoraj ogłoszono zmiany w Scrum Guide – przewodniku po najszerzej stosowanej metodzie pracy zespołów deweloperskich w IT (i nie tylko).
Aktor na diagramie przypadków użycia UML
„Stanęłam przed wyzwaniem analizy wstecznej systemu, w którym wszystkie procesy są wywoływane przez system, nie ma żadnych użytkowników biznesowych. System
Bezpańskie wymagania
Pamiętam pierwszą zaskakującą lekcję o wymaganiach. Wyciągnęłam pieczołowicie przygotowaną moją pierwszą specyfikację wymagań. Zebraliśmy wymagania przez wywiad z klientem –
Kurs Analiza w 7 krokach
Badania pokazują, że jedną z najczęstszych przyczyn porażek projektów są problemy z wymaganiami. Mimo wielu lat doświadczeń w branży, wciąż nie
Książki o analizie biznesowej i nie tylko
Na goodreads zebrałam książki, które przeczytałam lub chcę przeczytać. Zajrzyj, może któraś Cię zaciekawi. Podziel się swoimi wrażeniami. Poleć coś
Lean Coffee Analityków #4
Wpadaj na 4. spotkanie analityków i przynieść swój temat 🙂 Spotkamy się w formie Lean Coffee – każdy dorzuca temat,
Kurs Trafnych Wyborów
Wydaję Kurs Trafnych Wyborów, w którym nauczę Cię jak przygotowywać profesjonalne uzasadnienie biznesowe i podejmować najlepsze decyzje. Sama w ten
Jak pracować z przeszkodami?
Co łączy Scrum Mastera, lidera i strategicznego analityka biznesowego? Każdy z nich próbuje usuwać przeszkody stojące na drodze grupy osób,
aw3m #017 Kiedy inny zespół ma Twoją zmianę głęboko w backlogu
Co zrobić, kiedy Twoje zadanie zależy od części, jaką dostarcza inny zespół, ale on ma swoją część głęboko w backlogu?
Komunikacja – co może pójść nie tak?
„Zaczynam myśleć, że to największy problem ludzkości” – powiedział znajomy. Mnie również każdego dnia przytłacza nieskuteczna komunikacja – u siebie,
Jak radzić sobie z aspektami prawnymi w projektach IT?
W pracy analityka biznesowego zdarza się, że analizuje on projekty zahaczające o aspekty prawne. Często jednak nie ma wystarczającej wiedzy
BABOK Guide v.3 – IIBA
Jeśli jeszcze nie znasz (na pamięć 😉 BABOK Guide, zapraszam do nagrania – co to za książka, co w niej znajdziesz
aw3m #016 Optymalizacje lokalne
Masz pomysł na uprawnienia w pracy? Czy jesteś pewien, że to będzie dobre? A może jedynie przesuniesz problem w inne
aw3m #015 Wymagania jakościowe
Wymagania jakościowe (niefunkcjonalne, pozafunkcjonalne, NFR) – czym są, jak je znaleźć, z kim uzgodnić? Zobacz analizę w 3 minuty. Wymagania
aw3m #014 Analiza wteczna – jak ogarnąć nieudokumentowany system
Jak ogarnać istniejący, nieudokumentowany system, kiedy musimy go zmieniać, utrzymywać, rozwijać, a dokumentacji brak i nie wiadomo jak działa? Kilka
aw3m #013 Dzień analityka
Zastanawiasz się jak wygląda dzień z życia analityka? Co robimy? Określamy problemy i cele Planujemy zadania analityczne Robimy analizę interesariuszy
aw3m #012 Najczęstsze błędy w analizie
Jakie są najczęściej popełniane błędy w analizie biznesowej? Zobacz ranking.Masz przed sobą ranking najczęstszych błędów w analizie biznesowej. Można kłócić
aw3m #009 Waterfall
Waterfall – już jest największą obelgą, a niedługo zaczniemy nim straszyć dzieci 😉 Czym jest a czym nie jest waterfall?
aw3m #008 Jak nie przeprowadzać spotkań
Jak nie przeproadzać spotkania? Kilka wskazówek – czego nie robić przed, w trakcie i po spotkaniu, żeby zmarnować czas. Najwyżej
aw3m #007 Jak zbierać wymagania
Jeśli klient nie wie, czego chce, wymagania ciągle się zmieniają, dałeś im to, co chceli, a nadal są niezadowoleni… to
analiza w 3 minuty #005 Jak współpracować ze specjalistami UX
Jak współpracować ze specjalistami UX? Trudno o tym w 3 minuty :P, ale cóż – próbuję 🙂 A w tym
Analiza w 3 minuty #004 Jak sprawdzać realizację celu
No, dobra, 3 minuty to naprawdę niewiele 😛 Ale cóż – wyzwanie to wyzwanie. W galopie poszło dziś o weryfikacji
Analiza w 3 minuty #003 Jak zacząć w nowej firmie
Jak zacząć pracę analityka w nowej firmie? Czego się dowiedzieć? Zapraszam na 3 odcinek z serii “analiza w 3 minuty”
Czy analitycy wyginą?
Czy analitycy wyginą? Bo przecież agile i w ogóle. To pytanie zadał Radek. I teraz pewnie żałuje, bo jak przystało
Analiza w 3 minuty #002 Jak określać cel
Jak określać cele? W 3 minuty streszczam: > po co to robić > co zazwyczaj robimy źle > 3 techniki,
Analiza w 3 minuty #001 Hello World
Jeśli ktoś subskrybował kanał YouTube, to się po 100 latach doczekał czegoś nowego 🙂 Ruszam z serią “analiza w 3
Myślenie systemowe – recepta na strzały znienacka
Masz czasem wrażenie, że świat projektów IT jest cholernie nieprzewidywalny? A gdyby tak nie popadać w paranoję i ogarnąć to,
Zostań swoim własnym zewnętrznym konsultantem – myślenie lateralne
We wszystkich profesjach spotykamy się na co dzień z różnymi problemami, a żeby rozwiązywać te problemy skutecznie, musimy umiejętnie korzystać
Jak zweryfikować wiedzę analityka? Certyfikat ECBA IIBA wg Mikołaja
Funkcja analityka biznesowego w firmach oraz projektach IT w Polsce pojawiła się dość niedawno. Zakres obowiązków na tym stanowisku oraz
Raport Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018
Przed Tobą wyniki III edycji Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018! Po raz trzeci zapytaliśmy kilkuset analitków biznesowych w Polsce
NA006: Zarządzanie zmianą w organizacji
„Bądźcie bardziej agile”. To, z grubsza, początek i koniec instrukcji od Ważnego Managera, jakie dotarły do większości pracowników jednej z
Analityk płakał #15 Product Owner nie reklamuje
Badanie satysfakcji klienta – czy naprawdę robisz dobrą robotę?
Chcę Cię zczelendżować 😛 Znaczy się postawić przed niewygodnym zdaniem. Wyniki mogą zepsuć Ci humor. Ale jeśli tak się stanie,
Agile Analityk w Scrumie
Wielu analityków zastanawia się jak pogodzić swoją pracę z podejściem agilowym, a zwłaszcza popularnym Scrumem, który nie ma roli analityka.
Czy analityk robi głuchy telefon?
Spotkałam się ostatnio ze stwierdzeniem, że analityk źle wpływa na komunikację w projekcie tworząc efekt tzw. głuchego telefonu. Niepotrzebnie staje
Plebiscyt – Zasłużeni dla analizy
Czy jest ktoś, kto szczególnie na Ciebie wpłynął? Ktoś, dzięki komu jesteś takim analitykiem jak dziś? Teraz masz szansę podziękować,
Kurs UML Michała Wolskiego do 9 stycznia!
Chcesz nauczyć się UML? Ale tak na serio? 🙂 michalwolski.pl wypuścił kurs internetowy! 13 diagramów, 5h godzin wideo, 4 webinary,
NA005: Tworzenie i rozwój produktu – Olga Springer i Tomasz Tomaszewski
[podcast src=”https://html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/6033918/height/360/width/450/theme/standard/autonext/no/thumbnail/yes/autoplay/no/preload/no/no_addthis/no/direction/forward/” height=”360″ width=”450″ placement=”top” theme=”standard”] Jak zasubskrybować podcast? Słuchaj go z komputera: na tej stronie na YouTube na iTunes
Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2018
Masz przed sobą 3. już edycję Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych Analiza IT. W tym roku od grudnia 2017
Badanie Zarobków Analityków Biznesowych 2018 – zapowiedź
Pamiętasz badanie zarobków i kompetencji analityków biznesowych? Ostatnio wzięło w nim udział 382 osoby, co było niemalże spełnieniem postawionego celu
Relacja z ReQuest 2017
ReQuest zapowiadało się dobrze – w agendzie pojawiło się wiele znajomych nazwisk. Kolejny plus – do Torunia bliżej niż do
Certyfikat Professional Scrum Product Owner I
Wielu analitykom (i nie tylko) chodzi pewnie po głowie, żeby zrobić certyfikat na Product Ownera (Professional Scrum Product Owner). Pojawia
Podejście zwinne czy sterowane planem
Nie trudno zauważyć, że projekty różnią się od siebie. Zamiast działać “na jedno kopyto”, można z większym powodzeniem realizować projekt
Książka "Inżynieria wymagań. Studium Przypadków"
Naczytałeś się już o wymaganiach i analizie, ale nadal brakuje Ci konkretów? Chciałbyś podejrzeć przez ramię jak faktycznie pracują inni
Analityk płakał # 14 Bardziej agile i bardziej fixed-price
Czego można się nauczyć pracując nad utrzymaniem aplikacji
– Może po prostu na początku mówmy im szczerze jak to wygląda, żeby nie mieli złudzeń i się nie rozczarowywali.
Model rozwoju kompetencji analityka biznesowego IIBA
Właśnie wyszło świeżutkie opracowanie modelu rozwoju kompetencji analityka biznesowego wg IIBA! 😀 Co to dla Ciebie oznacza? Jeśli: rozpoczynasz pracę
Jak doradzać, żeby doradzić
Wyobraź sobie taką sytuację… Od ponad godziny próbujesz przekonać klienta do swojego punktu widzenia. Ty wiesz, że masz rację, a
Kurs Podstaw IT
Kurs Podstaw IT dla analityków właśnie wystartował! 🙂 ? ? ? ? ? Znając wyzwania analityków, którzy nigdy nie mieli styczności
Nowe trendy w zarządzaniu procesami – IV spotkanie s3GA
Serdecznie zapraszamy na IV Spotkanie Trójmiejskiej Grupy Analitycznej! Prelegentem będzie Zbigniew Misiak – wybitny specjalista z zakresu Business Process Managment,
Analityk płakał # 13 odpowiedzialnego brak
Kalkulator zarobków Analityków Biznesowych – Ile powinieneś zarabiać?
Chciałbyś wiedzieć ile powinieneś zarabiać? Czy przypadkiem nie zarabiasz zbyt mało w porównaniu z innymi analitykami? Jaką kwotę podać na rozmowie
Problemy analityków – Praca magisterska Wojtka
Zapraszam Was do wzięcia udziału w badaniu problemów analityków, które przeprowadza Wojtek Ślesiński w ramach swojej pracy magisterskiej. Wygląda na
Wnioski z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016
Po długich bojach niezmiernie cieszę się publikując wyniki z 203-stronicowego raportu z Badania Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016. W badaniu
Trójmiejska Grupa Analityczna (s3GA) i spotkanie Yet another (User) Story Part 2
Słyszałeś już o Trójmiejskiej Grupie Analitycznej (s3GA)? To ludzie z Trójmiasta zafascynowani analizą, którzy organizują przestrzeń do wymiany doświadczeń. Przyjdź 11 kwietnia na 3-cie
Zanim znajomy zrobi Ci stronę WWW lub system IT
Kilkudziesięcioosobowa organizacja z dużą rotacją. Stawiają nową stronę. Znajomy znający się na IT spada z nieba i oferuje pomoc. Tworzy
Czego Analityk może nauczyć się od Product Managera i vice versa?
Rzadko spotykamy się w jednym projekcie. Chociaż nasza praca ma w dużej mierze zbliżony charakter, PM-owie zabierają się za swoje
Młodszy Analityk Biznesowy i Stażysta – staż, wiek, zarobki
W ramach oczekiwania na pełny Raport Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016, nieco o Młodszych Analitykach i Stażystach w analizie.
Naucz się rozmawiać z programistami – Kurs IT dla analityków – 2 lekcje do pobrania
“Zmerdżuj mastera do swojego brancza i zrób zielony bild.” Masz problem ze zrozumieniem programistów? IT to dla Ciebie czarna magia
NA002: Prezentacja o projekcie
Zapraszam do słuchania drugiego odcinku podcastu Najpierw analiza o tym jak przygotować prezentację o projekcie. Masz pytania, komentarze? Daj znać!
Utrzymanie aplikacji, maintenance, indycenty, defekty, CRy
Słowo wyjaśnienia pojęć dla zielonych i nowych w branży. Kiedy ludzie wpadają na genialny pomysł wykonania nowej aplikacji, zazwyczaj mają
Analiza biznesowa. Praktyczne modelowanie organizacji – książka Jarosława Żelińskiego
Książka inspiruje, skłania do rewidowania swojego podejścia i korygowania popełnianych błędów. Pan Żeliński przygotował wyjątkowy zbiór felietonów. Bazuje on na
Badanie Zarobków i Kompetencji 2016
Pozdrowienia z kawiarni, gdzie powstała II edycja – Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016! 🙂 Posłuchaj co nowego czeka na Ciebie
BA bingo
Musisz być na spotkaniu, na którym wiesz, że nic się nie wydarzy? Chcesz porywalizować z kolegami? Wyczuwasz piątek? Zagraj w
Analityk w procesie sprzedaży i współpraca ze sprzedawcami
Jaka jest rola analityka w procesie sprzedaży? Możesz poznawać klienta, jego problem i proponować najlepsze rozwiązanie, które przygotuje Twoja firma.
Analityk płakał # 12 Grafika angażująca zmysły
Kusi, żeby zrobić konkurs na kryteria akceptacji dla grafiki “angażującej zmysły” 😛 😀 Dzięki za podesłanie Michał Bartyzel http://gettingthingsprogrammed.pl
Kanban w pracy analityka
Zarządzanie wymaganiami jest jednym z najważniejszych etapów procesu wytwórczego oprogramowania. Zaczyna cieszyć, że wielu organizacjach rola analityka jest coraz bardziej
Jak to jest między biznesem a IT
Mówimy, że analityk stoi między biznesem a IT. Często przychodzi nam wtedy do głowy obraz ludzi rozmawiających innymi językami, a
Żarty z analityków
Śmiejemy się z innych w serii “Analityk płakał jak analizował“, ale też pośmiejmy się z siebie 😉 Jak śmieją się
Zalety pracy z analitykiem. Czy z Tobą też?
Dzień dobry ? Każdy poranek to nowy start, nowa energia (choć u niektórych dopiero po mocnej kawie albo dopiero po 9:00). Dziś
Analityk to nie dyktafon. Łatwo powiedzieć
Przeglądając jedną z lekcji kursu internetowego Hani Wesołowskiej dla specjalistów (https://analizait.pl/kurs-specjalistow-analizy/) pomyślałam: “Skąd taki analityk, który, załóżmy, pracuje 2-3 lata
5 rzeczy, których programista potrzebuje od analityka
5 rzeczy, które powinny znaleźć się w Twoich materiałach z analizy i komunikacji z zespołem. Zapraszam do polubienia nowego kanału
Czy dręczysz ludzi Twoimi nazwami statusów?
Nazwa ma znaczenie. Dziś pastwię się nad niedbałymi nazwami statusów. Zamówienia, zgłoszenia, dokumenty w obiegu. Nowe, do zatwierdzenia, zatwierdzone, anulowane,
Jak być zwinnym analitykiem – recenzja ze spotkania Agile3M
17 października, godz. 18:00, klub Atelier, Sopot – dobry czas i miejsce by w fajnym gronie pogadać o analizie w
Badanie potrzeb tematów treści, kursów i szkoleń
Badam jaki temat jest dla analityków najbardziej palący i ciekawy. Podziel się proszę tym, z czym się teraz zmagasz, co
Prawo
Jeżeli prace na ustawami toczą się jeszcze w ministerstwach lub rządzie, projekty można znaleźć na stronie rządowego centrum legislacji (https://legislacja.rcl.gov.pl/) lub
7 poziomów dojrzałości analizy
Klient mówi: „Proszę wykopać dziurę”. Pytasz „Jak głęboką?” czy raczej „A po w ogóle taka dziura?”. Poznaj 7 poziomów dojrzałości
Księgowość
Wprowadzenie do księgowości dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz do
Marketing
Wprowadzenie do marketingu dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz
Sprzedaż
Wprowadzenie do sprzedaży dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz do
Controlling
Wprowadzenie do controllingu dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz do
Telekomunikacja
Wprowadzenie do telekomunikacji dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz do
Bankowość
Wprowadzenie do bankowości dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz do
Ubezpieczenia
Wprowadzenie do ubezpieczeń dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz do
Transport, spedycja
Wprowadzenie do transportu dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz do
Energetyka
Wprowadzenie do energetyki dla analityków biznesowych. Strona będzie rozwijać się z biegiem czasu. Jeśli chcesz dodać informacje na ten temat, napisz do
Analityk płakał # 10 przecież działa
Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Urody 😉 Oby Twoje interfejsy zachwycały, przyciągały i okręcały sobie użytkowników wokół palca 🙂
Analityk płakał # 9 fatalny system
Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Urody 😉 Oby Twoje interfejsy zachwycały, przyciągały i okręcały sobie użytkowników wokół palca 🙂
Co myślą o analitykach testerzy, programiści i kierownicy
Zapytaliśmy programistów, testerów, kierowników projektów i osoby w innych rolach o współpracę z analitykami. Odpowiedziało 110 osób. Zobacz jak ocenili
Jaka firma i projekt do Ciebie pasują?
Zastanawiałeś się jak pracuje się w firmach i projektach innych niż Twoje? Jakie zalety i wady ma praca w małych
Kurs Specjalistów Analizy
Pierwszego września ruszył Kurs Specjalistów Analizy (poziom 2). Kontynuuje on Kurs Adeptów Analizy (poziom 1 – dla juniorów i aspirujących
Analityk płakał jak analizował # 8 Skrty
Brnę przez pełne skrótów dokumenty, prezentacje, interfejsy i zastanawiam się. Czy to miejsca było szkoda? W Wordzie przejść do nowej
Analityk płakał jak analizował # 7 Robiliśmy scrumowo
Seria memów z sytuacjami, które doprowadzają analityków do załamania 😉 Więcej znajdziesz na fanpage’u na Facebooku. Zapraszam do nadsyłania swoich załamujących
Czy stosujesz odpowiednie diagramy?
Masz czasem wrażenie, że tworzysz diagram, który nie wnosi wiele nowego? Może produkujesz wiele diagramów, ale wciąż brakuje ujęcia sedna
Ankieta: Analiza i analitycy oczami innych
Developerze, testerze, kierowniku (i inni pracujący z analitykami), jak powinna wyglądać analiza, która pomaga Ci w pracy? Pomóż nam dawać
Twoje 5 min dla dobra Nauki
Spotkałam Szymona na spotkaniach o BABOK Guide. Uśmiechnięty i zaciekawiony. Prywatnie – bardzo pozytywny i zakręcony młody człowiek 🙂 Szymon
Rożne typy analityków
Są dwa rodzaje analityków. A w zasadzie nieco więcej. W każdym razie jest kilka kwestii, wobec których my i nasi
Spotkanie, które nie zmarnuje czasu
Przed Tobą spotkanie! Czy wiesz, jak się je przygotować, żeby nie było stratą czasu? Idziesz na żywioł i liczysz, że “jakoś to
Kurs Specjalistów Analizy
Niedługo ruszy Kurs Specjalistów Analizy! Znajdziesz w nim 30 lekcji dla analityków na poziomie specjalisty, przygotowujących się do awansu lub chcących
PAM Summit 2016 – Open Space Conference
Trzecia edycja PAM Summit zbliża się wielkimi krokami! Jest to już kolejne spotkanie dla wszystkich zainteresowanych projektami (a zwłaszcza analityków
Jak docierać 10 x dalej, 10 x skuteczniej i sprzedawać 10 x więcej? Oda do Content Marketingu
Słyszałeś kiedyś cel projektu pod tytułem “Chcemy zwiększyć sprzedaż” lub “Chcemy powiększyć bazę potencjalnych klientów“? Mi trafił się kiedyś “Chcemy
13 powodów, żeby nie marnować życia w analizie biznesowej
Do tego wpisu zainspirował mnie jeden z ostatnich artykułów Harvard Business Review. Mówił o tym, że żyjesz mrzonkami, bo nie
Humor analityczny
Rozmowy o analizie potrafią zejść na nieoczekiwane tory 😀 Pozdrowienia dla autorów 😉 – Naszym rozwiązaniem na ten problem
Książki dla analityków biznesowych
Odsłonią przed Tobą tajniki zawodu. Sięgniesz po nie kiedy chcesz. I wrócisz do nich w razie wątpliwości. Zobacz które książki warto
Jak zostać analitykiem biznesowym
Olśniło Cię, że ten fascynujący zawód może być dla Ciebie? Tylko jak się do tego zabrać? Od czego zacząć? Jak
Jak pracować z Trudną Osobą?
Masz wrażenie, że wsadziłby Ci nóż w plecy. Normalnie odciąłbyś się od takiej osoby. Teraz jednak nie możesz. Pracujecie nad
Raport Zarobków Analityków Biznesowych 2015
Ile powinieneś zarabiać? Przeczytaj Raport Zarobków Analityków Biznesowych 2015 Nie wiesz jaką kwotę podać na rozmowie kwalifikacyjnej? Zastanawiasz się czy
Jak stawać się doskonałym analitykiem bez stresu i wysiłku – część 2
Awans, wyższe zarobki, zagraniczne projekty, ogromne przedsięwzięcia. Możesz osiągnąć Twoje ambitne cele bez wysiłku i stresu! Wystarczy, że przyjmiesz jedną
Jak stawać się doskonałym analitykiem bez stresu i wysiłku
Awans, wyższe zarobki, zagraniczne projekty, ogromne przedsięwzięcia. Możesz osiągnąć Twoje ambitne cele bez wysiłku i stresu! Wystarczy, że przyjmiesz jedną
Raport z badania zarobków i kompetencji Analityków Biznesowych 2015
Wiemy już to, co czym się nie mówi! Wysokość wynagrodzenia pozostaje tematem tabu. A jednak od wiedzy ile zarabiają inni
Początki w modelowaniu procesów
Obserwujesz sytuację biznesową i chcesz zrozumieć jak działają jednostki organizacyjne firmy? A może sam jesteś częścią procesu i zastanawiasz się
Czego szukają firmy u analityków? – wywiad z pracodawcami
Przygotowuję właśnie pytania do wywiadu o cechach, umiejętnościach poszukiwanych u analityków przez pracodawców. W wywiadzie weźmie udział kilka do kilkunastu
Jakość analizy
Wróciłam właśnie z gdyńskiego spotkania z Andrzejem Bliklem. Urzeczona, jak zwykle, kiedy mam okazję zobaczyć na własne oczy kogoś, kogo
Kurs Adeptów Analizy – 30 lekcji dla początkujących
Potrzebujesz uporządkowania wiedzy i jasnego przeprowadzenia krok po kroku przez analityczne podstawy? Mam coś dla Ciebie: Zapraszam do zapoznania się
Potrzeby
Jedną z podstawowych umiejętności analityka jest odkrywanie potrzeb. Musimy umieć sprawnie zastępować to, co usłyszymy – czego człowiek chce, tym,
Badanie zarobków i kompetencji Analityków Biznesowych 2015!
Zakończyliśmy właśnie Badanie Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2015. Jest ono ściśle dopasowane do zawodu analityka, dlatego tak dokładnych wniosków nie
Stażyści w analizie – warto czy nie warto?
Czy warto zatrudniać stażystów do prac analitycznych? Wdrożenie młodej osoby w tajniki naszej firmy i samej analizy może być bardzo
Seminarium IIBA w Krakowie – Business Analyst & Project Manager
Szanowni Państwo, Z przyjemnością informujemy, że 21.10.2015 IIBA WPC w Krakowie wspólnie z firmą UBS organizuje kolejne seminarium z analizy biznesowej. Tym razem tematem
Domain-Driven Design – Eric Evans
W końcu przyszedł czas na dogłębne wgryzienie się w temat Domain-Driven Design. Pod głównym założeniem mogę podpisać się obiema rękami:
Krytyczne myślenie
Krytyczne myślenie – jedna z podstawowych kompetencji liderów. Dla analityków również niezbędna. Potocznie bywa mylnie rozumiana, dlatego też pragnę ją
Analiza biznesowa – magazyn IIBA
Polski oddział IIBA (International Institute of Business Analysis) opublikował właśnie pierwsze wydanie magazynu Analiza Biznesowa! A w nim artykuły związane z
Po czym poznać dobrego analityka?
Kolega kierownik projektu powiedział, że dzieli analityków na dwa typy: tych, którzy jak dostaną temat, to go dowożą i tych,
Gotowość organizacji na przyjęcie rozwiązania
Wyobraź sobie doskonałe rozwiązanie, które opracowałeś w pocie czoła i prezentujesz je z przepełniającą Cię dumą. Co, jeśli jest tak
Jak typy analityczne zadręczają normalnych ludzi szczegółami
Oczywistym jest, że ludzie są różni-przeróżni 🙂 A jednak czasem zdarza się zapomnieć, że różnice między nami mogą stanowić pewne
Drogi do analizy – zbiór sylwetek analityków
Drogi Analityku! Oto przekazuję Ci ideę podzielenia się czymś cennym, co posiadasz – doświadczeniem z Twojej zawodowej drogi. Jest to
W poszukiwaniu dobrego analityka. Jak go rozpoznać?
Jesteś liderem/kierownikiem zespołu analityków? A może masz firmę i planujesz zatrudnić analityka? Zastanawiasz się jakich kompetencji szukać i jak je
Podstawowe kompetencje analityka
Zastanawiasz się jakie kompetencje zdobyć lub rozwijać, aby być lepszym analitykiem? IIBA na podstawie wieloletniej wymiany doświadczeń analityków z całego
5 perspektyw analizy i potrzebne kompetencje
5 perspektyw pracy analityka wyróżnionych przez BABOK Guide, w których skupiamy się w sposób szczególny na wybranych aspektach analizy to:
Co robić z pojawiającą się zmianą wymagań
Mówi się, że nic w nie jest tak pewne jak ZM_ _N_. Kupuję samogłoski: zmiana. Co powiemy na zmianę w
Co robić, kiedy nie wiesz, co zrobić?
Co robić, jak żyć? Znalazłeś się w sytuacji, w której nie wiesz co dalej? Jak do tego podejść, jak to
Fuckup Nights – o moich analitycznych fuckupach
W ramach Fuckup Nights Trójmiasto opowiadałam o swoich analitycznych fuckupach. Zapraszam do uczenia się na błędach – najlepszych, bo cudzych
Weryfikacja wymagań
W projekcie każdy ma swoje ważne zadanie, w którym musi dać z siebie wszystko. Na końcu czeka osoba, która potrzebuje
Techniki analizy biznesowej BABOK Guide 3.0
Jakie są tajne triki analityków? Poznaj techniki analizy biznesowej, jakie podsuwa nam BABOK Guide 3.0 – przewodnik po dobrych praktykach
Słownik pojęć
Zdarzało Ci się robić słownik pojęć biznesowych? Nie brzmi sexi? Zależy jak na to spojrzeć 🙂 Jeśli musisz to zrobić dla świętego
Czy to rozwiązuje problem?
Tempo, w jakim pracujemy, nie sprzyja długim, dogłębnym rozważaniom na temat sensu. A sens właśnie jest zasadniczym elementem pracy analityka
BPMN Poster
BPMN – najbardziej popularna notacja do modelowania procesów. Znana w IT i po stronie biznesu. Jak się jej nauczyć? Można
Kategorie wymagań
Wymagań mamy kilka rodzajów. Różnią się one poziomem szczegółowości, źródłem pochodzenia i etapem zaawansowania projektu/analizy, na jakim jesteśmy w stanie
2 pomysły na zapobieganie niskiej jakości
Czasem bywa tak, że okazuje się, że wynik analizy odbiega od ideału. Pośpiech, natłok spraw, rozproszenie różnymi tematami, zmęczenie, bagatelizowanie
Praca, spełnianie wymagań i analiza w firmie z produktem
Moje dotychczasowe doświadczenia brały się z firm skoncentrowanych na realizacji projektów na zamówienie. Pracę w firmach utrzymujących i rozwijających produkty
BA Core Concept Model
BABOK Guide 3 wprowadził podstawowe pojęcia związane z analizą biznesową i ubrał je w Business Analysis Core Concept Model. Stanowią
Co ma analityk do kierownika projektu?
Zarządzanie projektami – niby temat gdzieś obok analizy biznesowej. Ale czy na pewno? Analitycy ściśle współpracują z kierownikami projektów. Wiele aspektów
Czy na pewno wiesz czym jest jakość?
Czy wiesz czym jest jakość i jak powinniśmy ją określać? Wg książki “Doktryna jakości”, najczęstszym błędem popełnianym przez firmę jest
Słownik pojęć i model dziedziny
Podczas analizy powinno się tworzyć słownik pojęć i model dziedziny. Tak. O tym, jak bardzo wartościowe jest wykonywanie pewnych czynności z kategorii dobrych analitycznych
Uzasadnienie biznesowe
Czy rozpoczynając nowe przedsięwzięcie wiesz z pewnością, że jest ono warte zachodu? Często rozpoczyna się projekty nie posiadając rzetelnego potwierdzenia,
Walidacja, czyli jak sprawdzić czy masz właściwe wymagania
Napracowałeś się przygotowując wymagania rozwiązania. Specyfikacja, rejestr produktu czy projekt w innym narzędziu dopięte na ostatni guzik. Wymagania są spójne
Blogi, strony, organizacje i wydarzenia dla analityków
Jesteś już analitykiem. Co dalej? Czujesz potrzebę rozwoju, wymiany doświadczeń? Choć analityk do popularnych zawodów wciąż nie należy (ok 15
PMBOK vs. PRINCE2 (i Scrum)
Czym różnią się jedne z najbardziej znanych standardów związanych z zarządzaniem projektami? Zobacz 11 różnic dotyczących głównych założeń, podejścia do
Kontrola czy swoboda użytkownika, czyli filozofia projektowania systemów, cz.2 – przykłady
Użytkownik powinien mieć pełną kontrolę nad oprogramowaniem W poprzednim artykule opisywałem sposób myślenia polegający na uznaniu wyższości użytkownika nad oprogramowaniem.
Kontrola czy swoboda użytkownika, czyli filozofia projektowania systemów
Analizując wymagania i modelując funkcjonalność przyszłych systemów informatycznych stoimy często przed trudnymi decyzjami – czy szukać idealnego rozwiązania, czy też
Jak wykorzystać analizę biznesową do zapewnienia jakości projektów IT [cz. 2]: Analiza w firmach
artykuł jest kontynuacją – część pierwsza: https://analizait.pl/2014/jak-wykorzystac-analize-biznesowa-do-zapewnienia-jakosci-projektow-it-cz-2-analiza-w-firmach/ Zmieniające się znaczenie rozwiązań IT w przedsiębiorstwach Ostatnie kilkadziesiąt lat pokazuje, że rola
Jak wykorzystać analizę biznesową do zapewnienia jakości projektów IT [cz. 1]: Wprowadzenie
W przedsięwzięciach informatycznych przywiązuje się różną wagę do pracy analitycznej. Wiele czynników i przyjętych kryteriów ma na to wpływ. W
REQB. Requirements Engineering Qualifications Board – w trzech aktach
Uwaga! Ten certyfikat nie jest już dostarczany jako REQB. Zobacz IREB: https://www.ireb.org/ Prolog W pewnym momencie kariery zawodowej – czy to
Analiza IT – dzień z życia praktyka
Przed Tobą prezentacja o pracy analityka biznesowego w Asseco Poland i warsztaty z UML prowadzone przez nas. Koło Zarządzanie IT
Metoda FURPS, czyli 29 rzeczy do przemyślenia w każdym projekcie IT
“To aplikacja nie będzie działała na smartfonach?”, “Przecież to oczywiste, że powinna być możliwość rozbudowania systemu o pluginy!” – jak
Traceability, czyli potęga narzędzi CASE
Traceability, czyli zdolność do śledzenia, to jedna z najważniejszych funkcji narzędzi do modelowania systemów informatycznych. Stanowi ona jedną z przewag
Podsumowanie roku 2013
Za nami drugi rok działania Analizy IT! Polubiliście nas 3 razy bardziej, zaglądaliście do nas 4 razy częściej, zapisaliście się
Drogi do analizy – zbiór sylwetek i historii analityków
Ruszamy z nowym pomysłem! Chcemy stworzyć zbiór historii o drogach różnych osób do analizy. Będziesz mógł w nim znaleźć osoby
Początkujący czy ekspert analizy – na jakim jesteś poziomie? – wywiad z jednymi z najlepszych analityków w Polsce
Jak ocenić na jakim poziomie zaawansowania wykonujesz swoją pracę? Zadaliśmy pytania trzem znakomitym ekspertom, postaciom, które wniosły wielki wkład w
OCUP Fundamental – certyfikat podstaw UML
Usłyszałam kiedyś, że nie warto sprawdzać znajomości UML, bo i tak każdy rysuje diagramy po swojemu. Czy to znaczy, że
UX Pomerania – warsztaty z użytecznego projektowania interfejsów dla amatorów
Jako zagorzali zwolennicy UX polecamy UX Pomerania! W szczególności, jeśli nie dysponujesz w projekcie tak wartościowym zasobem jak własny UX,
Wstęp do wzorców projektowych
“Po co wymyślać koło na nowo?” – to znane z życia codziennego powiedzenie aktualne jest także podczas realizacji projektów IT.
Jeśli nie Scrum, to co?
Firmy zrażone ciągnącymi się latami projektami, które dostarczają nie to, co było potrzebne, są otwarte na alternatywy. Wykonawcy wychodzą naprzeciw
Mity na temat PRINCE2
Dla niektórych PRINCE2 brzmi profesjonalnie, innych przeraża swoją wielkością. Na temat tej metodyki krąży kilka mitów, które warto obalić, by
Analiza interesariuszy – nie pomiń nikogo!
Jeśli pominiesz ważne osoby, grupy czy organizacje, tracisz źródła wymagań i ryzykujesz, że rozwiązanie nie spełni swojego zadania. Pomoże Ci
Dlaczego projekty w sektorze publicznym się nie udają?
Wczoraj na blogu Tomka Tomaszewskiego (blog.tomaszewski.it) pojawił się wpis z porównaniem sukcesu projektów w sektorach prywatnym i publicznym w Polsce.
Biznes i nauka
Jak dwie połówki doskonałej jedności – biznes i nauka rozpaczliwie potrzebują się nawzajem, choć tak trudno im się odnaleźć i
Znaczenie analizy w projektach IT
Po co firma ma wydawać pieniądze na analityka? Przecież do tej pory jakoś realizowaliśmy projekty i wszystko bez niego jakoś
Model dziedziny – porządkujemy rzeczy ze świata użytkownika
Ostatnio kolega zapytał mnie przystępując do tworzenia systemu “a czym jest ta multiagencja?”. “Kurczę”, pomyślałam, “rzeczywiście przewijała się w rozmowach,
Metodyka zwinna – po czym ją poznać?
Agile uwalnia i pozwala tworzyć. To powód, dla którego posiada masy zwolenników. Jednak zwinne podejście to nie tylko ulga z
CRACK – wybieramy reprezentanta projektu
Zamawiasz oprogramowanie? Zazwyczaj nie wystarczy poprosić i zapomnieć o sprawie. Wyznaczasz osobę albo tworzysz zespół odpowiedzialny za projekt po Twojej
Jak nie puścić firmy z torbami
Analiza trwa zbyt długo? A może jej brakuje – zaskakują Cię nowe założenia, są uszczerbki w jakości? Jedno i drugie
Diagram komponentów
Za pomocą diagramu komponentów można przedstawić konstrukcję systemu z najwyższego poziomu abstrakcji. Po co? Aby rozpocząć projektowanie struktury i główne
Szybko, szybko!
Ile powinna trwać analiza? Tak długo, aż każda kwestia stanie się dla Ciebie jasna jak słońce. Aż zrozumiesz i poczujesz
Techniki pozyskiwania wymagań
W jaki sposób można pozyskiwać informacje od klientów, dla których przygotowujesz rozwiązanie? Poznając techniki pozyskiwania wymagań zobaczysz jak wiele masz
Techniki pozyskiwania wymagań
W jaki sposób można pozyskiwać wymagania? Jest wiele możliwości. Poniżej lista najbardziej znanych metod
Materiały z seminarium "Analityk i sekretarka – znajdź 10 różnic!"
I po spotkaniu. Cieszę się, że przybyło Was tak wielu. Wszelkie zażalenia proszę kierować do mnie na maila lub do
Zaproszenie na seminarium "Analityk i sekretarka – znajdź 10 różnic"
“Analityk robi notatki i stosy niepotrzebnych papierów.”, “Przerost formy nad treścią.”, “To jak zostać sekretarką.”, “Atrybuty – Word i drukarka.”,
Diagram stanów
Ze stanami, statusami mamy do czynienia w zamówieniach, wizytach, ubezpieczeniach, obiegu dokumentów, czyli w praktycznie każdym systemie. Bywa, że tworzymy
Modelowanie zakresu
Ile znasz rzeczy w projektach gorszych od zmiany zakresu? Według badań PMI to najczęstsza przyczyna niepowodzeń! Problemy te występują w
Analiza dokumentów – jak znaleźć igłę w stogu siana?
Praktycznie każdy projekt stawia nas przed zadaniem przestudiowania dokumentów. Mogą to być zapytania ofertowe, dotychczasowe rozwiązania, notatki ze spotkań, biznesowe
Lessons Learned – jak działać lepiej?
Dobrze jest uczyć się na błędach. Można na cudzych, ale bardziej chyba zapadają nam w pamięć własne. Powtarzając jakiś proces,
Analiza SWOT
Prosta, a zarazem bardzo pomocna – pozwala dostrzec to, co najważniejsze. Analiza SWOT. Z pewnością zdarzyło Ci się nie raz