Książki, które polecam z 2020 roku
Polecam 7 spośród książek, po które sięgnęłam w 2020 roku. Może posłużą i Tobie. Książki uczą, poszerzają horyzonty i wywracają
W jaki sposób można pozyskiwać informacje od klientów, dla których przygotowujesz rozwiązanie? Poznając techniki pozyskiwania wymagań zobaczysz jak wiele masz możliwości. Niektóre z nich zostały wymienione w tym wpisie.
Poznaj najczęściej stosowane techniki pozyskiwania wymagań. Które z nich stosujesz?
To metody, które pozwolą Ci zebrać informacje o projekcie, potrzebie czy rozwiązaniu. Dzięki tym informacjom odkryjesz wymagania.
Technik jest wiele. Tutaj znajdziesz kilka najczęściej stosowanych.
Porozmawiaj z interesariuszem lub interesariuszami – przygotuj listę pytań (wywiad ustrukturyzowany – polecany początkującym) lub podsuń temat rozmowy (wywiad nieustrukturyzowany – raczej dla zaawansowanych analityków biznesowych)
Zespół osób zgłasza pomysły na temat funkcjonowania systemu (można zastosować w zespole projektowym lub z włączeniem udziałowców). Pamiętaj, że jest to technika służąca do generowania kreatywnych pomysłów. Nie potrzebujesz jej w momencie, gdy rozwiązanie musi spełniać określone przepisy, odwzorowywać określony proces i nie ma tu miejsca na inne drogi.
Poproś użytkownika, aby opowiedział jak wyobraża sobie korzystanie z systemu – od początku to chwili rozwiązania problemu – otrzymania szukanej informacji, wykonania zamierzonego działania
Postaw się w roli wybranego udziałowca i wyobraź sobie jego korzystanie z systemu. Uwaga! Tę technikę dobrze połączyć z inną techniką, np. prototypowania, eksperymentów. Za każdym razem powinniśmy doprowadzić do sytuacji, że to klient czy inny interesariusz są właścicielami i źródłem wymagań, a co najmniej je zatwierdzają.
Przygotuj prototyp (np. szkielet programu, makietę, rysunek interfejsu) i zapytaj użytkownika o opinię, wykonanie zdań. Słuchaj i obserwuj jak komentuje on prototyp lub jakie ma wyzwania z wykonaniem zadania, np. znalezienia miejsca, gdzie może zmienić swoje hasło.
Zaproś interesariuszy do wspólnej dyskusji na temat projektu. Powinna opierać się ona na przygotowanej agendzie (zobacz szablon notatki ze spotkania i artykuł: Spotkanie, które nie zmarnuje czasu), być dobrze moderowana. Możesz też przygotować warsztaty, by interesariusze wspólnie wypracowali rozwiązanie.
Obserwowanie użytkowników podczas wykonywania ich zadań i codziennej pracy. Dzięki temu odkryjesz jak działa proces biznesowy, jakie wyzwania mają użytkownicy, co jest dla nich istotne. Obserwacja może być uczestnicząca (zadajesz pytania) lub nieuczestnicząca (siadasz cicho z boku, może nawet nie wiedzą, że tam jesteś).
Jeśli masz do czynienia z wieloma osobami, łatwiej dotrzeć do nich przez ankietę lub kwestionariusz. Przygotuj pytania i przekaż do wypełnienia. Przeanalizuj wyniki. Dzięki dobrze przygotowanym pytaniom będziesz miał dane ilościowe.
Eksperyment polega na wykonaniu małej porcji pracy, by sprawdzić rezultaty. Jak zareguje klient? Czy osiągniemy założony wynik? Zbierz dane i uwagi.
Reprezentant klienta w sposób ciągły uczestniczy w pracach zespołu. Dostaje swoje biurko, zespół pracuje w siedzibie klienta lub jesteście cały czas na łączach. Dzięki temu możecie na bieżąco weryfikować, czy idziecie w dobrą stronę. Jest to jednak czasochłonne dla klienta.
Jakie jeszcze stosujesz z powodzeniem albo jakie jeszcze podpowiada Ci wyobraźnia lub praktyka?
Źródła:
1. Górski J. (2009): Inżynieria wymagań, Niepublikowane materiały, Politechnika Gdańska.
Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.