Business Motivation Model – po cóż my to robimy?

Wdrażasz się w nowy projekt. Od pierwszej chwili jesteś zasypywany szczegółami. Masz czasem wrażenie, że przydałoby się zrobić krok w tył i dowiedzieć o co właściwie chodzi? Po co my to robimy? Dowiedz się do czego jest potrzebne tworzone rozwiązanie, a odkryją się przed Tobą nowe możliwości – weryfikacja, czy to, co robimy jest odpowiednie. Poznaj Business Motivation Model, a nie będziesz już nigdy zagubiony 😉

Business Motivation Model (BMM)

Business Motivation Model to notacja, która umożliwia uchwycenie i przedstawienie w prosty sposób planów biznesowych. Modele tworzone są z perspektywy biznesu. Pozwalają zrozumieć motywacje organizacji i czynniki na nią wpływające.

W czym pomaga BMM?

BMM pomaga organizacjom określić swój cel, aby zmierzały one w określonym kierunku, z wykorzystaniem potrzebnych środków, a nie w sposób chaotyczny i pozbawiony planu. Pozwala także na uchwycenie czynników, które mają wpływ na firmę i realizowane przez nią przedsięwzięcia, aby te czynniki monitorować, reagować na zachodzące zmiany i dostosowywać działanie organizacji.
Twórcom systemów IT BMM pomaga zrozumieć przyczyny zmian biznesowych, samą istotę tych zmian oraz czynniki na nie wpływające. Ważne, by przystąpić do tej próby zrozumienia biznesowej motywacji jeszcze zanim zaczniesz projektować system informatyczny. W ten sposób będziesz mieć większe szanse na to, że naprawdę będzie odpowiadał on zamierzeniom firmy.
BMM można także wykorzystać do tworzenia biznes planu lub rozwoju swojego biznesu, chociaż nie jest to wystarczający środek do stworzenia modelu biznesowego.

Elementy

Podstawowymi pojęciami BMM są Stan końcowy (ang. Ends) i Środki (ang. Means). Stan końcowy to coś, co organizacja chce osiągnąć. Najogólniej przedstawia to Wizja (ang. Vision) firmy. Z wizji wynikają Cele (ang. Goals), a z tych konkretne Zadania (ang. Objectives). Te elementy odpowiadają na pytanie „Co?”. Środki to wszystko, co firma może wykorzystać, aby osiągnąć upragnioną wizję. Przede wszystkim jest to Misja (ang. Mission) organizacji. Aby misja została wykonana, planuje się Strategie (ang. Strategies) i Taktyki (ang. Tactics). Te elementy odpowiadają na pytanie „Jak?”.
Kolejnymi ważnymi elementami są Czynniki wpływu (Wewnętrzny czynnik wpływu, Zewnętrzny czynnik wpływu, Regulacje, Wpływ organizacji). One to mogą oddziaływać na Stan końcowy i Środki, dlatego warto brać je pod uwagę.

Twórcy BMM wskazują, że istotne jest powiązanie BMM z innymi elementami, które znajdują się poza zakresem standardu (kliknij na obrazek powyżej, aby zobaczyć go w całej okazałości:). Są to:

  • Komórka organizacyjna (tutaj odwołanie do Organization Structure Metamodel – OSM),
  • Proces biznesowy (Business Process Modeling and Notation – BPMN),
  • Reguła biznesowa i słownik pojęć biznesowych (Semantics of Business Vocabulary and Business Rules – SBVR).

Przykład

Wyobraź sobie, że dostałeś zlecenie od firmy sprzedającej gofry na przygotowanie oprogramowania do wyświetlaczy multimedialnych, na których będą reklamowane sprzedawane produkty. Dla klienta świat wyświetlaczy i IT jest niezbadaną tajemnicą. Jak podejdziesz do tematu? O co go zapytasz? Jak myślisz, jakie informacje otrzymasz?

Załóżmy, że przygotowałeś już wersję 1.0 projektu oprogramowania do wyświetlacza. Teraz Twojemu sponsorowi przypomniało się, że wdrożenie nie musi być tak szybko i masz dodatkowy czas na poznanie firmy. Przeprowadzasz analizę planów biznesowych z wykorzystaniem Business Motivation Model. Efekty poniżej.

 Co teraz myślisz o swojej wersji projektu oprogramowania w wersji 1.0? Zobacz ile informacji pozyskałeś dzięki jednemu rysunkowi! Już wiesz, że w reklamach musisz zaakcentować szeroki wybór. O to chodzi klientowi. Nawet, jeśli zapomniał Ci powiedzieć. Wiesz (dzięki regułom biznesowym), że musisz sprofilować reklamy w zależności od lokalizacji. Dzięki czynnikom wpływu wiesz, że powinieneś uwzględniać w reklamach te produkty, które są aktualnie na stanie i ich nie zabraknie. Pomyśl tylko jak zachwycony może być Twój klient, kiedy przewidzisz to wszystko ku oszałamiającemu sukcesowi jego biznesu! Nie każdy będzie pamiętał o wszystkim przekazując Ci wymagania na system. Niektórym nie wpadłoby to nawet do głowy.

Przydatne linki

Trudno zawrzeć wszystkie interesujące rzeczy na temat BMM w jednym poście:) Najważniejsze, że już wiesz, jak fantastyczne narzędzie zostało wymyślone. Czytaj więc dalej:

BMM a Siatka Zachmana

Siatka Zachmana (Zachman Architecture Framework) pozwala na kompleksowe spojrzenie na organizację i wspomagające jej działanie technologie. W polu właściciela biznesu i pytania “dlaczego?” znajduje się właściwe miejsce dla modelu motywacji biznesowej.

Źródła:

 

Zbuduj fundamenty pracy marzeń jako analityk

Dołącz do 6000 analityków i otrzymaj PDF ze wskazówkami.
Poznaj też serię innych bezpłatnych materiałów i aktualizacje o bieżących projektach

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

0 komentarze “Business Motivation Model – po cóż my to robimy?”

  1. Cześć Haniu!
    Mam pytanie: z jakiego program korzystałaś, aby stworzyć ten diagram?
    ps. Link do prezentacji o BMM z sympozjum OMG nie działa 😉

  2. Cześć 🙂
    uwaga techniczna. Jeden link nie działa: Not Found
    The requested URL /news/meetings/tc/mn/special-events/br/Hall-BMM.pdf was not found on this server.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart