Podstawowe kompetencje analityka

20 listopada 2012


Aby być dobrym analitykiem nie wystarczy świetna znajomość UMLa, BPMNa, czy narzędzi typu CASE. Jasne, to też jest ważne. Ale to są tylko narzędzia. To, co niezbędne w skutecznej pracy analityka biznesowego, to odpowiednie kompetencje.
Kompetencja, jak podaje Słownik Języka Polskiego PWN, oznacza „zakres czyjejś wiedzy, umiejętności i doświadczenia”. W pracy, niezależnie od wykonywanego zawodu i branży, nie da się dobrze wykonywać powierzonych obowiązków bez odpowiednich kompetencji. Co więcej, by robić to coraz lepiej, należy te umiejętności rozwijać i poszerzać. Nie inaczej jest w przypadku analityków biznesowych. Dlatego, myśląc o pracy na stanowisku analityka lub dopiero zaczynając karierę w tej roli, warto poznać jego podstawowe kompetencje.
1. Umiejętność analitycznego myślenia i rozwiązywania problemów. Nie ma prawdziwego analityka bez umiejętności analitycznego myślenia. Pozwala ono rozłożyć duży problem na coraz mniejsze podproblemy, aż w końcu jesteśmy w stanie je ogarnąć i rozwiązać. Najpierw trzeba problem zidentyfikować, następnie omówić z udziałowcami, rozłożyć na czynniki pierwsze i zaproponować, nie bojąc się odpowiedzialności, skuteczne rozwiązanie. Czytaj więcej…
2. Umiejętności komunikacyjne. Zdolności komunikacyjne to podstawa dla każdego analityka. Trzeba pamiętać, że komunikacja to nie tylko mówienie, ale przede wszystkim słuchanie (i zadawanie odpowiednich pytań). Dobry analityk wie kogo i w jaki sposób pytać, by zdobyć pożądane informacje. Umiejętność wyłapania wymagań udziałowców podczas rozmowy pozwala na opracowanie wizji (i projektu) rozwiązania, które spełni wszystkie najważniejsze oczekiwania.
3. Budowanie relacji. Charakterystyka zachowań analityka nastawiona jest na budowanie trwałych, szczerych i pełnych zaufania relacji z innymi ludźmi. Konieczne do tego jest nastawienie na etykę i prawdomówność.
3. Wiedza biznesowa. Analityk biznesowy musi wiedzieć w jaki sposób działa biznes i ludzie go otaczający. Zna panujące zasady, trendy, powszechnie wykorzystywane rozwiązania. Ma szeroką wiedzę dziedzinową i potrafi szybko ją poszerzać.
4. Samoorganizacja. Dobry analityk to człowiek dobrze zorganizowany. Wie co zostało mu do wykonania, wie gdzie może znaleźć zebrane wcześniej informacje i raczej niczego nie zapomina.
5. Oddziaływanie na otoczenie. Analityk biznesowy potrafi pracować w dużych zespołach. Co więcej, potrafi także wpływać na duże zespoły, przekonywać je do swoich racji i pomagać im podejmować wspólne decyzje. Nie ma problemów z organizowanie pracy swojej i innych, w ramach projektów z wieloma udziałowcami.
6. Narzędzia. I w końcu ostatnia rzecz, o której już wspominałem – umiejętność wykorzystania narzędzi. Dobry analityk potrafi posługiwać się odpowiednimi notacjami i oprogramowaniem wspierającym proces analizy. Zna ich zalety, ale także ograniczenia. Korzysta z nich umiejętnie. Nie jest wyznawcą jedynego słusznego oprogramowania.
Czy to wszystkie kompetencje? Na pewno nie. Można je jednak traktować jako solidną podstawę, w której mistrzostwa życzę każdemu analitykowi 🙂
Źródła: International Institute of Business Analyst IIBA, A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge® (BABOK® Guide), Version 2.0, 2009.
Zdjęcie: http://www.flickr.com/photos/jeezny/3484147492/

Cześć, jestem Hania.

Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.

Może zaciekawi Cię także:

www.analizait.pl by ProjectUP (C) 2020