Wdrażasz się w nowy projekt. Od pierwszej chwili jesteś zasypywany szczegółami. Masz czasem wrażenie, że przydałoby się zrobić krok w tył i dowiedzieć o co właściwie chodzi? Po co my to robimy? Dowiedz się do czego jest potrzebne tworzone rozwiązanie, a odkryją się przed Tobą nowe możliwości – weryfikacja, czy to, co robimy jest odpowiednie. Poznaj Business Motivation Model, a nie będziesz już nigdy zagubiony 😉
Business Motivation Model (BMM)
Business Motivation Model to notacja, która umożliwia uchwycenie i przedstawienie w prosty sposób planów biznesowych. Modele tworzone są z perspektywy biznesu. Pozwalają zrozumieć motywacje organizacji i czynniki na nią wpływające.
W czym pomaga BMM?
BMM pomaga organizacjom określić swój cel, aby zmierzały one w określonym kierunku, z wykorzystaniem potrzebnych środków, a nie w sposób chaotyczny i pozbawiony planu. Pozwala także na uchwycenie czynników, które mają wpływ na firmę i realizowane przez nią przedsięwzięcia, aby te czynniki monitorować, reagować na zachodzące zmiany i dostosowywać działanie organizacji.
Twórcom systemów IT BMM pomaga zrozumieć przyczyny zmian biznesowych, samą istotę tych zmian oraz czynniki na nie wpływające. Ważne, by przystąpić do tej próby zrozumienia biznesowej motywacji jeszcze zanim zaczniesz projektować system informatyczny. W ten sposób będziesz mieć większe szanse na to, że naprawdę będzie odpowiadał on zamierzeniom firmy.
BMM można także wykorzystać do tworzenia biznes planu lub rozwoju swojego biznesu, chociaż nie jest to wystarczający środek do stworzenia modelu biznesowego.
Elementy
Podstawowymi pojęciami BMM są Stan końcowy (ang. Ends) i Środki (ang. Means). Stan końcowy to coś, co organizacja chce osiągnąć. Najogólniej przedstawia to Wizja (ang. Vision) firmy. Z wizji wynikają Cele (ang. Goals), a z tych konkretne Zadania (ang. Objectives). Te elementy odpowiadają na pytanie „Co?”. Środki to wszystko, co firma może wykorzystać, aby osiągnąć upragnioną wizję. Przede wszystkim jest to Misja (ang. Mission) organizacji. Aby misja została wykonana, planuje się Strategie (ang. Strategies) i Taktyki (ang. Tactics). Te elementy odpowiadają na pytanie „Jak?”.
Kolejnymi ważnymi elementami są Czynniki wpływu (Wewnętrzny czynnik wpływu, Zewnętrzny czynnik wpływu, Regulacje, Wpływ organizacji). One to mogą oddziaływać na Stan końcowy i Środki, dlatego warto brać je pod uwagę.
Twórcy BMM wskazują, że istotne jest powiązanie BMM z innymi elementami, które znajdują się poza zakresem standardu (kliknij na obrazek powyżej, aby zobaczyć go w całej okazałości:). Są to:
- Komórka organizacyjna (tutaj odwołanie do Organization Structure Metamodel – OSM),
- Proces biznesowy (Business Process Modeling and Notation – BPMN),
- Reguła biznesowa i słownik pojęć biznesowych (Semantics of Business Vocabulary and Business Rules – SBVR).
Przykład
Wyobraź sobie, że dostałeś zlecenie od firmy sprzedającej gofry na przygotowanie oprogramowania do wyświetlaczy multimedialnych, na których będą reklamowane sprzedawane produkty. Dla klienta świat wyświetlaczy i IT jest niezbadaną tajemnicą. Jak podejdziesz do tematu? O co go zapytasz? Jak myślisz, jakie informacje otrzymasz?
…
Załóżmy, że przygotowałeś już wersję 1.0 projektu oprogramowania do wyświetlacza. Teraz Twojemu sponsorowi przypomniało się, że wdrożenie nie musi być tak szybko i masz dodatkowy czas na poznanie firmy. Przeprowadzasz analizę planów biznesowych z wykorzystaniem Business Motivation Model. Efekty poniżej.
Co teraz myślisz o swojej wersji projektu oprogramowania w wersji 1.0? Zobacz ile informacji pozyskałeś dzięki jednemu rysunkowi! Już wiesz, że w reklamach musisz zaakcentować szeroki wybór. O to chodzi klientowi. Nawet, jeśli zapomniał Ci powiedzieć. Wiesz (dzięki regułom biznesowym), że musisz sprofilować reklamy w zależności od lokalizacji. Dzięki czynnikom wpływu wiesz, że powinieneś uwzględniać w reklamach te produkty, które są aktualnie na stanie i ich nie zabraknie. Pomyśl tylko jak zachwycony może być Twój klient, kiedy przewidzisz to wszystko ku oszałamiającemu sukcesowi jego biznesu! Nie każdy będzie pamiętał o wszystkim przekazując Ci wymagania na system. Niektórym nie wpadłoby to nawet do głowy.
Przydatne linki
Trudno zawrzeć wszystkie interesujące rzeczy na temat BMM w jednym poście:) Najważniejsze, że już wiesz, jak fantastyczne narzędzie zostało wymyślone. Czytaj więc dalej:
- Specyfikacja BMM na stronie OMG (jedyne 114 stron, czyli rekordowo jak na OMG – da się przebrnąć:): http://www.omg.org/spec/BMM/1.1/PDF/
- Business Rules Group – organizacja, która stworzyła BMM: http://www.businessrulesgroup.org/
- Przejrzysta prezentacja o BMM z sympozjum OMG: http://www.omg.org/news/meetings/tc/mn/special-events/br/Hall-BMM.pdf
- Przykłady wizji, strategii, zadań, strategii, taktyk, itd.: http://publib.boulder.ibm.com/infocenter/rsysarch/v11/index.jsp?topic=%2Fcom.ibm.sa.bpr.doc%2Ftopics%2Fc_Enterprise_Direction_diag.html
BMM a Siatka Zachmana
Siatka Zachmana (Zachman Architecture Framework) pozwala na kompleksowe spojrzenie na organizację i wspomagające jej działanie technologie. W polu właściciela biznesu i pytania “dlaczego?” znajduje się właściwe miejsce dla modelu motywacji biznesowej.
Źródła:
- Object Management Group: Software Design Tutorials – Data Flow Diagram Notations, [on-line]. Dostępne: http://www.omg.org/spec/BMM/1.1/PDF/
- Business Rules Group: Business Motivation Model, [on-line]. Dostępne: http://www.businessrulesgroup.org/bmm.shtml
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Business_Motivation_Model
0 komentarze “Business Motivation Model – po cóż my to robimy?”
Fajny i przejrzysty wpis. Ugruntował mi wiedzę o BMM przed egzaminem OCEB.
Cieszę się 🙂 Proszę podzielić się wrażeniami z egzaminu po podejściu.
Cześć Haniu!
Mam pytanie: z jakiego program korzystałaś, aby stworzyć ten diagram?
ps. Link do prezentacji o BMM z sympozjum OMG nie działa 😉
Visual Paradigm ?
Cześć 🙂
uwaga techniczna. Jeden link nie działa: Not Found
The requested URL /news/meetings/tc/mn/special-events/br/Hall-BMM.pdf was not found on this server.
obrazki nie wyświetlają sie 🙁