PMBOK vs. PRINCE2 (i Scrum)

Czym różnią się jedne z najbardziej znanych standardów związanych z zarządzaniem projektami? Zobacz 11 różnic dotyczących głównych założeń, podejścia do celów projektu, roli kierownika projektu i sposobów wdrażania metodyk w organizacjach.

Co jest czym

 PMBOKPRINCE 2
1Zbiór dobrych praktyk – elementy, które są ważne w projekcieMetodyka – opis procesów od początku do końca projektu oraz opis produktów prac (dokumentów)
2Kierowana do kierownika projektuKierowana do zarządzających, m.in. do kierownika projektu
3Standard PMBOK posiada około 2,5 więcej treści niż PRINCE2, mierzonej w dniach szkoleniowych potrzebnych do przygotowania do egzaminu, jest także spora przewaga w objętości materiałów

2. PMBOK nie wtrąca się w działania zarządcze powyżej kompetencji kierownika projektu – sponsora czy kierownictwa organizacji. Koncentruje się tylko na kierowniku projektu i jego działaniach. PRINCE2 angażuje także przedstawicieli interesów kierownictwa organizacji, użytkowników jak i dostawców – opisuje zarówno zarządzanie strategiczne jak i operacyjne (kierownik projektu).
Przedstawia to poniższy poglądowy rysunek, na którym dodany jest też Scrum. Ta ostatnia, dla kontrastu, jest metodyką wytwórczą – opisuje prace zespołu, nie mówi nic o poziomie zarządzania, co oznacza, że nic nie stoi na przeszkodzie, by projekt realizować wg PRINCE2 w kwestiach zarządzania i Scrumem w kwestiach wytwarzania.
vs1
vs2

Cele projektu

 PMBOKPRINCE 2
4Sukces = dostarczony produktSukces = osiągnięcie zamierzonych korzyści
5Wymagania mogą być znane po wejściu w projektWymagania muszą być znane przed wejściem w projekt

4. To, że dostarczony zostanie produkt zgodny z wymaganiami jest sukcesem w PMBOK. PRINCE2 oczekuje więcej – produkt musi się przyczynić do osiągnięcia zamierzonych korzyści, inaczej jest bezużyteczny.
5. Rozpoczęcie projektu może stanowić w PMBOK początek pozyskiwania wymagań. W PRINCE2 przed uruchomieniem projektu musimy być przekonani, że projekt ma sens, a jego podjęcie jest opłacalne (określone uzasadnienie biznesowe).

Kierownik projektu

 PMBOKPRINCE 2
6Kierownik – samodzielny i decyzyjnyKierownik – mniej samodzielny i decyzyjny; w decyzje włączeni biznes, użytkownik, dostawca
7Kierownik – może być kierownikiem zespołu wytwórczegoKierownik – raczej nie jest kierownikiem zespołu wytwórczego

6. W PRINCE2 kierownik projektu jest rolą bliższą biznesowi niż zespołowi wytwórczemu – ma przede wszystkim zarządzać projektem jako całością, dostarczaniem produktów zajmują się kierownicy zespołów. Co ciekawe, w kontraście do postrzegania kierownika projektu przez firmy IT, PRINCE2 ukazuje go raczej jako pracownika organizacji zamawiającej rozwiązanie, nie dostawcy.
PM

Wdrożenie

 PMBOKPRINCE 2
8Nie da się wprost wprowadzić w życie (to tylko zbiór wytycznych)Można wprost stosować (pełny opis)
9Może być wdrażany stopniowo do organizacjiWdrażany w całości do organizacji (projekt jest realizowany zgodnie z PRINCE2 lub nie; nie oznacza to, że trzeba  go wdrożyć w całym jego bogactwie – należy go przyciąć do potrzeb)
10Najważniejsze elementy to WBS i karta projektuNajważniejsze elementy to 7 pryncypiów (bez nich nie ma PRINCE2). Ważny też opis produktu.

8. PMBOK jest jak klocki lego – możesz wziąć te elementy, które chcesz i stworzyć z nich taką metodykę projektową, jaką zechcesz. PRINCE2 jest jak drzewo – musisz je przyciąć do potrzeb (mniej lub więcej owoców, liści, gałązek), ale podstawowy pień, nadający strukturę, zostaje zachowany.
klockiDrzewo
9. Czy projekt jest prowadzony zgodnie z PRINCE2 dokładną odpowiedź dadzą pryncypia (ciągła zasadność biznesowa, korzystanie z doświadczeń, zdefiniowane role i obowiązki, zarządzanie etapowe, zarządzanie z wykorzystaniem tolerancji, koncentracja na produktach, dostosowanie do warunków projektu) i listy kontrolne zgodności z PRINCE2.
Źródła:

  1. szkolenie PMBoK – Witold Janicki, Altkom Akademia
  2. OGC, PRINCE2 – skuteczne zarządzanie projektami

Zbuduj fundamenty pracy marzeń jako analityk

Dołącz do 6000 analityków i otrzymaj PDF ze wskazówkami.
Poznaj też serię innych bezpłatnych materiałów i aktualizacje o bieżących projektach

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart