Wymagania zbierane w ramach projektu są istotne w pracy wielu osób o różnych rolach w zespole – analityków, projektantów, specjalistów ds. użyteczności, biznesu, marketingu, kierowników projektu, testerów. Często posługują się one odmiennymi pojęciami mając na myśli to samo (lub na odwrót). Zróbmy porządek! Czym są przypadki użycia (use cases), user stories, scenariusze użycia? Jak się mają do siebie oraz do potrzeb i wymagań?
Wymaganie (requirement)
Cecha systemu, która powinna być spełniona, aby był on przydatny użytkownikom. Lista wymagań jest podstawą do rozpoczęcia projektowania, należy zatem zapewnić jej kompletność i spójność oraz poddać weryfikacji klienta.
Przykład:
System powinien umożliwiać sprawdzanie godziny seansu filmowego.
Przypadek użycia (use case)
Interakcja systemu z użytkownikiem, świadczona mu usługa. Diagramy (listy) przypadków użycia mogą przedstawiać zakres działania systemu – zbiór funkcji spełniających potrzeby użytkownika.
Przykład:
Prezentowanie szczegółowych informacji na temat seansu filmowego.
Opowieść użytkownika (user story)
Krótkie zdanie mówiące o tym kto, co i w jakim celu wykonuje pewną czynność. Mogą zastępować wymagania czy opisy przypadków użycia w imię oszczędności czasu, kosztem dokładności (np. brak opisu sytuacji wyjątkowych). Wzorzec: Jako <kto? – użytkownik>, chcę <co? – czynność>, by <osiągnąć co? – cel>.
Przykład:
Jako potencjalny widz chcę sprawdzić godzinę seansu wybranego filmu, by móc zamówić bilet.
Scenariusz użycia (user scenario)
Opis przykładowego sposobu korzystania z systemu, pozwalający skupić się na najczęstszych i najważniejszych dla danego użytkownika funkcjach oraz ich kolejności.
Przykład:
Pani Anna planuje w weekend spędzić czas z dziećmi i zabrać je do kina. Widziała plakaty reklamujące nowy film dla najmłodszych i zapamiętała tytuł. Chciałaby wiedzieć czy będzie dziś seans w porze poobiedniej i czy są na jeszcze wolne miejsca w ostatnich rzędach. Chętnie złożyłaby zamówienie przez internet, żeby uniknąć stania w kolejkach i nie musieć się spieszyć.
Potrzeby
Spotkałam się z tym pojęciem podczas współpracy ze specjalistami od użyteczności oraz biznesu. Potrzeby są głównymi wymaganiami użytkowników, które należy zaspokoić poprzez wprowadzenie określonych przypadków użycia.
Przykład:
Potrzeba – uzyskanie informacji o seansach
Przypadki użycia dla tej potrzeby:
- przeglądanie listy seansów,
- filtrowanie listy seansów,
- przeglądanie szczegółowych informacji na temat wybranego seansu
Poszczególne metody mogą funkcjonować samodzielnie (pytanie – czy będą wtedy wystarczające?) lub się uzupełniać. W jakiej kolejności je stosować? Poniżej przedstawiono tylko niektóre z możliwych kombinacji. Może Tobie sprawdziły się inne?:)
1. Scenariusze użycia
2. Przypadki użycia
3. Wymagania
1. Scenariusze użycia
2. Potrzeby
3. Historyjki użytkownika
1. Potrzeby
2. Przypadki użycia