Techniki pozyskiwania wymagań

W jaki sposób można pozyskiwać informacje od klientów, dla których przygotowujesz rozwiązanie? Poznając techniki pozyskiwania wymagań zobaczysz jak wiele masz możliwości. Niektóre z nich zostały wymienione w tym wpisie.

Poznaj najczęściej stosowane techniki pozyskiwania wymagań. Które z nich stosujesz?

Czym są techniki pozyskiwania wymagań?

To metody, które pozwolą Ci zebrać informacje o projekcie, potrzebie czy rozwiązaniu. Dzięki tym informacjom odkryjesz wymagania.

Jakie mamy techniki pozyskiwania wymagań?

Technik jest wiele. Tutaj znajdziesz kilka najczęściej stosowanych.
techniki pozyskiwania wymagań - analiza IT
 

Wywiady 

Porozmawiaj z interesariuszem lub interesariuszami – przygotuj listę pytań (wywiad ustrukturyzowany – polecany początkującym) lub podsuń temat rozmowy (wywiad nieustrukturyzowany – raczej dla zaawansowanych analityków biznesowych)

Burze mózgów

Zespół osób zgłasza pomysły na temat funkcjonowania systemu (można zastosować w zespole projektowym lub z włączeniem udziałowców). Pamiętaj, że jest to technika służąca do generowania kreatywnych pomysłów. Nie potrzebujesz jej w momencie, gdy rozwiązanie musi spełniać określone przepisy, odwzorowywać określony proces i nie ma tu miejsca na inne drogi.

Scenariusze 

Poproś użytkownika, aby opowiedział jak wyobraża sobie korzystanie z systemu – od początku to chwili rozwiązania problemu – otrzymania szukanej informacji, wykonania zamierzonego działania

Symulowanie punktów widzenia

Postaw się w roli wybranego udziałowca i wyobraź sobie jego korzystanie z systemu. Uwaga! Tę technikę dobrze połączyć z inną techniką, np. prototypowania, eksperymentów. Za każdym razem powinniśmy doprowadzić do sytuacji, że to klient czy inny interesariusz są właścicielami i źródłem wymagań, a co najmniej je zatwierdzają.

Prototypowanie

Przygotuj prototyp (np. szkielet programu, makietę, rysunek interfejsu) i zapytaj użytkownika o opinię, wykonanie zdań. Słuchaj i obserwuj jak komentuje on prototyp lub jakie ma wyzwania z wykonaniem zadania, np. znalezienia miejsca, gdzie może zmienić swoje hasło.

Spotkania grupowe

Zaproś interesariuszy do wspólnej dyskusji na temat projektu. Powinna opierać się ona na przygotowanej agendzie (zobacz szablon notatki ze spotkania i artykuł: Spotkanie, które nie zmarnuje czasu), być dobrze moderowana. Możesz też przygotować warsztaty, by interesariusze wspólnie wypracowali rozwiązanie.

Obserwacje

Obserwowanie użytkowników podczas wykonywania ich zadań i codziennej pracy. Dzięki temu odkryjesz jak działa proces biznesowy, jakie wyzwania mają użytkownicy, co jest dla nich istotne. Obserwacja może być uczestnicząca (zadajesz pytania) lub nieuczestnicząca (siadasz cicho z boku, może nawet nie wiedzą, że tam jesteś).

Kwestionariusze (ankiety)

Jeśli masz do czynienia z wieloma osobami, łatwiej dotrzeć do nich przez ankietę lub kwestionariusz. Przygotuj pytania i przekaż do wypełnienia. Przeanalizuj wyniki. Dzięki dobrze przygotowanym pytaniom będziesz miał dane ilościowe.

Eksperymenty

Eksperyment polega na wykonaniu małej porcji pracy, by sprawdzić rezultaty. Jak zareguje klient? Czy osiągniemy założony wynik? Zbierz dane i uwagi.

Ciągła współpraca

Reprezentant klienta w sposób ciągły uczestniczy w pracach zespołu. Dostaje swoje biurko, zespół pracuje w siedzibie klienta lub jesteście cały czas na łączach. Dzięki temu możecie na bieżąco weryfikować, czy idziecie w dobrą stronę. Jest to jednak czasochłonne dla klienta.
 

Jakie jeszcze stosujesz techniki pozyskiwania wymagań?

Jakie jeszcze stosujesz z powodzeniem albo jakie jeszcze podpowiada Ci wyobraźnia lub praktyka?
 
Źródła:
1. Górski J. (2009): Inżynieria wymagań, Niepublikowane materiały, Politechnika Gdańska.

Zbuduj fundamenty pracy marzeń jako analityk

Dołącz do 6000 analityków i otrzymaj PDF ze wskazówkami.
Poznaj też serię innych bezpłatnych materiałów i aktualizacje o bieżących projektach

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

0 komentarze “Techniki pozyskiwania wymagań”

  1. Hehe, no to widze skad prof. Górski mial pomysl na pytanie z mojej obrony. Ze swoich niepublikowanych* materialow 😀
    * – zakladam, ze to chyba sa ogolno znane sposoby. Chyba nie jest to jakas wykladnia pozyskiwania wymagan? 🙂

    1. Dla Ciebie były dostępne 😉 Co to znaczy ogólnie znane? Byłoby wspaniale. Jednak ogólnie znane są głównie wywiady – „Niech Pan mi powie, co mamy zrobić. Najlepiej w pseudokodzie”. To jest wiedza spotykana w wielu źródłach, ja podaję to konkretne, żeby nie być gołosłowną 🙂

      1. Ja nie mialem tego przedmiotu, a na 10 wymienilem chyba z 7 🙂
        Choc dobrze, ze ktos to zebral i opisal w jednym miejscu, to jednak pamietajmy ze to nie jest matematyka wyzsza. Wiekszosc z tych sposobow moze przyjsc do glowy. Nawet mojej 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart