Problemy z wymaganiami to najczęstsza przyczyna niepowodzeń projektów, a wymagania w dużej mierze pochodzą od interesariuszy. Jako analityk czy kierownik projektu, powinieneś szczególnie o nich dbać. Pominąłeś kiedyś osobę, która później wywróciła Twój projekt przez zmianę wymagań? Czasem pani z księgowości okazuje się ważniejsza niż prezes. Jak nie przeoczyć kluczowych osób, a każdej z nich poświęcić uwagę propocjonalną do jej wpływu?
Zazwyczaj to klient wyznacza osoby odpowiedzialne za projekt po jego stronie. W zespole tym mogą znaleźć się dyrektorzy, kierownicy – wszyscy, którym sponsor chce dać prawo do podejmowania decyzji w sprawie projektu. Czy będziesz potrzebował poznać wymagania kogoś jeszcze? Kogoś, na kogo rozwiązanie będzie miało bezpośrendni wpływ i jego potrzeby okażą się mieć duże znaczenie? Żeby się tego dowiedzieć, musisz określić jaki jest cel, jak wygląda organizacja i jak działa.
Kto? Analityk (lub Project Manager – PMBOK wspomina o takim zadaniu kierownika projektu). Kiedy? Od rozpoczęcia projektu aż do zakończenia analizy. Jak? …
Rozpoczynając projekt musisz koniecznie określić jego cel biznesowy. Bez tego, ani kroku dalej! Inaczej narażasz się na marnowanie czasu na niepotrzebne czyności i zagubienie. Jaki moze być cel? Zwiększenie sprzedaży, poprawa wizerunku, wprowadzenie nowego produktu, umożliwienie sprzedaży on-line, itp. Kiedy już go ustalisz z klientem, możesz zastanowić się, jacy ludzie mogą mieć wpływ na realizację tego celu. Od kogo potrzebujesz pozyskać wymagania?
Drugim krokiem, który powinieneś wykonać, jest zbadanie struktury organizacyjnej. Jakie jednostki posiada? Jakie działy? Jakie są role i odpowiedzialności osób? Jak ze sobą współpracują? Jak na siebie wpływają? Znając cel biznesowy możesz znaleźć w strukturze osoby, które będą wpływać i pomagać w jego osiągnięciu.
Dowiedz się jak działa ogranizacja w obszarach, które mają związek z postawionym celem biznesowym. Wyodrębnij procesy biznesowe – ciągi zadań prowadzące do określonego celu. Dowiedz się o zasadach rządzących w organizacji – politykach, procedurach, regułach biznesowych. One pokażą Ci, kto może być wplątany w dany proces i tym samym wskażą, kogo nie można pominąć zbierając wymagania 🙂
Macierz RACI (jak to macierz) składa się z dwóch wymiarów: osób (ról) i zadań. Do każdej z komórek wpisz spośród litery:
Wyznaczając osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania, otrzymujemy odpowiedź na pytanie, z kim rozmawiać, kto przekaże nam istotne wymagania.
Macierz RACI może też być pomocna po prostu przy określaniu odpowiedzialności za zadania. Od tej chwili zawsze znajdziemy winnego! Ludzie lepiej wykonują swoje obowiązki, kiedy wiedzą dokładnie, co do nich należy.
W źródłach pada nazwa “onion diagram”, niestety nie znalazłam polskiego odpowiednika takiego diagramu. Będzie zatem cebulowa:)
Co w tym ciekawego? Pomaga szukać interesariuszy w obszarach:
Warto mieć ich charakterystykę i strategię postępowania:) Interesariuszy możemy scharakteryzować zapisując:
Jak obrać strategię postępowania? Pomoże Ci w tym dwuwymiarowa mapa interesariuszy. Składa się ona z wymiarów: wpływu i zaangażowania. Interesariusza umieszczamy tym wyżej, im większy jest jego wpływ na kształt rozwiązania (D – sponsor, E – asystentka prezesa) i tym bardziej w prawo, im większe jest jego zaangażowanie (F – zapracowany dyrektor działu, B – specjalista od marketingu).
Co z nimi zrobić? Spójrz, w jakiej ćwiartce się znajdują.
Już wiesz, kogo nie możesz pominąć 🙂
Źródła:
1. International Institute of Business Analyst IIBA, A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge® (BABOK® Guide), Version 2.0, 2009.
2. Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge® (POBOK® Guide), Fourth Edition, 2008.
Jako strategiczny analityk biznesowy na pograniczu zarządzania i IT zapewniam, że projekty i działania w organizacji przynoszą wartość biznesową. Dostarczam kompetencji analitycznych managerom i zarządom z Polski, Niemiec i Szwajcarii przy tworzeniu strategii oraz wdrażaniu jej w kilkuset osobowej międzynarodowej organizacji.
niesłychane
“Macierz RACI (jak to macież)…” – w przypadku dylematów ortograficznych tego kalibru warto zastosować zapis “rż” w obu przypadkach 😀
Hania Tomaszewska
hehe 😀 dzięki
badacz
Ankieta jest metodą badawczą, kwestionariusz – narzędziem badawczym. Stąd też pisanie “ankiety i kwestionariusze” jest błędem. To tak jakby zestawiać obok siebie “podróżowanie i pociągi’.
Hania Tomaszewska
Ciekawe – nie wiedziałam o tym. Nazwa jest z babok Guide – podręcznika dla analityków. Rozumiem, że nie jest tu precyzyjna. Dziękuję za tę uwagę.
Może zaciekawi Cię także:
Zmiany w certyfikacie ECBA IIBA
Zobacz co IIBA zmienia w zakresie egzaminu ECBA. Co to oznacza dla z zdających? Kiedy zmiany wchodzą w życie? Skąd
Kurs Analiza w 7 krokach
Badania pokazują, że jedną z najczęstszych przyczyn porażek projektów są problemy z wymaganiami. Mimo wielu lat doświadczeń w branży, wciąż nie
Książki o analizie biznesowej i nie tylko
Na goodreads zebrałam książki, które przeczytałam lub chcę przeczytać. Zajrzyj, może któraś Cię zaciekawi. Podziel się swoimi wrażeniami. Poleć coś
FAQ
Najczęściej zadawane przez Was pytania 🙂 Odpowiedzi w jednym miejscu. Masz inne pytanie? Dodaj w komentarzu 🙂 Jestem X. Mam
aw3m #006 Przekwalifikowanie na/z Scrum Mastera, Product Ownera, testera, itp.
“Scrum Master, Product Owner, PM, Tester – kto najlepiej sprawdzi się w roli Analityka? I odwrotnie, jakie rolę może sprawnie
Czy da się przekwalifikować na analityka spoza IT – historia Natalii
Masz za sobą parę lat przepracowanych w różnych firmach i na różnych stanowiskach. Dziś postanawiasz, że pójdziesz do świata IT,
NA004: Jak zdobyć pracę analityka biznesowego?
Jak zdobyć pracę analityka biznesowego? Zbieraj wiedzę i doświadczenie, przygotuj CV, przejdź rozmowę kwalifikacyjną! Wskazówki na każdy z tych etapów –
99 pytań rekrutacyjnych na analityka biznesowego
O co zapytają Cię na rozmowie rekrutacyjnej na analityka biznesowego? Możesz trafić na wiele z tej listy. A może Tobie
NA003: Analiza luk (gap analysis) z Michałem Wolskim
Analiza luk to proste i doskonałe narzędzie do usprawniania biznesu i IT. Pokazuje drogę, jaką musimy przebyć od miejsca, gdzie
Młodszy Analityk Biznesowy i Stażysta – staż, wiek, zarobki
W ramach oczekiwania na pełny Raport Zarobków i Kompetencji Analityków Biznesowych 2016, nieco o Młodszych Analitykach i Stażystach w analizie.
13 powodów, żeby nie marnować życia w analizie biznesowej
Do tego wpisu zainspirował mnie jeden z ostatnich artykułów Harvard Business Review. Mówił o tym, że żyjesz mrzonkami, bo nie
Jak zostać analitykiem biznesowym
Olśniło Cię, że ten fascynujący zawód może być dla Ciebie? Tylko jak się do tego zabrać? Od czego zacząć? Jak
Stażyści w analizie – warto czy nie warto?
Czy warto zatrudniać stażystów do prac analitycznych? Wdrożenie młodej osoby w tajniki naszej firmy i samej analizy może być bardzo
5 podstawowych narzędzi każdego analityka
Nawet najlepszy mechanik niewiele będzie w stanie naprawić bez swojej skrzynki z narzędziami. Podobnie jest z pracą analityka. Ilość i
IC, MRP, MRPII, MRPIII, ERP, ERPII, SCM
IC, MRP, MRPII, MRPIII, ERP, ERPII, SCM. Co je łączy? Wszystkie przedstawiają klasy systemów – kompleksowych rozwiązań dla przedsiębiorstw. Co
Ile zarabiają analitycy biznesowi w Polsce?
Ile zarabiają analitycy? Na to pytanie szukają odpowiedzi wchodzący w branżę, zastanawiający się nad wybraniem kierunku specjalizacji jak i starsi
Ile zarabiają analitycy biznesowi w Polsce? (2013)
Ile zarabiają analitycy? Na to pytanie szukają odpowiedzi wchodzący w branżę, zastanawiający się nad wybraniem kierunku specjalizacji jak i starsi
Analityk i UX – dobre rozwiązanie na dwa sposoby
Spotkałeś się kiedyś z User eXperience? Osoba, która zajmuje się UX projektuje doświadczenia użytkownika (user experience), w IT za pomocą
Gdzie się podziali analitycy biznesowi w Polsce?
Jedna z ciekawych konferencji w Trójmieście została odwołana z powodu małego zainteresowania. Patrząc na zestawienia wydarzeń z IT, w Gdańsku,
Nie pracuj dla kogoś. Pracuj dla siebie
Nie chodzi tu o zakładanie własnej firmy. Ani o robienie zleceń pod stołem w czasie pracy. Praca na etacie zajmuje
Certyfikaty dla analityka
Zdobycie certyfikatu czy dyplomu (choć nie gwarantuje, że przyswojone wiadomości dobrze wykorzystasz) daje możliwość zweryfikowania swojej wiedzy i przyrównania jej
Czy Twój system pamięta o swoim powołaniu?
Są systemy, które zapominają o swoim powołaniu. Wprost przeszkadzają w ich używaniu. Skąd się biorą? Powstają wtedy, gdy przestajemy szukać
Do czego Ci przypadki użycia?
Po co są przypadki użycia? Zastanów się nad tym, zanim powiesz “nie, my tego nie potrzebujemy”. Najpierw poznanie potrzeb projektu
Jak znieść trudnego klienta?
Zdarzają się ludzie, którzy już od pierwszego spotkania nie budzą Twojej sympatii. Irytują swoim sposobem bycia albo celowo wyprowadzają z
Dzień kariery i rozwoju w IT – Future3
23 października w Gdańsku odbędzie się Future3, czyli dzień kariery i rozwoju w branży IT. Zapowiada się największa impreza branżowa
Spotkania branżowe w październiku
W październiku obrodziło kilkoma bardzo ciekawymi branżowymi spotkaniami w Trójmieście, na których można spotkać równie ciekawych ludzi z pogranicza dziedziny analizy
Jakim jesteś kierownikiem projektu? A on?
W małych spółkach IT powodzenie firmy ciąży na kierownikach projektów. Zdolni, potrafią zapewnić jej przetrwanie, sukces i dobrobyt. Niezdolni –
Prezentacja z tech.3campa
3 camp i po 3 campie:) Było naprawdę sympatycznie. Dla tych, którzy chcieliby przypomnieć sobie tamte chwile i sjady, wrzucam
Na jakim poziomie jest analiza w Twojej firmie?
Masz już analityka? Super! Ale czy to wystarczy? Przed firmą jeszcze daleka droga, żeby analiza w pełni służyła projektom, żeby
Zapraszam na prezentację na TECH.3CAMP
26 września odbędzie się w Gdyni spotkanie TECH.3CAMP. Będę mówić na nim o trudach i sposobach zbierania wymagań oraz poruszę
Co robi analityk?
Czym zajmuje się analityk? Próbowałam wyjaśnić to znajomym spoza branży i kolegom z IT. Zebrałam odpowiedzi dla różnych poziomów wtajemniczenia
Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce? – recenzja książki
Natknęłam się na genialną książkę o tym, jak rozmawiać z klientem podczas zbierania wymagań do projektu. Powinien przeczytać ją każdy
Jak wygląda analiza i proces wytwarzania?
Jest wiele sposobów prowadzenia projektu i analizy. Mamy do wyboru mnóstwo dobrych praktyk. Czesto jednak wychodzi wielka improwizacja. Przedstawiam dwie
Jak opisywać przypadki użycia?
Przypadki użycia pozwalają nam określić, w jaki sposób użytkownik będzie mógł korzystać z systemu. Diagram umożliwia jednym rzutem oka sprawdzić
Analiza udziałowców – nie pomiń nikogo!
Problemy z wymaganiami to najczęstsza przyczyna niepowodzeń projektów, a wymagania w dużej mierze pochodzą od udziałowców. Jako analityk czy kierownik
Analiza interesariuszy – nie pomiń nikogo!
Problemy z wymaganiami to najczęstsza przyczyna niepowodzeń projektów, a wymagania w dużej mierze pochodzą od interesariuszy. Jako analityk czy kierownik
Czy klient musi wiedzieć, czego chce?
Wspólną bolączką ludzi z branży IT jest fakt, że klient nie wie, czego chce. Przygotowujemy oprogramowanie zgodnie z jego wytycznymi,
Sprint przez metodyki zwinne (agile)
Jeśli agile był do tej pory workiem, do którego wrzucałeś wszystko, co swobodne i nie wymaga zbędnej dokumentacji, zrób w